«Людина починається з добра» за творами В.О. Сухомлинського

Урок позакласного читання в 4 класі 
Вчитель: Когутовська О. В. 
Посада: старший вчитель початкових класів Торезької школи I – III ступенів №9 
Домашня адреса: місто Торез, провулок Амбулаторний, будинок №31 
Електронна адреса: Elena.kogutovskaya@mail.ru 
Контактний телефон: 0502080786 

Тема: «Людина починається з добра» за творами В.О. Сухомлинського. 

Задачі уроку: продовжити вивчати творчу спадщину В.О. Сухомлинського на прикладі оповідань «Важко бути людиною», «Красиві слова і красиве діло». Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими і вдячними за доброту. Розвивати мислення, усне мовлення, творчі здібності. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність, швидкість. Формувати мовну, комунікативну, життєву компетенції. 

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, макет телефону, таблички з написами назв оповідань, малюнки рибок, роздатній матеріал у вигляді сонечок. 

Хід уроку: 
1. Оргмомент. 

В небі завжди сонце світить ясно, 
А в душі немає пустоти. 
Світ тобі всміхається прекрасний, 
Якщо є багато доброти. 
- Зараз у нас урок позакласного читання. Я бажаю вам працювати плідно, із задоволенням та отримати гарні оцінки. А допоможуть нам в цьому маленькі сонечка, які ви будете отримувати за кожну правильну відповідь. А в кінці уроку вони підкажуть вам оцінку. 

2. Повідомлення теми уроку. 
Гра «Телефон». 
Щоб дізнатися тему уроку вам треба подзвонити по телефону. Набрані цифри підкажуть назви букв, за якими ви і прочитаєте тему. 
Людина починається з добра 
- Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей) 
Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова Любові Забашти: 
Сказав мудрець: 
— Живи, добро звершай! 
Та нагород за це не вимагай. 
Лише в добро i вищу правду вiра 
Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра. 
Хай оживає iстина стара 
Людина починається з добра. 

3. Робота над темою уроку 
Гра «Покупка добра». 
- Уявіть, що ви зайшли в супермаркет. Тут ви можете придбати тільки один предмет, це «щось», що асоціюється з добром. Що ви купили? Чому? 
(Відповіді дітей). 
Гра «Криголам». 
Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»: 
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий 
О – об’єктивний, оптимістичний 
Б – благородний, благодійний 
Р – ретельний, романтичний, різносторонній 
О – освічений 
Т – талановитий, тямущий 
А - активний 
- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет). 
- Хто це? (В.О.Сухомлинській). 
- Що вам відомо про нього? 
- Які оповідання ви пам’ятаєте? 
- Сьогодні ми познайомимося ще з двома оповіданнями В.О. Сухомлинського. 
4. Опрацювання оповідання «Важко бути людиною». 
Гра «Шифрувальник» 
Роз′єднайте слова і ви дізнаєтеся назву першого оповідання. 
Важкобутилюдиною 
Первинне читання вчителем. 
Важко бути людиною 
Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала: 
— А ми ж не подякували жінці за воду. 
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати. 
— Що ж... — каже Роман, — це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю? 
— Варто, — наполягає Марійка. — Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе? 
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно. 
— Ви як хочете, — каже Марійка, — а я повернуся й подякую... 
— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.., — Адже ми так потомилися... 
— Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися... 
Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі. 
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом. 
— Важко бути людиною... — сказав він. 

Аудіювання. 
1. Куди ходили діти? 
А) в далекий похід; 
Б) на рибалку; 
В) за грибами. 
2. Чого попросили діти у жінки? 
А) хліба; 
Б) води; 
В) молока. 

3. Хто перший згадав, що забули подякувати? 
А) Роман; 
Б) Марійка; 
В) всі діти. 

4. Чому діти повернулися? 
А) бо їм стало страшно; 
Б) вони щось там забули; 
В) бо вони люди. 
(Перевірка аудіювання). 
- Прочитайте останній рядок: «Важко бути людиною». 
Гра «Так чи ні» 
- Хто вважає, що важко бути людиною, станьте ліворуч, а хто вважає, що ні, станьте праворуч. 
- Доведіть свою думку. (Діти відповідають). 
- Хто змінив своє рішення, займіть інше місце. 
Гра «Засічка – кидок». 
Читання на швидкість за 1 хвилину (3 рази). 
Фізкультхвилинка. 
5. Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло». 
Передбачення. 
- Як ви думаєте, про що буде йти розмова в цьому оповіданні? 
Читання учнями частинами з передбаченням. 
Красиві слова і красиве діло 
Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. 
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра. 
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду. 
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: 
…………………………………………………(передбачення)…………………………………………………… 
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе... 
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова: 
………………………………………………(передбачення)……………………………………………………… 
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі... 
А третій не сказав ні слова. 
…………………………………………………(передбачення)…………………………………………………… 
Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху. 
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла. 

Самостійне мовчазне читання «Бджілки». 
- Хто з героїв вам подобається? Чому? 
- Хто не подобається? Чому? 
- Доберіть інший заголовок до оповідання з одного слова. 
- Озаглавте текст питальним реченням. 

6. Просмотр відеофільму «Притча про добро». 
Обговорення побаченого. 
7. Підсумок уроку. 
- З якими оповіданнями ми познайомилися? 
- Хто автор цих творів? 
- Чому навчають ці твори, до чого закликають? 
Гра «Золота рибка». 
- У кожного на парті є чарівна золота рибка, яка виконає любе ваше бажання. Напишіть своє бажання і відпустіть рибку в море. 
( Діти виходять до дошки, зачитують свої бажання і прикріплюють рибку на дошку). 
Оцінювання. 
(Підрахуйте кількість сонечок, оголошення оцінок). 
Пісня про доброту.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: