Мета: допомогти учням розкрити поняття «модернізм», «авангардизм» у поезії; розвивати навички ілюстрування принципів і положень літературних напрямів прикладами з конкретних поезій; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей, естетичні смаки, любов до поезії. Обладнання: портрети письменників, художні тексти, ілюстративні матеріали. Тип уроку: поетичний практикум. ХІД УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності учнів У ч и т е л ь. «Поезія — одночасно Слово і М узика… Словом вона промовляє і мислить. Музикою співає і марить», — говорив С. Мерріль. Про значення слова і красу музики в поезії ми будемо розмірковувати на сьогоднішньому уроці. ІІ. Оголошення теми й мети уроку ІІІ. Робота над темою уроку 1. Поетичний практикум — У своєму творчому становленні Р. М. Рільке пройшов основні етапи розвитку літератури кінця ХІХ — початку ХХ ст. від символізму до вершини неокласичної модерністської поезії. · У його поезії можна знайти багато різних мотивів. Поєднайте уривки з віршів із мотивами, які вони виражають (див. таблицю на наступній сторінці). Для довідок: 1 — б); 2 — в); 3 — а) · Знайдіть у сонеті Р. М. Рільке «Ось дерево звелось…» образи-символи, алегорії, поясніть їхнє значення в естетиці символізму. (Орфей — узагальнений символ мистецтва. Дерево — духовна еволюція світу, його зростання. Хижа, храм — мале, велике, шлях до зростання. Темний ліс, повний хижих звірів,— це людство, що втратило духовні цінності; темрява — утрата ідеалу; храм — піднесення високої, божественної мудрості.)
· Визначте, у чому «орфізм» творчості Р. М. Рільке. (Думка про те, що мистецтво одухотворює кожну річ, людину і навіть звіра. Воно має чарівну силу, яка є і в Бога,— здатність перетворювати світ.) · Порівняйте різні переклади сонета Р. М. Рільке «Ось дерево звелось…» (М. Лукаша, М. Бажана, В. Стуса), висловте свої уподобання. (Можна запропонувати учням дослівний переклад для роботи.) · Творчість Ґійома Аполлінера — це шлях від неоромантизму до кубофутуризму. Дослідники його творчості знаходять і риси символізму. Сам поет називав себе сюрреалістом. · Порівняйте вірші «Лорелея» Г. Гейне та Ґ. Аполлінера.
· Які проблеми, крім кохання, порушуються у вірші Ґ. Аполлінера «Міст Мірабо»? (Життя і смерті, тлінності й вічності, існування особистості) · Розкрийте символіку образів цієї поезії. · Сена — … (уособлення життя і часу, у якому зрештою все минає — і надії, і кохання, і розчарування); · годинник, зміна дня і ночі — … (час, його плинність і вічність); · міст — … (символ кохання і символ вічного, непідвладного часу зв’язку між минулим і прийдешнім). · Поєднайте художні засоби й уривки поезій.
Для довідок: 1 — г; 2 — а; 3 — в; 4 — б. Як ви думаєте, що відповіла у віршованій формі Ґ. Аполлінеру Марі Лорансен, з якою він розлучився і написав із цього приводу вірш «Міст Мірабо»? Порівняйте свої припущення з текстом вірша російською. * * * Не просто печальная, А скорбящая. Не просто скорбящая, А несчастная. Не просто несчастная, А страдающая. Не просто страдающая, А покинутая. Не просто покинутая, А сирая. Не просто сирая, А изгнанная. Не просто изгнанная, А мёртвая. Не просто мёртвая, А забытая. (Перевод М. Яснова) · Розшифруйте опорно-логічну схему поезії Ґ. Аполлінера «Зарізана голубка й водограй». · Знайдіть у вірші Ф. Ґарсія Лорки «Касида про сон під зорями» приклади персоніфікації природних сил і стихій. («Бик — присмерк,що реве багряно»; «Небо — слон здоровий»; «Про пісок із гарячого півдня, // Що сумує без білих камелій // І так слізно їх просить, бідний…») · Визначте риси, спільні для поезії Р. М. Рільке, Ґ. Аполлінера, Ф. Ґарсія Лорки (у групах з використанням прийому «Мозковий штурм») Очікувані відповіді · Оригінальне бачення світу, його проблем. · Пошуки нових форм вираження. · Утвердження активно-творчого ставлення до життя. · Творче використання традицій символізму, романтизму та реалізму. ІV. Домашнє завдання Підготуватися до контрольного твору (див. домашнє завдання уроку № 20). Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях О. Блока (до уроку № 26). V. Підсумки уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжте речення: · Найбільше задоволення я отримав(-ла) від читання (роботи)…
| |||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |