Життєвий і творчий шлях французького письменника Альбера Камю

Мета: простежити життєвий і творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати навички сприймання навчального матеріалу на слух, виділення головного, уміння висловлювати свої думки й аргументувати їх; виховувати гуманізм на прикладі письменника.

Обладнання: карта світу, портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до біографії, схема.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Аналіз контрольної роботи

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. «Для людини без шор немає видовища прекраснішого, ніж перемога інтелекта у його двобої з реальністю, що перевершує його інтелект. Ні з чим не зрівняти видовище людської гордині… Є щось невимовно могутнє в дисципліні, якою керується розум, у надійно вихованій волі під час цього поєдинку, — стверджував видатний французький письменник, лауреат Нобелівської премії Альбер Камю, з творчістю якого ми розпочинаємо ознайомлення на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

·         ŠŠ Коли і де почав зароджуватися фашизм? Які ідеї він сповідував?

·         ŠŠ Коли розпочалася Друга світова війна? Які країни воювали, які були окуповані (під контролем завойовників)?

·         ŠŠ Які сили, крім регулярних військ антигітлеровської коаліції, протистояли фашистам?

·         ŠŠ Що ви знаєте про Рух Опору?

·         ŠŠ Як алегорично, інакомовно називали фашизм? (Коричнева чума)

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Міні-лекція вчителя

— Альбер Камю належить до тих знакових митців ХХ ст., які своєю творчістю вчинили бунт проти несправедливості життя. Щоправда, бунтівний дух письменника змусив його коливатись «зліва направо» та навпаки, але в цьому була логіка: митець шукав і не знаходив свого шляху — шляху надії, людяності й добра. «Ми живемо у світі, де треба обирати: стати жертвою чи катом. Цей вибір не простий. Мені завжди здавалося, що, по суті, немає катів, є лише жертви. Безперечно, у кінцевому підсумку». Такого трагічного висновку дійшов Альбер Камю ще 1945 року. І мав для цього чимало підстав…

Народився майбутній письменник 1913 року в Алжирі, який на той час був французькою колонією, у сім’ї наймита, який через рік після народження сина помер під час Першої світової війни від ран. Мати, іспанка за походженням, працювала прибиральницею в багатих сім’ях. Дитина зростала в злиднях. Освіту Альберу пощастило здобути тільки завдяки допомозі одного з учителів ліцею, який виклопотав для нього стипендію. Під час навчання в Алжирському університеті юнакові доводилося працювати, що призвело до виснаження організму й захворювання на сухоти. Однак юнак був життєрадісним та енергійним, жадібним до знань і розваг, чутливим до краси природи й до глибин духовної культури.

«Я перебував,— писав згодом Камю,— десь на півдорозі між злиднями та сонцем. Злидні не дозволяли мені повірити, нібито все гаразд в історії і під сонцем; сонце навчало мене, що історія — це ще не все. Змінити життя — так, але тільки не світ, який я обожнював». Захоплення середземноморською природою і французькою філософією через деякий час стали основою його світогляду й естетики.

Камю бере активну участь у громадському житті. 1934 року він вступає до комуністичної партії, з якої виходить через три роки; проводить антифашистську пропагандистську роботу, організовує самодіяльний театр, співпраціює з незалежною лівою пресою. Розпочинає писати перший варіант роману «Сторонній» і нотатки до есе «Міф про Сізіфа».

Навесні 1940 року Камю вперше приїздить до Франції, куди остаточно переселяється через рік. В окупованій країні він приєднується до руху Опору, друкується в підпільній газеті «Комба», а згодом очолює її. У 43–44 рр. Камю публікує в нелегальній пресі «Листи німецькому другові», у яких засуджує спроби виправдати людиноненависницьку ідеологію фашизму. На цей час він уже був відомим письменником, в основі його творчості лежав екзистенціалізм.

2. Робота зі словником літературознавчих термінів

Екзистенціалізм (лат. існування) — течія модернізму в літературі. Виникла напередодні Другої світової війни. Характерні риси — суб’єктивізм, індивідуалізм, песимізм, етичне заперечення будь-якого насильства.Представники екзистенціалізму: Г. Марсель, Ж. П. Сартр, С. де Бовуар, А. Камю.

В основі екзистенціалізму, за А. Камю, твердження абсурдності буття, уявлення про світ як про царство хаосу й випадковостей. Людина бере на себе відповідальність за свою долю. Уже акт її народження свідчить про те, що з’явилась вона у світ попри свою волю і бажання. Людина з’являється на світ із смертним вироком, термін виконання якого їй невідомий. Її вбивають хвороби, старість, війна, кати, злидні, навіть сонце, як у романі «Сторонній».

Людина народжується не тоді, коли лунає її перший крик, а тоді, коли силою свого розуму вона створює себе як мислячу істоту. Тоді вона відмежовується від природи й протистоїть суспільству. Сонце, каміння, море не співчувають людині в її духовній драмі. І суспільство також вимагає від неї покірності й віри в уже існуючі цінності. Воно карає за бунт за допомогою армії, поліції, суду, громадської думки. Таким є внутрішній конфлікт романів

і п’єс письменника-екзистенціаліста.

Водночас Камю проголошував, що розум людини, яка усвідомлює абсурдність буття, не мириться і не може змиритися із цим. Людина, що мислить, кидає виклик абсурдові й не має надії остаточно його подолати.

Воєнні й перші повоєнні роки позначені надзвичайною творчою активністю письменника. 1947 року виходить у світ роман «Чума», у якому, за його власним твердженням, відбувається перехід від «етапу абсурду» до «етапу протесту».

У 50-х рр. Камю переживає світоглядну й творчу кризу — він не знаходить відповіді на складні питання, які ставить перед ним і суспільством життя. Так, піддаючи критиці й запереченню буржуазне суспільство Франції та всього Заходу, митець не приймає і соціалізм Східної Європи в його сталінському варіанті. 1957 року А. Камю одержав Нобелівську премію.

На початку 1960 року письменник загинув в автомобільній катастрофі.

VI. Закріплення знань, умінь і навичок

Складання психологічного портрета А. Камю за лекцією вчителя

Орієнтовна відповідь

 

VII. Домашнє завдання

Розповідати про життєвий і творчий шлях А. Камю.

Прочитати роман «Чума».

Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про історію створення роману «Чума».

VIII. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

·         Із філософії екзистенціалізму я зрозумів(-ла), що…

·         Особистість А. Камю для мене…


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: