Слово, словосполучення, речення

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про слово, словосполучення, речення з метою вироблення практичних умінь і навичок їх доцільного використання у власному мовленні; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, творчі здібності; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прагнення до дієвості, активності, творчості у житті, бажання самому творити свою долю.

Обладнання: схема, діаграма, опорна таблиця, роздавальний матеріал, картки із системою орієнтирів, плакат із зображенням гори.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Настановчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова у формі психотренінгу.

Вправа «Верхівка надій»

Учні на паперових аркушах пишуть про свої сподівання від уроку, зачитують написане і прикріплюють аркуші на плакаті із зображенням гори.

ІІ. Ознайомлення із темою, метою і завданнями уроку

Тему уроку допоможе сформулювати такий запис: Життя сенс життя

Життя — це вічний пошук

Діаграма Ейлера-Венна

Визначте мовну одиницю. Відповідь обґрунтуйте.

Життя. (Слово і речення) Сенс життя. (Словосполучення і речення)

Прочитайте статтю чеського соціолога Іржі Томана. З тексту виберіть мовні одиниці (слово, словосполучення, речення — за групами), схарактеризуйте їх стилістичні особливості. Що таке слово?

Що таке словосполучення? З чого воно складається?

Які сполучення слів не вважаються словосполученнями?

Які синтаксичні зв’язки існують між словами у словосполученні? Поясніть особливості кожного.

Які є види словосполучень за будовою і за головним словом?

Дайте визначення реченню.

Які є види речень за будовою і метою висловлювання?

Прослухайте притчу. Дайте їй назву, визначаючи тему й мету висловлювання, тип та стиль тексту. Виділіть у реченнях останнього абзацу словосполучення, визначте їхню будову і вид. Складіть схеми словосполучень.

Що таке життя у вашому розумінні? Сформулюйте свою думку за допомогою:

1-ша група — слів;

2-га група — словосполучень;

3-тя група — речень. Що треба людині для повного щастя? Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитання. Допишіть рядки вірша. Зробіть стилістичний аналіз використаних у тексті синтаксичних одиниць.

Свобода і мир та ранкова… (роса),

А ще небеса мирні, райдужні, … (сині)

І неповторна безмежна… (краса).

А ще треба радість і сонце… (в зеніті),

Здоров’я і сили, багато… (тепла)

Ще тато і мама найкращі… (у світі)

І пісня чарівна, щоб завжди… (була).

Хай сонячний зайчик стрибає… (по хаті),

Хай казку дарує і щире… (тепло),

Щоб всі ми були і здорові й (багаті)

І щастя веселе у хаті… (жило).

Щоб сонце ласкаве усіх… (зігрівало),

А сонячний промінь світився… (в душі).

Бо ж, справді, нам треба для щастя… (чимало):

… (Довкілля прекрасне і поклик душі).

Підготувати лінгвістичне повідомлення з теми уроку, ілюструючи його власними прикладами.

Доберіть афоризми про життя, схарактеризувати синтаксичні конструкції.

Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», використовуючи відомі синтаксичні конструкції.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: