Аудіювання текстів діалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення

Мета: повторити та узагальнити знання учнів про види запису почутого, особливості тез і плану; удосконалювати навички сприйняття на слух текстів різних стилів, типів і жанрів мовлення; розвивати навички самостійної роботи, мовленнєво-комунікативні вміння, довгочасну та короткочасну пам’ять; збагачувати словниковий запас, удосконалювати вміння складати діалогічне й монологічне висловлювання; виховувати толерантність, повагу до рідної мови, сприяти тому, щоб учні замислювалися над сенсом людського існування взагалі й особистого життя.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Комунікативний практикум

 

Які ви знаєте види опрацювання тексту?

Визначте головні особливості кожного з них.

Види роботи з текстом

Тези

Конспект

Реферат

Анотація

План

Тематичні виписки

 

 

ІV. Виконання творчих і дослідницьких завдань,

спрямованих на розвиток мовленнєвих умінь

Аудіювання тексту. Виконання завдань

Прослухайте уважно текст. Визначте його стильову належність.

Українська мова — слов’янська мова. Вона є національною мовою українського народу.

Українська національна мова існує: а) у вищій формі загальнонародної мови — сучасній українській літературній мові; б) у нижчих формах загальнонародної мови — її територіальних одиницях.

Літературна мова — це оброблена, унормована форма загальнонародної мови, як у писемному, так і в усному різновидах обслуговує культурне життя народу, всі сфери його суспільної діяльності.

За функціональним призначенням це мова державного законодавства, засіб спілкування людей у виробничо-матеріальній і культурній сферах, мова освіти, науки, мистецтва, засобів масової інформації.

Літературна мова реалізується в усній і писемній формах. Писемна форма літературної мови функціонує в галузі державної, політичної, господарської, наукової і культурної діяльності.

Усна форма літературної мови обслуговує безпосереднє спілкування людей, побутові й виробничі потреби суспільства.

Сучасна українська літературна мова сформувалася на основі південно-східного наріччя, увібравши в себе окремі діалектні риси інших наріч. Зачинателем нової української літературної мови був І. П. Котляревський — автор перших високохудожніх творів українською мовою («Енеїда», «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник»). Він першим використав народорозмовні багатства полтавських говорів і фольклору.

Основоположником сучасної української літературної мови по праву вважають Тараса Григоровича Шевченка. Саме він уперше «своєю творчістю підніс її на високий рівень суспільно-мовної і словесно-художньої культури, заклав основи для розвитку в ній наукового, публіцистичного та інших стилів літературної мови…» Традиції Т. Шевченка у розвитку української літературної мови провадили далі у своїй творчості І.Франко, Леся Українка, Панас Мирний, М. Коцюбинський та інші письменники (З підручника).

З’єднайте частини речень.

 

За функціональним призначенням

це мова державного законодавства, …

Літературна мова реалізується…

Зачинателем нової української літературної мови був…

Основоположником сучасної української літературної мови…

Літературна мова — це оброблена,

унормована форма загальнонародної

мови, …                                                                                      

як у писемному, так і в усному різновидах обслуговує культурне життя народу, усі сфери його суспільної діяльності.

…засіб спілкування людей у виробничо-матеріальній і культурній сферах, мова освіти, науки, мистецтва, засобів масової інформації.

…по праву вважають Тараса Григоровича Шевченка.

…І. П. Котляревський — автор перших високохудожніх творів українською мовою.

…в усній і писемній форм

 

Аудіювання текста. Виконання завдань

Прослухайте уважно текст. Визначте його стильову належність.

Які типи мовлення зустрічаються в тексті?

Заради бездомних тварин рокери з різних куточків світу співатимуть у нас.

Благодійний фестиваль альтернативної музики «МузЕнтропія», що вже вп’яте проходить у Вінниці, намагатиметься привернути увагу суспільства до проблеми тисячі бездомних тварин на вулицях нашого міста, а також розвинути відчуття відповідальності за тих, кого приручили.

Щороку фестиваль збирає сотні шанувальників молодих виконавців, які жертвують кошти на допомогу нужденним. Раніше гроші передавалися на допомогу дітям, хворим на аутизм, онкохворим, молоді на візках, дітямсиротам. 2009-го року організатори фестивалю — молодіжна організація «Наше Поділля» — планують зібрати кошти для закупівлі медичного обладнання та препаратів у притулок та стерилізаційний центр для бездомних тварин «Планета».

Драйв та енергію кращі представники вітчизняної рок-музики дарували зі сцени МПМ «Зоря». Серед десяти груп, які виступили на фестивалі, вінницьких тільки дві. Добре відомий у місцевих колах «Клондайк Бенд» і молода поп-панк група «Brandon from 19». Хедлайнерами цього вечора стали київський гурт «Qarpa» і тернопільський «Лос Колорадос» (З молодіжної газети).

 

Охарактеризуйте мовні особливості тексту.

Поясніть значення слів «драйв», «хедлайнер».

Зробіть короткий план тексту.

Складіть діалог «Молодіжні музичні групи нашого міста».

Аудіювання текста. Виконання завдань

Вставте пропущені слова в речення.

Усна форма літературної мови обслуговує… спілкування людей, побутові й виробничі потреби суспільства (безпосереднє). Сучасна українська літературна мова сформувалася на основі … наріччя, увібравши в себе окремі діалектні риси інших наріч (південно-східного). Він першим використав… багатства полтавських говорів і фольклору (народорозмовні).

Прослухайте ще раз текст і складіть тези.

Аудіювання текста. Виконання завдань

Прослухайте уважно текст. Визначте його стильову належність.

ПОРЯДОК

зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти

(назва Порядку із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1312 (1312–2005-п) від 31.12.2005)

1. Зовнішнє незалежне оцінювання та моніторинг якості освіти (далі — оцінювання якості освіти) запроваджується з метою забезпечення реалізації конституційних прав громадян на рівний доступ до вищої освіти, здійснення контролю за дотриманням державних стандартів освіти, проведення аналізу стану системи освіти та прогнозування її розвитку.

2. Оцінювання якості освіти здійснюється шляхом:

зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів, за результатами якого проводиться конкурсний відбір студентів для навчання у вищих навчальних закладах; {Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1312}

участі учнів у міжнародних обстеженнях якості освіти;

збирання, аналізу та поширення інформації щодо соціально-економічних і педагогічних показників, які визначають стан функціонування системи освіти на локальному, регіональному, державному і міжнародному рівнях;

підготовки узагальнених аналітичних матеріалів про якість освіти в Україні на різних освітніх рівнях і з різних предметних галузей, визначення стану функціонування системи загальної середньої освіти та прогнозування її подальшого розвитку.

3. Міністерство освіти й науки України встановлює строки, перелік навчальних предметів, програми та порядок проведення оцінювання якості освіти і визначає загальну стратегію моніторингу якості освіти та забезпечує його проведення, контролює виконання запланованих заходів.

Назвіть мовні особливості тексту.

Що робить текст важким для сприйняття на слух?

Аудіювання тексту. Виконання завдань

 

Прослухайте уважно текст. Визначте його стильову належність.

Боротьба за життя

Політрук Василь Олександрович Сухомлинський горів у пекельному вогні. І старенький лікар, начальник госпіталю, звелів його нести просто на операційний стіл. Лікар уважно оглянув рани, похитав скрушно головою.

— А ліву руку вам доведеться відпиляти, молодий чоловіче, — сказав він,

— Як же я буду без руки?!

— У вас уже зараз гангрена, А це, брате, смертельно.

— Не треба різати, лікарю. Прошу вас…

— Думаєш, мені хочеться різати, сину?

— То й не ріжте. Благаю вас.

— Ви що, піаніст чи скрипаль? — звів очі лікар.

— Ні, я вчитель.

— Учителювати можна й з одною рукою.

— Воно-то так. Але вчителеві руки потрібні не менше, ніж музикантові…

Як і лікареві, наприклад, — додав він по хвилі.

Хірург глянув на пораненого й посміхнувся.

Він сам оперував політрука Сухомлинського. Спочатку розчистив рану на лівій руці, довго стуляв потрощені кістки, зшивав м’язи і сухожилля.

Нарешті сестра забинтувала рану.

— Один шанс зі ста, — зітхнув лікар, а голосно додав: — Коли й обійдеться, рука ваша буде коротшою за праву, ледве сточив…

— Нехай коротша, аби була, — сказав політрук, втрачаючи свідомість.

Після короткого відпочинку друга операція. Велика, рвана рана зяяла над самим серцем. У глибині рани скальпель натрапив на гострий зуб заліза. Не дай боже, той осколок на кілька сантиметрів попав би нижче — і давно б не було на світі цього на диво терплячого політрука.

Через три дні, коли хворому стало краще, лікар вручив Сухомлинському той осколок.

— Нате сховайте свою смерть. А ви молодець, учителю. Кров у вас чудесна!

Перемогла гангрену. Можна сказати, випросили в мене руку. Спасибі вам за терпіння.

Дні, коли чергувала медсестра Валя Маслівець, були для Василя найбільшою відрадою. Адже Валя, можна сказати, землячка, з Полтавщини вона, з Нових Санжар, а вчилася в Полтавському педінституті, і він зустрічав її там не раз, коли приїздив улітку на сесії як студент-заочник. У перші дні після операції, коли йому було особливо зле, Валя не відходила від нього, була за рідну сестру, за матір. Вона годувала його з ложечки, напувала чаєм і водою, клала холодний компрес на розпашіле чоло, говорила добрі й ласкаві слова.

Він слухав її захоплено.

— Валю, яка з тебе була б чудова вчителька! Обіцяй мені, що після війни працюватимеш у школі! Обіцяєш?

— Обіцяю! Я у твоїй школі працювати буду. А ти станеш директором…

— Спасибі тобі. Тільки навряд чи я виживу. А так хотілося б… Ти розумієш! Я заходжу в клас. Десятки дитячих очей дивляться на мене з цікавістю і ждуть від мене чогось нового. І я розповідаю їм про незнане, відкриваю очі на дивний світ. Ти знаєш, Валю, при вході в нашу школу ми вивісимо велике полотнище, а на ньому напишемо слова, звернені до учнів: «Найголовніше, що ти повинен знайти в нашій школі, — це мету свого життя». І потім ще слова великого вченого Пирогова. Їх теж би написати на видноті: «Школа славна не числом, а славою своїх учнів» (За В. Сухомлинським; 450 слів).

 

Напишіть докладний план тексту.

Перекажіть уривок про хід операції.

Згадайте слова Сухомлинського стосовно того, що повинен кожен знайти в школі. Складіть монологічне висловлювання про те, у чому, на вашу думку, полягає мета життя людини.

V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Заслуховування монологічних висловлювань.

Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІ. Домашнє завдання

Які гасла ви б повісили у своїй школі? Чому?

Напишіть твір-мініатюру «За що я вдячний своїй школі».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: