Синоніміка: складносурядних і складнопідрядних речень; складних безсполучникових і складносурядних

Мета: повторити поняття про складносурядні, складнопідрядні й безсполучникові складні речення; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників різних видів складних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Стилістика: синтаксична синоніміка.

Міжпредметні зв’язки:

Література: виразне читання.

Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

IV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

Проблемна ситуація

Посперечалися два друга, коли один другому фільм переказував. «Машину повело — головний герой згубив шлях», — захоплено тараторив Максим. «Максе, ну що ти, нічого ж зрозуміти неможливо», — зробив зауваження Юрко. Треба казати: «Оскільки машину повело, головний герой згубив шлях» або «Машину повело, і головний герой згубив шлях». Максим здивовано пожав плечима: «А хіба воно не одне й те саме?»

А як ви вважаєте, хто має рацію?

Для аргументації думки скористайтеся довідковим матеріалом.

Довідковий матеріал

Синонімічними є:

1) складносурядні речення, що виражають часову послідовність подій, і складнопідрядні речення з підрядними часу: Пройшов дощ, і все зазеленіло. — Коли пройшов дощ, усе зазеленіло;

2) складносурядні речення і безсполучникові складні речення з однотипними частинами: Закінчилися канікули, і шкільне життя потекло звичним руслом. — Закінчилися канікули, шкільне життя потекло звичним руслом;

3) складнопідрядні речення і безсполучникове складне речення з різнотипними частинами: Якщо любиш кататися, то люби й санчата тягнути. — Любиш кататися — люби й санчата тягнути.

Лінгвістичне змагання

Переробіть запропоновані речення, щоб утворити щонайбільше синонімічних варіантів.

1. Не будь солодким — проглинуть. 2. Блискавка блисне — камінь трісне. 3. Є мудра книжка — не жалій годин. 4. Руки білі, а сумління чорне. 5. Скрізь побував, усього надивився, а скажу вам: нема країни кращої, ніж правда. 6. Впадеш — не засмутися, згубився — шукай-но слід, і серця не в’яли од випадкових бід. 7. Кликав вовк козу в гості — вона йти не хоче.

Синтаксична трансформація

Визначте типи наведених речень. Доберіть до них синонімічні з підрядним наслідковим. Запишіть їх. Поясніть уживання розділових знаків. Які нові відтінки значення з’явилися в перебудованих реченнях?

1. Краплі гучно затарабанили по склу, і полилася весела музика дощу. 2. Світла в кімнаті було дуже багато, аж усі присутні мружили очі. 3. Екскурсовод розповідала так цікаво, що до екскурсантів приєдналися випадкові перехожі. 4. Договір не підписали, бо в партнерів було багато уточнень і запитань. 5. Випало сила-силенна снігу, перші поверхи опинилися під снігом.

Лінгвістичний аналіз

Прочитайте. Підкресліть граматичні основи у складних реченнях з різними видами синтаксичного зв’язку. Поясніть уживання розділових знаків в аналізованих реченнях.

 

 

В усьому, що несе добро,

А не хорали і догмати,

Є сенс, є користь, є ядро,

Є мисль — душі сувора мати.

Краса буя — вона не спить,

Красу плюндрують — б’ється в муках,

Щоб хаос вічний лихоліть

У мудрих підкорить сполуках.

Не бійся чорних рівчаків

На стомленім її обличчі;

Її безсмертя — біль і гнів, —

Мов виклик вічності у вічі.

Безбарвну формулу суцвіть

Знайди — й розквітне узбережжя,

Де в часі й просторі тремтить

Жива межа твого безмежжя.

І. Муратов

 

 

Синтаксична трансформація

Наведені сполучникові речення перебудуйте на складні безсполучникові.

Підкресліть граматичні основи, поясніть вживання розділових знаків між частинами безсполучникових речень.

1. На заході трохи вияснилося, і на мутному небі вирізалися контури чорних, мов важкі хмари, гір (М. Коцюбинський). 2. Поступово гроза з вершин насувалася ущелинами на морське узбережжя, і вже шугали блискавиці над морем, гублячи в його глибині свій шал (І. Цюпа). 3. Щоб вволю багатства мати, треба чесно працювати (Народна творчість). 4. Коли зійшло сонце, долини ріки вже очистилися від туману (О. Гончар). 5. Вітерець дихнув,

і забриніли стебельця сіна (О. Гончар). 6. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі (Народна творчість). 7. Здавалося, що разом з листами поштар роздає людям радість і сам радується цьому більше за інших (Д. Ткач). 8. Тепер його ніхто не бачив, бо він був сам на сам із річкою (Г. Тютюнник).

Практикум з пунктуації

Прочитайте уривок з листа Василя Стуса до сина. Поясніть написання розділових знаків.

Дорогий Дмитре…

Ну от, тобі вже 17…

Що ж тобі побажати? Бери од кожної пори свого життя те, що вона тобі пропонує. Вимагати від часу — і немудро, і негідно, може. Але і не пливи за течією. Будь собою, тобто, виробивши тверді орієнтири, що таке добро і що зло, виростай у їхньому магнітному полі, аби по ньому все в тобі скристалізувалося (так Вернадський писав, згадуючи геологічні структури). Ідеал є один — добра і справедливості, чесності і любові. Іншого, мабуть, нема.

У твої літа найголовніше, може, вчитися любити. Вміти любити — то велике вміння. Не знаю, чи є в тебе дівчина. Дівчина має надати змогу тобі кращати, а не гіршати. Любов — то, може, єдина справжня квітка, подарована людині Богом. Тільки в любові людина розумна.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Різнорівневе завдання

Напишіть власні міркування про любов, використовуючи: а) (достатній рівень) тільки прості речення; б) (високий рівень) тільки складні речення; в) (найвищий рівень) складні речення різних типів, що піддаються заміні синонімічними відповідниками.

Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: