Мета: систематизувати й узагальнити вивчене; простежити пошуки ідеалу автором роману та його героями; показати значення роману як філософсько-психологічного, поліфонічного твору; розвивати навички узагальнення, виокремлення головного й деталей, висловлювання своєї думки та її доведення; виховувати потребу у творенні добра, у дотриманні загальнолюдських моральних норм. Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього. Тип уроку: систематизація та узагальнення знань. Хід уроку I. Організаційний момент II. Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. «Любов багато терпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не підноситься, не пишається, не шукає свого, не дратується, не мислить зла, не радіє неправді, а втішається істиною, усе покриває, усьому вірить, на все сподівається, усе переносить. Любов ніколи не закінчується… Тепер є ці три: віра, надія, любов; але любов з них найбільша»,— так говориться у Біблії, Книзі Книг (1-е Послання до коринфіян 13; 4–13). Ми недаремно звернулися до Святого Письма, адже людство виробило не так уже й багато істин, і усвідомлювалися вони поколіннями щоразу по-своєму, як і кожною людиною також. Ці істини укладені в моральних законах: «Не вбивай», «Не вкради», «Не обманюй», «Возлюби ближнього свого як самого себе…» Протягом попередніх уроків ми простежували процес пошуку «людини в людині», осягнення нею істини. Якою ж є позиція самого автора, яку істину осягнув він і хотів донести до читачів? Про це — сьогодні на уроці. III. Оголошення теми й мети уроку IV. Узагальнення та систематизація вивченого 1. Композиційне порівняння У ч и т е л ь. Заповніть та прокоментуйте таблицю «Злочин і кара». Очікувана відповідь • Композиційна пропорція складає 1 : 6; це підтверджує авторську ідею: за християнською доктриною і законами справедливості злочин повинен бути покараний. 2. Евристична бесіда ♦ Чи погоджуєтесь ви з думкою, що покарання Раскольнікова почалося задовго до злочину? ♦ Чи можна докори сумління героя вважати його головним покаранням? ♦ Чому після зізнання Соні герой почувався більш нещасним? (Він не очікував такої любові від Соні) ♦ Про яку любов ідеться? (Християнську любов до ближнього) ♦ Чи можна Свидригайлова вважати художнім антиподом Раскольнікова? Чому? ♦ Чому Раскольніков ставить поряд (за моральністю) Соню Мармеладову та свою сестру Дуню? ♦ Якими є роль і місце автора в романі «Злочин і кара»? 3. Слово вчителя Значення і символіка назви роману Ф. Достоєвського зрозумілі, досить прозорі: «Злочин і кара». Ці слова стали своєрідним крилатим висловом, афоризмом. Але вони не є однозначними. Як ми вже згадували, мовою оригіналу «преступление» — пре-ступление, переступ через певну, дозволену християнську загальнолюдську межу. А от слово «наказание» (крім значення «покарання, кара») має ще й значення «наказу, побажання, остороги, перестороги». 4. Конкурс на кращу назву книги українською мовою Примітка. Ураховується точність, благозвучність, відображення основної ідеї. Назву обґрунтувати. («Переступ і осторога», «Пересторога злочину», «Покарання душі за злочин» та ін.) 5. Самостійне аналізування запропонованої вчителем інформації У ч и т е л ь. Зробіть висновки за таблицею
6*1. Перегляд (за можливістю) фрагментів кінофільмів, вистав, порівняння інтерпретацій твору та власних уявлень (або ілюстрацій різних авторів) 7*. Міні-диспут «Що пов’язує твір Ф. Достоєвського «Злочин і кара» із сучасністю?» 8*. Порівняння творів Ф. Достоєвського і Бальзака, Стендаля, І. Франка («Перехресні стежки») V. Домашнє завдання Підготуватися до контрольної роботи (твору). VI. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжте речення: • З вивченої теми для мене найцікавішими були такі форми роботи, такі проблеми, як… • Я поділяю (не поділяю) думку митців і літературознавців про те, що… • Твір Ф. Достоєвського близький сьогоденню тим, що…
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |