Логіка + інформатика. Задачі на припущення та на вилучення

Мета: вдосконалювати вміння розв'язувати задачі на вилучення та на припущення;

вчити створювати малюнки в графічному редакторі Paint, використовуючи інструменти та палітру кольорів;

розвивати увагу, пам'ять, самостійність, гнучкість мислення, творчу уяву, мовлення;

виховувати дисциплінованість, повагу до думки іншого, дружелюбність.

Обладнання: роздатковий матеріал (картки з завданнями, індивідуальні предметні малюнки дракоши), мультимедійна презентація, комп’ютери.

Тип уроку: урок застосування отриманих знань на практиці.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу (С.А.)                 СЛАЙД 1

¬- Діти, перевірте, будь ласка, готовність до уроку.

- Пригадаємо правила безпеки в комп’ютерному класі.

Продовжити речення:

1.         В комп’ютерний клас заходити … (тихо, не штовхаючись)

2.         З собою на робоче місце брати лише… (зошит, щоденник і пенал)

3.         Відстань від екрану монітора повинна бути … (50-60 см)

4.         Не торкатися руками до… (екрана монітора, задніх стінок системного блока, оголених дротів)

5.         Не натискати…(клавіші сусідньої клавіатури, незнайомі клавіші)

- Скажіть, а ви любите казки? Чому? За що ви любите казки?

- Сьогодні всі ми: я, Світлана Юріївна, ви та гості помандруємо у казку. Домовились?! СЛАЙД 2

ІІ. Перевірка домашнього завдання. (С.Ю.)

- Але для початку перевіримо домашнє завдання.

- Скажіть, будь ласка, якого кольору перший автомобіль? (жовтий) другий? (синій), третій? (червоний).

- Молодці!

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.(С.Ю.+С.А.) СЛАЙД 3

- У чарівній казці ми зможемо повторити та закріпити наші вміння розв’язувати задачі на метод припущення та вилучення, для того щоб ще краще розвинути наші увагу, пам'ять, мислення та мовлення. А все це разом нам допоможе легше розв’язувати різні життєві ситуації.

- Будемо вчитися створювати малюнки в графічному редакторі Paint, використовуючи інструменти та палітру кольорів;

IV. Актуалізація опорних знань.

1.         Графічний диктант

- Друзі, для того щоб потрапити у казку, потрібно пройти по небаченій стежині, але для цього треба бути дуже уважним. Щоб не збитися зі шляху, давайте повторимо напрямки руху поворотами голови: праворуч, ліворуч, вверх, вниз. А що таке діагональ? (напрямок від куточка до куточка в клітинці). Тепер я бачу не зіб’ємось та можемо рушати. Отже, лінійний графічний диктант.

- Перевіримо! СЛАЙД 4

V. Робота за комп’ютером (С.А.) СЛАЙД 5

1.         Розповідь вчителя

-           Отже, наша казка…

Колись давно, коли в лісах грибів і ягід було вдосталь, а в річках  і озерах риба водилась, жив народ в мальовничому місті Paint, жив і не горював.

І правив тим народом князь Графічний редактор. СЛАЙД 6 Було в того князя дві чарівні речі СЛАЙД 7 (2 рази): палітра кольорів та панель інструментів. І розмалював він своє місто Paint так, що ні в казці сказати ні пером описати. Стало місто процвітати.

Але не тішило це Змія Горинича, в якого не було все так весело і кольорово. СЛАЙД 9.  Не захотів він попросити чарівну палітру кольорів у Графічного редактора, а вирішив її викрасти. Підібрався він вночі і викрав фарби. СЛАЙД10

Ох і сумно стало в країні Paint, ох не весело. СЛАЙД 11. Став князь Графічний редактор думати-гадати як своєму горю зарадити. І надумав послати трьох богатирів: СЛАЙД12  Альошу Поповича, Добриню Микитича та Іллю Муромця. Вирішили богатирі зібрати військо. СЛАЙД 13.

(Розставити таблички) Одну дружину поведе Альоша Попович, другу – Добриня Микитич, третю – Ілля Муромець. Кожна дружина складається з 2 загонів, відповідно до кольорових карток, розкладених у вас на партах.

Військо готове до випробовувань? Але куди, в яку сторону йти – не знають. СЛАЙД 14

2. Розв’язування задачі на припущення. (С.Ю.)

Перед нами камінь, на якому написано:

Підеш праворуч – потрапиш у вир;

Підеш ліворуч – потрапиш у казку;

Підеш прямо – з тобою щось станеться…

-           Всі написи – хибні. Діти, куди ж треба йти, щоб  знайти Змія Горинича?

(праворуч)

VI.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  (під музику) СЛАЙД 15

3.Виконання завдань за комп’ютером.(С.Ю.)

- А зараз ми переходимо до роботи за комп’ютерами. Послухайте, будь ласка, уважно інструкцію.

- Учні всього класу будуть мати додаткове завдання. Це завдання у вас на партах – за стрілками намалювати контури тварини, а якої ви дізнаєтесь самі, коли виконаєте це завдання.

            1дружина (Альоші Поповича) виконує завдання картки №1;

            2дружина (Добрині Микитича) виконує завдання картки №2;

            3дружина (Іллі Муромця) виконує завдання картки №3;

А коли виконаєте завдання на картках, що робите? (додаткове завдання)

             С.А.Слайд 16

З метою удосконалення вміння працювати в програмі Paint, за комп’ютером  всім потрібно виконати завдання – розфарбувати малюнок квітки та домалювати пензликом листок, використовуючи палітру кольорів та інструменти.

(С.Ю.)

1етап – дружина Альоші Поповича:

1 загін (червоні) -  виконують завдання за комп’ютером, 2 загін (сині)– завдання картки №1. Після виконання завдань – у вас всіх є дод.завдання.

Картка №1

Андрій, Тарас та Віталій написали контрольну роботу з математики  та отримали такі бали: 7,8,9. Тарас написав не на 7 балів, а Віталій не на 8 балів. Відомо, що Віталій отримав вищій бал, ніж Тарас. Хто скільки балів отримав? Запиши.

Андрій__(7)__                                     Тарас_(8)___               Віталій__(9)_

- Загони  Добрині Микитича та Іллі Муромця виконують завдання зі мною.

4.Технологія «Два, чотири, всі разом!»

Дракон Гоша – одиничне поняття     Швидкий

Кінь - конкретне поняття        Великий

Доброта - абстрактне поняття            Чарівний

Ліс  - збірне поняття  

«Два»

- З’єднайте поняття з ознакою.

«Чотири»

- Прочитайте пари «поняття-ознака». Визначте, якого виду поняття?

- Озвучте.

«Всі разом»

- До якого поняття не дібрали ознаку?  Чому? (Доброта – абстрактне поняття)

- Скажіть, а нам потрібно бути добрими? Для чого? Назвіть ще абстрактні поняття, які нам сьогодні знадобляться у нашій мандрівці по казці? (Сильний, мужній, дружний, товариський, розумний, уважний та ін.)

У вас попереду багато випробовувань, але це під силу дружнім, товариськім, уміючими  в важку хвилину прийти на допомогу всім, хто цього потребує і це нам потрібно не тільки на уроках, в школі, але й знадобиться в житті. Тому що добрим жити веселіш!

 

Перевірка роботи дружини №1 СЛАЙД 17

2етап

2ряд - дружина Добрині Микитича – 1 загін (жовті) – за комп’ютери, 2загін (зелені) – картка №2

Картка №2

Іринка, Петрик і Катруся мають різних тварин: папужку, котика і їжачка. В Іринки тваринка з чотирма лапами. В Петрика тваринка, яка не літає, її можна погладити і не вколотися. Підпиши, кому яка тваринка належить.

Папуга____(К)____    Їжачок___(І)______                Котик____(П)_____

1 і 2 дружини – працюють з С.Ю.

O         ×          ∆          ♦

            ∆                     

                        ♦         

∆                      O         ×

Перевірка роботи дружини №2  СЛАЙД 18

3 етап

3ряд – дружина Іллі Муромця – 1 загін (помаранчеві) – за комп’ютери, 2загін (фіолетові) – картка №3

Картка №3

Тетяна і Тамара мають прізвища Іваненко та Сидоренко. Яке прізвище у кожної дівчинки, якщо Тетяна живе на одній вулиці з Сидоренко?

 

            Іваненко          Сидоренко

Тетяна            

Тамара                       

 

1 і 2 дружини – працюють зі С.Ю.

Завдання: розгадай слова, вилучи зайве. Дай визначення поняття зайвого слова.

ТАЧИННЯ_______________(читання)

РЯБУК     ________________(буряк - конкретне)

МОПИСЬ________________(письмо)

ТЕТИМАКАМА¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬__________(математика)

Перевірка роботи дружини №3 СЛАЙД 19

 

Загальний підсумок роботи за комп’ютером – С.А.

 

 Перевірка додаткового завдання СЛАЙД 20

 

VII. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА СЛАЙД 21

Сіли усі зручно. Закрили очі. Уявили собі промінь сонечка над головою… А тепер уявіть собі, що він повільно та ніжно входить у  вашу голову… Ви відчуваєте тепло… Далі він проходить по руках… Вони важчають.. Ви відчуваєте приємне тепло… Далі по спині… далі по ногах… Ви збагачені енергією теплого сонця.. Повні сил повернутися назад.

Тепер Ви здатні успішно та легко розв’язувати будь-які проблеми.

VІІI  Повторення та закріплення раніше вивченого

1.         Розв’язування задачі на припущення.

Метод «Казка-гра».

            Учитель розповідає казку. У кожного на парті – маленькі дракончики з 

трьома головами та трьома хвостами.

(продовження казки)

             Палітру кольорів ви допомогли визволити, допоможіть здолати Змія Горинича, адже багато сміливців намагалися перемогти чудовисько, та все марно. Тільки відрубають хвіст чи голову, аж тут нові ростуть…

Але ж в нас є дружина сильна, дружна! Допоможемо здолати        трикляте чудовисько?! Але треба пам’ятати таку умову: СЛАЙД 22

Якщо зрубаєш хвіст один, то виросте аж два!

                        А два хвости ссічеш – росте натомість голова!

                        А відсічеш дві голови – нічого не росте!

                        А трьох голів чи трьох хвостів ураз не відрубати.

                        Тепер ідіть й переможіть чудовисько трикляте!

Розв’язок:

1крок – 2голови відсік – нічого не виросло

2крок – 1хвіст відтяв - виросло 2хвости = стало 4хв.

3крок – 2хв. відрубав – 1голова виросла = стало 2 гол. і 2 хв.

4крок – 2голови відрубав = залишилось 2хв.

5крок – відсік 1хв. = стало 3хв.

6 крок – 1хв.=стало 4хв.

7крок - 2 хв. рубонув =  1гол.виросла

8крок – 2хв.= залиш. 2гол.

9крок – 2гол. - нічого не виросло

-           Ми з вами перемогли злого Дракона - ледаря, незнайку та нехочуху.

 По східному календарю настав рік Дракона, тому бажаємо вам в цей рік подружитися з Драконом, який принесе міцне здоров’я, знання та уміння.

 

РЕЛАКСАЦІЯ – С.А.

ІХ. Підсумок уроку

С.Ю. - Продовжте речення: поняття бувають загальні, збірні, конкретні, одиничні.

- Які бувають судження?(істинні та хибні)

С.А.- Які інструменти графічного редактора ви використовували сьогодні на уроці?

Х. Домашнє завдання СЛАЙД 23

Група  ІІ

Четверо хлопців прийшли прикрашати зал кульками, їм залишилося надути 4 кульки різного кольору: зелену, синю, червону і жовту. Але Максим не хоче надувати куль¬ки жовтого і зеленого кольорів. Тарас не хоче - червону, зелену і жовту. Андрій не хоче жовту. Володі ж однако¬во, яку кульку надувати. Якого кольору кульку надув кожен хлопчик?

Розфарбуй кульки у відповідний колір.

 

Група І

Розфарбуй квітку "Семицвітку", якщо відомо, що пелюстки розташовані так: жовтий між червоним і синім, зе¬лений між коричневим і червоним, а оранжевий між синім і блакитним.

 

Група  ІІІ        

Розфарбуй рукавички. Вони мають бути всі різні і не одного кольору. Кожушок може бути тільки жовтим або блакитним, а зовнішня сторона рукавички - червоною, жовтою, блакитною або зеленою.

 

 

С.Ю.- От і казочці кінець,      С.А. - Пам’ять, мислення і мову

Всі, хто слухав – молодець!   Розвивав він знову й знову.

Кожен учень не лінився,                     Цей багаж не загубіть

На уроці він трудився:                       По навчанню з ним ідіть!

 

-           ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: