О. Олесь «Згадую: так я в дитинстві любив...»; «Степ». М. Рильський «Розмова з другом»; «Зимовий ранок»

Мета: розширити знання дітей про життєвий і творчий шлях Олександра Олеся; розвивати вміння бачити словесні картини, розуміти красу поетичних творів; збагачувати мовлення образними виразами; удосконалювати навички правильного, виразного і свідомого читання; виховувати захоплення красою і мудрістю природи.

Обладнання: портрет Олександра Олеся, виставка творів поета.

Хід уроку

Частина I

I. Організаційний момент

II. Вправи для вдосконалення навичок читання

1. Гра «Відновіть слова».

К..л..м, п..х..щ.., в..с..н.., в..т..р, б..йн..й, пт..шк...

2. Читання складів за складовою таблицею з буквосполученнями.

тр, пл, пр, пт, пш.

3. Читання слів-блискавок.

Дитинство, шелест, солов’їна, деревина, птаство, пожовклий, стережуть, південний.

III. Актуалізація опорних знань учнів

1. Переказ оповідання В. О. Сухомлинського «Камінь».

2. Ознайомлення класу із варіантами продовження оповідання «Камінь».

3. Читання твору, який найбільше сподобався. Відповіді на запитання підручника.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Мотивація навчальної діяльності.

— Над яким розділом ми зараз працюємо?

— Сьогодні ми будемо читати вірші, в яких поети змальовують явища природи в різні пори року, відчуємо їх красу, ознайомимось із життям і творчістю О. Олеся.

2. Опрацювання статті у підручнику.

1) читання мовчки.

— Хто мав великий вплив на Олександра?

2) Вибіркове читання.

— Де проводив свій час влітку маленький хлопчик?

— Який вплив на Олександра мав дід?

— Що згадував поет про дитинство?

— Про що писав поет?

3. Робота над віршем О. Олеся «Згадую: так я в дитинстві любив...».

1) Читання вірша вчителем.

— Про що згадує поет з любов’ю?

2) Словникова робота.

Безліч, нива.

— До поданих слів доберіть синоніми.

3) читання вірша учнями мовчки.

— Що любив хлопчик робити в дитинстві?

4) Читання вірша парами.

5) А наліз змісту вірша.

а) Відповіді на запитання.

— Що хлопчик любив в дитинстві?

— Як хлопчик сприймав природу?

— Чи хлопчик міг зрозуміти думки природи?

— Які явища природи відчував хлопчик?

— Як ви розумієте вислів «Серце ж моє розуміло...»?

б) Вибіркове читання.

— Знайдіть у вірші порівняння. Знайдіть рими, доберіть свої.

6) Робота над виразністю читання.

7) Читання вірша за методикою «Я — диктор».

Фізкультхвилинка

Налетів з-за лісу вітер —

(помахи руками)

Він сердитий і рвучкий,

(кругові рухи кулачками)

Покрутив в саду нам квіти,

Розгойдав усі гілки.

(Руки вгору, похитати із сторони в сторону.)

У вікно, у двері грюкнув,

(поплескати в долоні)

Розстелив по хаті дим,

(вільні рухи пальчиками)

Впав на шлях і мчить на луки,

(руки опустити долонями вниз)

Я — наввипередки з ним.

(Постукати пальчиками по парті.)

4. Робота над віршем О. Олеся «Степ».

1) Читання вірша вчителем.

— В які пори року описано степ?

2) Словникова робота.

Візерунки, навкруги, буйним, яри.

3) читання вірша учнями мовчки.

— Зверніть увагу, як поет описує степ у різні пори року.

4) Читання вірша «ланцюжком».

5) Робота над змістом вірша.

а) Постановка запитань дітьми.

б) Відповіді на запитання вчителя.

— Доберіть синоніми до слова степ. Із чим порівнюється степ навесні?

— Хто зображений як вишивальник, що прикрашає степ?

— Про які різкі зміни говориться?

— Із чим порівнюють степ влітку? Чому?

— На що схожий степ восени? Чому він, як пустеля? Чому не чути пташок? Де поділись квіти?

— Із чим порівнюється степ взимку?

— Хто оберігає сон баби-зими?

в) Вибіркове читання.

— Знайдіть у вірші порівняння.

— Які прикметники вжито для опису степу, моря, пташок, зими?

Знайдіть образні вислови.

6) Робота з ілюстраціями.

— Яким рядкам вірша відповідають малюнки?

7) Словесне малювання.

— Які картини до вірша намалювали б ви? Які фарби використали б? Чому?

8) Гра «Знайдіть початок».

...морем став.

...пахощі поля.

...рівна і м’яка.

9) Робота над виразністю читання.

10) Читання вірша за методикою «Я — диктор».

Читання уривка вірша про степ, який найбільше сподобався.

Частина II

5. Робота над віршем М. Рильського «Розмова з другом».

1) Читання вірша вчителем.

— Кого автор називає другом?

2) Словникова робота.

Крислатий, одвічний, щогла.

3) читання вірша учнями мовчки.

— З якими словами звернувся автор до лісу?

4) Читання вірша за методикою «Естафета».

5) Робота над змістом.

а) Відповіді на запитання.

— Як зустрів поета ліс?

— Що можна сприйняти зором, а що — відчути?

— Про які дерева йдеться у вірші?

— Про яких птахів говориться у вірші?

— З якими словами звернувся автор до лісу?

— Що автор обіцяє своєму другові?

б) Вибіркове читання.

— Які різні слова дібрав поет, щоб розповісти про пташиний спів?

— Якими словами передано своєрідність і неповторність кожного дерева в лісі?

— Якими словами автор звертається до лісу?

— Що обіцяє автор своєму другові?

— Знайдіть речення з однорідними членами.

6) Читання за методикою «День і ніч».

7) Робота над виразністю читання.

8) Виразне читання вірша.

9) Визначення головної думки.

Фізкультхвилинка

Вийшли діти у лісок,

Заглянули за дубок,

Побачили зайчика,

Поманили пальчиком

Зайчик, зайчик, пострибай,

Свої лапки виставляй.

Почав заєць танцювати,

Малих діток забавляти.

Разом з зайчиком скоріше

Потанцюймо веселіше!

6. Робота над віршем М. Рильського «Зимовий ранок».

1) Читання вірша вчителем.

— Які почуття охопили вас під час слухання вірша?

2) читання мовчки.

— Які картини змальовано у вірші?

3) Читання вірша в парах.

4) Робота над змістом вірша.

а) Відповіді на запитання.

— Що робить ліс?

— Хто в цей час не спав?

— Що робили зайчики?

— Хто спостерігав за танцями зайців?

б) Вибіркове читання.

— Що говориться про ліс?

— Що говориться про місяць?

— Що сказано про зайчиків?

— Що роблять хмарки?

— Які слова вжито автором у переносному значенні?

— Якими у вірші є порівняння?

5) Читання за методикою «Незнайко».

6) Гра «Хто швидше?»

— Знайдіть у вірші прикметники, які використано для опису лісу, квітів, хмар, зайчиків.

— Знайдіть і прочитайте, які дії виконували ліс, місяць, зайчики, хмари.

7) Робота над виразністю читання.

8) Заучування вірша напам’ять.

V. Підсумок уроку

— Із творами яких авторів ми сьогодні ознайомились?

— Який вірш вам найбільше сподобався? Чому?

VI. Домашнє завдання

Вірш «Зимовий ранок» вивчити напам’ять.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: