Д. Чередниченко "Рідні краєвиди". Л. Глібов "Зимня пісенька"

Мета. Розширювати знання дітей про народні традиції колядування, щедрування; навчати спостерігати, як у віршованих і прозових творах зображено святкування традиційних свят українського народу. Виховувати любов і повагу до народних звичаїв.

Хід уроку

І. Артикуляційна зарядка.

1.   арядка для язичка.

— Де ж наш пустун-язичок?

Заховався за біленький тиночок.

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо! Поплямкали губками. Поклацали зубками (щоб міцніші були).

Посичали гускою: с-с-с.

Задзижчали комариком: з-з-з.
Подирчали трактором: др-р-р.

Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.

А вітерець нам віршик прислав.

2.    Слухання вірша.

—   Які пори року згадуються?

Останні листопада дні

Холодні і морозні.

Зима спішить з чужих країв,

Сніг трусить по дорозі.

 

Тоненька сніжна пелена

Лежить уже на полі.

Так підкрадається зима

Тихенько і поволі, і

Легенький перший морозець

Дає про себе знати.

Настав,1 вже осені кінець,

Час зиму зустрічати

(Н. Тріщ).

Яку пору року треба зустрічати?

Які ознаки зими?

— 3. Чистомовка.

Ма-ма-ма — скоро вже зима.

Ме-ме-ме — снігу намете.

Ем-ем-ем — саночки візьмем.

 Дем-дем-дем — на гірку підем.

 II. Розпитування.

Складова таблиця.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

—  З приходом зими змінюється навколишня природа, по-іншому виглядає уся земля. Що ж приносить зима для нас — прочитаємо в оповіданні Дмитра Чередниченка "Рідні краєвиди".

IV. Опрацювання оповідання Д. Чередниченка "Рідні краєвиди".

1.   Виразне читання оповідання вчителем.

—  Що ще приносить зима, крім змін у природі?

2.   Словникова робота.

Прочитайте пояснення значень слів після твору. Які з них ви вже чули? Які прочитали сьогодні вперше?

Прочитайте найдовше слово; слова з наголосом на другий, третій, четвертий склад.

3.   Читання оповідання учнями мовчки.

—  Зверніть увагу на описи.

4.   Відповіді на запитання і вибіркове читання.

Які описи зустріли в тексті?

Прочитайте опис першого снігу, опис рідної землі.

Прочитайте, як'трудилась земля влітку.

Яке свято несе зима?

З яким проханням звертається до нас автор? Чому взимку треба піклуватися про птахів?

 

А хто цей сивий дід, шо зачиняє браму? Яким ви уявляєте собі Новорічень?

Що приносить він вам?

Які найцікавіші ігри він вам дарує?

5.   Вправа на розвиток швидкості читання.
Д/г. "сніжки ".

—  Ось зараз ми пограємо у сніжки.

(На слові "кидок" усі починають читати мовчки від слів "А свято це… " Коли лунає команда "сніжка" — школярі зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово. Діти читають тричі по З0 с).

 Опрацювання вірша Л. Глібова "Зимня пісенька".

1. Чигання вірша (І і II строфи) учнями напівголосно.

—  Про яку ще одну зимову розвагу йдеться?

2.   Словникова робота.

ляк                                        геть

мара                                   гуртом

чорнії                                  сніжком

здоровенную                       білогрудочко

страшенную                       проганятиме

3.   Читання вірша вголос (до кінця).

Хто дійові особи вірша?

З яким проханням звертаються діти до зими?

4.   Аналіз вірша.

Прочитайте пестливі слова. Про що вони свідчать?

Як описано бабу? Чому її зробили такою страшною?

Кого ще злякає баба?

З яким настроєм треба читати вірш?

5.   Виразне читання вірша.

V.  Опрацювання тексту "Колядники".

1.                                Бесіда.      і

. — Які ж свята приносить нам зима?

Перше свято — Різдво Христове — належить до великих, так званих 12- ти свят, які відзначаються особливо урочисто. Називають його "матір'ю всіх свят" і встановлене воно на знак пам'яті про народження сина Божого Ісуса Христа. Сталось це в далекій Палестині за містом Вифлеемом. У вертепі, маленькій стаєнці, Марія народила Божу Дитину — Ісуса. І відразу небокрай спалахнув блакитним сяйвом. Сліпучою хвилею воно котилося по небу. Це Ангели Господні сповіщали усім людям радість велику, що в Давидовім місті народився Спаситель. А ще у небі загорілась зірка небувалої величини, яка теж була провісницею великого чуда. Першими привітали Немовля три мудреці і пастушки, що були поруч. А зірка, що котилася по небу, застигла над Божою храминою. Починаючи з Різдва і до Водохреща на Україні існував звичай колядувати. Колядують дитячі та молодіжні гурти. Починають колядники з обходу навколо церкви з колядами. Потім вони йдуть під вікна проситись колядувати, а одержавши дозвіл, колядують усім членам родини. Господарі пригощають дітей яблуками, горіхами, цукерками, дають гроші.

2.   Читання вчителем твору.

—  Яку радісну звістку несли колядники людям?

3.   Повторне читання твору вголос. Аналіз змісту.

Що обов'язково несли з собою колядники?

Для чого їм зірка? Чому саме зірка?

Для чого були їм дзвіночки?

4.   Розгляд малюнка.

Хто зібрався колядувати? Чи все вони з собою взяли?

Для чого мішок?

VI. Читання колядок.

Які побажання висловлюють у колядках?

З чим вітають господарів?

Як треба виконувати колядки?

Які інші колядки ви знаєте? Розкажіть.

VII.        Опрацювання творів про Новий рік.
1. Розповідь учителя.

—  За тиждень після Різдва український християнський люд святкує в переддень Нового року — щедрий вечір. Щедрівкові дійства, на відміну від колядування, виконували тільки дівчата. Увечері напередодні Нового року молодші і старші дівчата групами чи поодинці приходили до односельців, щоб защедрувати — привітати з новолітуванням. До хат не заходили. Робили це під вікнами осель. Господарі в свою чергу обдаровували віншувальників смачним печивом, яблуками, горіхами.

2. Читання щедрівок з підручника.

VIII. Підсумок уроку.

З якими українськими звичаями ви познайомилися?

—  Вивчіть одну з колядок чи щедрівок напам'ять і весело та заклично виконайте її рідним, друзям та сусідам.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: