Як розмножуються тварини. Контрольна робота

МЕТА: 
(Презентація до уроку. Слайд №3) 

 Формувати уявлення про особливості розмноження комах, риб, земноводних, плазунів, птахів, звірів; 
 Поглибити знання учнів про турботу тварин про своє потомство; 
 Розвивати вміння міркувати за аналогією, логічно будувати свою розповідь, працювати з текстом і малюнками підручника;
 Провести контроль навчальних досягнень за темою “Тварини”; 
 Виховувати пізнавальний інтерес до природи, дбайливе ставлення до тварин 
ОБЛАДНАННЯ: (Презентація до уроку. Слайд №4) 
ЗАГАДКИ, ТЕСТИ, СЛАЙДИ, НАВЧАЛЬНА ПРЕЗАНТАЦІЯ «РОЗМНОЖЕННЯ ТВАРИН», ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ 
ПЛАН УРОКУ (Презентація до уроку. Слайд №5) 
І. Організаційний момент 
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 
ІІІ. Контрольна робота за темою “Тварини” 
IV. Мотивація навчальної діяльності 
Фізкультхвилинка 
V. Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу 
VІ. Закріплення і осмислення знань 
VIІ. Узагальнення і систематизація знань 
VIIІ. Домашнє завдання 
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Аналіз роботи учнів 

ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
Привітання 
(Презентація до уроку. Слайд №6) 
Добрий день! 
У добрий час! 
Радо ми вітаєм вас! 
З миром зустрічаємо, 
Щастя вам бажаємо! 
-ПЕРЕДАМО СИГНАЛ ДОБРА 
НАШИМ ГОСТЯМ! 
Час урок нам розпочати 
І старанно працювати. 
Все, що знаємо, пригадаємо 
І нове запам'ятаємо. 
Хвилинка синоптика 
(Презентація до уроку. Слайд №7) 

- Сьогодні на території України очікується хмарна з проясненням погода. Подекуди пройде мокрий сніг. Температура повітря - 1°С – - 5°С. В наступні дні погода істотно не зміниться. 
- А тепер про погоду на уроці: 
- Температура повітря – вище нуля. 
- Вітер – легенький. 
- Хмарність – безхмарно. 
- Стан неба – лагідний. 
- Опади – не передбачаються. 
- Інші явища природи – не очікуються. 
- Погода найближчим часом – сприятлива. 
- Отже, всім гарного настрою! Роботи у нас багато, а щоб її всю подолати, ви на уроці маєте бути: 
У важні. 
Р озумні. 
О рганізовані. 
К мітливі. 
А ще дружні та веселі! (Презентація до уроку. Слайд №8) 

Ознайомлення з темою уроку (Презентація до уроку. Слайд №9) 
Земноводні й риби, звірі і комахи, 
Безумовно, також плазуни і птахи 
Про збільшення роду неодмінно дбають, 
Та свою малечу не всі доглядають. 
Тож, працюйте дружно і старанно, діти, 
Сьогодні ці проблеми ми маєм дослідити. 

Вправа «Мікрофон» (Презентація до уроку. Слайд №10) 
Закінчи речення: «Від сьогоднішнього уроку я очікую… 
(Очікувані результати фіксуються) 
 Дізнатися, як розмножуються різні групи тварин. 
 Поглибити свої знання про тварин. 
 З’ясувати, які тварини піклуються про своє потомство. 
 Покажу свої знання про тварин. 
 Виховувати в собі бережливе ставлення до природи, тварин тощо 
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (Презентація до уроку. Слайд №11) 
Інтерактивна вправа «Мозкова атака» (бліц-опитування) 
Комахи 
- Що вам відомо про комах? (Найчисленніша група тварин. Їх тіло складається з 3 частин, мають 3 пари ніг (6 ніг) 
1. У кого вуха на ногах? (у коника) 
2. Не птах, а з крилами (метелик) 
3. Біля носа в'ється, а в руки не дається (комар) 
4. Вдень непримітний, а вночі перетворюється в ліхтарик (світлячок) 
5. У лісі біля пенька біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче (мурахи) 
Риби 
- В воді вона живе, не має дзьоба, а клює (риба) 
1. Не людина, не звір, а з вусами (сом) 
2. Хвостом виляє, зубата, а не гавкає (щука) 
3. Колючий, а не їжак (йорш) 
4. Скільки років може прожити щука? (300) 
5. За чим можна визначити вік риби? (за кільцями на лусці) 
Птахи 
1. Птах із великими очима, гострими кігтями, загнутим дзьобом, полює вночі. (сова) 
2. Біла латка, чорна латка в лісі літає, на хвості новини розносить (сорока) 
3. Чорний беретик, жовтий корсетик, по гілочках стрибає, гусінь поїдає (синиця) 
4. Б'ється, стука молоток, поправляє наш садок (дятел) 
5. Відлітають за моря, у краї далекі. На будинку в нас живуть,а зовуть… (лелеки) 
Звірі 
1. Його домівка – океан, із спини в нього б'є фонтан (кит) 
2. Червонясту шубку має, по гілках вона стрибає, горішки та гриби збирає (білка) 
3. Прийшла кума з довгим віником на бесіду з нашим півником (лисиця) 
4. Хто на собі ліс носить? (олень) 
5. Всеїдна тварина із темним хутром, має білі смуги, впадає в сплячку(борсук) 

Гра «Так чи ні?» 
Учні хором відповідають «так» чи «ні»: 
. лисичка любить горішки; (ні) 
. окунь належить до рослиноїдних; (ні) 
. ведмідь — це всеїдна тварина;(так) 
. їжачок — це рослиноїдна тваринка;(ні) 
. метелик належить до птахів;(ні) 
. зайчик харчується рослинами; (так) 
. кріт належить до звірів;(так) 
. кит — це риба;(ні) 
. сова — це птах.(так) 

ІІІ. Контрольна робота за темою “Тварини” (Презентація до уроку. Слайд №12) 
Тестові завдання 
1. Тварини мешкають: 
а) лише на землі; 
б) тільки під землею; 
в) усюди на нашій планеті; 
г) під водою. 
2. Найчисельніша група тварин: 
а) птахи; 
б) комахи; 
в) звірі; 
г) риби. 
3. На скільки основних груп поділяються тварини? 
а) 2; 
б) 5; 
в) 6; 
г) 7. 
4. Комахи – це тварини, які мають… 
а) 2 ноги; 
б) 4 ноги; 
в) 6 ніг; 
г) 8 ніг. 
5. Тіло цих тварин вкрито слизькою лускою. Це - … 
а) комахи; 
б) черепахи; 
в) птахи; 
г) риби. 
6. Земноводна тварина… 
а) ящірка; 
б) качка; 
в) жаба; 
г) карась. 
7. Як рухаються плазуни? 
а) літають; 
б) плавають; 
в) повзають; 
г) бігають. 
8. Як назвати одним словом цих тварин: дятел, колібрі, сова, соловей, ківі? 
а) звірі; 
б) риби; 
в) комахи; 
г) птахи. 
9. Які птахи не літають? 
а) пінгвіни і страуси; 
б) кури та гуси; 
в) сороки і пінгвіни; 
г) лебеді та страуси. 
10. Яка група тварин рослиноїдні? 
а) лось, щука, ведмідь, колорадський жук; 
б) лось, колорадський жук, голуб, лин; 
в) вовк, орел, ящірка, сонечко; 
г) ведмідь, горобець, карась, мурашка. 
11. Який ланцюг живлення правильний? 
а) яблуня – орел – синиця; 
б) яблуня – плодожерка – синиця – орел; 
в) синиця – орел – плодожерка; 
г) калина – сонечко – попелиця; 
12. Яка тварина «зайва» ? 
а) коник; 
б) білка; 
в) корова; 
г) мавпа. 
Самоперевірка (Презентація до уроку. Слайд №13) 
Оголошення результатів 
IV. Мотивація навчальної діяльності (Презентація до уроку. Слайд №15) 
Створення проблемної ситуації 
Загадка 
Куди повзе – 
За собою хату везе. 
(Черепаха) (Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№2) 
Проблемне питання 
- Що ви знаєте про черепаху? ( До якої групи тварин відноситься? Хто вона за способом живлення? ) 
- А чи знаєте ви, як розмножуються черепахи? Чи батьки – черепахи піклуються про своїх дітей? 
- Щоб ви могли дати відповіді і на ці запитання, знали, як запобігти зникненню окремих видів тварин, які умови потрібні для їх виживання і розвитку, ми сьогодні поговоримо про розмноження тварин. 
Для чого… 
Тваринний світ дуже чисельний і різноманітний. Щоб зберегти його чарівну неповторність, запобігти зникненню окремих його видів, вивести нові породи, людина повинна знати способи розмноження тварин та умови, які необхідні для виживання потомства. 

Відгадування загадок. 
- Відгадайте загадки та скажіть, до якої групи належить дана тварина (малюнки тварин з`являються на слайдах). 
Тіло, як у черв’ячка, 
Вуса, наче у жучка, 
Крила гарні, кольорові, 
Наче квіточки казкові. 
Метелик (комахи). 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№3) 

В річці риба проживає- 
Довгу морду вона має, 
Гострі зуби, хижу вдачу – 
В річці всі від неї плачуть. 
Щука (риби). 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№4) 
Що то воно: у воді водиться, 
З хвостом родиться, 
А як виростає, 
Хвіст відпадає? 
Жаба (земноводні) 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№5) 
Я в траві без ніг повзу, 
Жабок і зайців ловлю. 
Я не лагідна й не добра, 
Я велика чорна ... 
Кобра ( плазуни). 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№6) 
Уночі гуляє, 
А вдень спочиває, 
Має круглі очі, 
Бачить серед ночі. 
Сова (птахи). 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№7) 
Вдалині посеред ночі 
засвітились хижі очі. 
Від його пісень у звірів 
морозець біжить по шкірі. 
Вовк (звірі). 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№8) 

Фізкультхвилинка (Презентація до уроку. Слайд №14) 
Раз, два! Час вставати. 
Будемо відпочивати. 
Пострибаєм, як зайчата, 
Політаєм, як пташата, 
Потанцюємо ще трішки, 
Щоб спочили ручки, ніжки. 
(Ірина Грибуліна «Рыбы, птицы, звери! Я вас не обижу») 
Всі веселі? От чудово! 
А тепер – до праці знову. 
V. Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу. 
(Презентація до уроку. Слайд №15) 
Робота з текстом, малюнками і додатковим матеріалом з метою розв’язання проблемного питання 
- А зараз, щоб дізнатися, як розмножуються ці тварини, ми розподілимо ролі: «Комахи» - ентомологи, «Риби» - іхтіологи, «Земноводні» - батрахологи, «Плазуни» - герпетологи, «Птахи» - орнітологи, «Звірі» - маммологи. 
- Кожний з вас має опрацювати статтю у підручнику та додатковий матеріал про особливості розмноження певної групи тварин. 
Матеріал для 1 групи. (ЕНТОМОЛОГ) 
Розмноження комах ст.140-141. 
Комахи розмножуються, відкладаючи яйця. З яєць розвиваються личинки. У метеликів, комарів, мух, бджіл, мурашок, джмелів личинки не подібні на дорослих комах: у метеликів – це гусінь; у мухи вони схожі на черв’яка. Личинки дуже багато їдять, тому швидко ростуть. Їжа личинок відрізняється від їжі дорослих комах. Наприклад, метелик - білан капустяний живиться нектаром, а його гусінь – листям капусти. 
Через деякий час личинки перетворюються на нерухомі лялечки, з яких з’являються комахи, схожі на своїх батьків. 
Лялечки є не у всіх комах. Наприклад, лялечок немає у коників, попелиць, бабок. З яєць розвиваються личинки схожі на дорослих комах, лише значно менші і без крил. Личинки цих комах живляться тією ж їжею, що і дорослі комахи, ростуть і перетворюються на дорослих комах. 
Комахи відкладають яйця у воду (комарі, бабки), у ґрунт (коники, хрущі, цвіркуни), на листя рослин (колорадський жук, попелиці, метелики), під кору дерев (жуки-короїди, жуки-вусачі), у спеціально збудовані комірки (бджоли, оси, джмелі). 
Отже, комахи розмножуються, відкладаючи яйця. Перед появою на світ із комахами відбуваються перетворення. В одних комах розвиток більш складний. Він відбувається у такому порядку: 
Комаха  Яйце  Личинка Лялечка  Комаха 
В інших комах розвиток простіший, бо немає лялечки: 
Комаха  Яйце  Личинка  Комаха 

Матеріал для 2 групи (ІХТІОЛОГ) 
Розмноження риб ст.141-142. 
Навесні до початку літа риби розмножуються, відкладаючи ікру у воду, на дно водойм або на підводні рослини. З ікринок поступово розвиваються мальки, які схожі на дорослих риб. Мальок росте і перетворюється на дорослу рибу. 
Більшість риб відкладає дуже багато ікри (наприклад, короп від 100 тис. до 1 млн. ікринок). Причиною такої великої плодючості риб є те, що більшість риб не турбується про своє потомство. Ікринки і мальок у природі підстерігає не одна небезпека: ними живляться риби, земноводні, птахи. Вчені підрахували, що в деяких риб дорослою стає лише 1 особина із 1000 мальків. 

Матеріал для 3 групи. (БАТРАХОЛОГ) 
Розмноження земноводних ст.142. 
Навесні у ставках, озерах, на річках чути справжні жаб’ячі концерти – це означає, що в них почався період розмноження. Розмножуються жаби, відкладаючи до 8 тис. ікринок у воду чи на підводні рослини, у тих місцях, які добре прогріваються сонячними променями. Через 8–10 днів з ікринок виходять пуголовки. 
Пуголовки схожі на риб: у них немає ніг, органом руху є хвіст. Вони подібні на риб не лише зовні, пуголовки, як і риби, дихають розчиненим у воді киснем. На відміну від жаб, які є хижаками, пуголовки живляться рослинною їжею, зішкрібаючи роговими щелепами стебла підводних рослин. 
Через деякий час у пуголовка з’являються ноги, хвіст щоразу стає меншим і зовсім зникає. Якщо поспостерігати за пуголовками в цей період, то можна побачити, що вони підпливають до поверхні води. Справа у тому, що пуголовки, які підросли, дихають киснем повітря. 
Нарешті настає день, коли жабенята виповзають на берег, вони ростуть і стають дорослими жабами. Розвиток жаби з ікринки триває 2–3 місяці. 

Матеріал для 4 групи.(ГЕРПЕТОЛОГ) 
Розмноження плазунів ст.142-143. 
На відміну від риб і земноводних, плазуни – це справжні сухопутні тварини. Їх розмноження зовсім не пов’язане з водою. Розмножуються плазуни навесні, відкладаючи яйця. Черепаха відкладає 5–10 яєць довжиною близько 3 см у ямку, яку риє задніми ногами у сухому ґрунті чи піску, потім засипає і залишає напризволяще. Яйця черепахи подібні на яйця птахів. Вони вкриті твердою оболонкою, яка захищає яйця від пересихання. Яйця зігріваються сонячним теплом. Через 2–3 місяці з яєць вилуплюються маленькі черепашки, які вилазять на поверхню. 
Матеріал для 5 групи. (ОРНІТОЛОГ) 
Розмноження птахів ст.143. 
Навесні настає важливий період у житті птахів – період розмноження. Повсюди чути гучні пісні або барабанний дріб дятла, що стукає по сухому дереву. Пісню зяблика важко сплутати, вона дуже дзвінка і не схожа на пісні інших птахів. Розмножуються птахи, відкладаючи яйця. Птахи відкладають яйця у спеціально збудовані гнізда, які розміщують на деревах, на землі, у дуплах, у норах. 
Майже усі птахи, на відміну від риб, земноводних і плазунів, не покидають яйця, а насиджують їх, зігріваючи теплом свого тіла, зокрема, зяблик насиджує яйця 12–13 днів, після чого з них вилуплюються пташенята. 
Птахи – дбайливі батьки. Вони турбуються про пташенят: годують, захищають від ворогів, вчать літати. У зяблика, наприклад, пташенята вилуплюються голі, сліпі й безпорадні. Пташенята покидають гнізда тоді, коли навчаться літати і самостійно добувати їжу. Вони швидко ростуть і потребують багато їжі, тому батькам не до співів. Цілий день птахи зайняті пошуками їжі для своїх пташенят. Підраховано, що синиця прилітає до свого гнізда з комахами для пташенят до 400 разів на день. 
Матеріал для 6 групи. (МАММОЛОГ) 
Розмноження звірів ст.144. 
Звірі розмножуються навесні, народжуючи малят, яких матері вигодовують молоком. Усі звірі – турботливі батьки. Ціле літо вони піклуються про дітей, доки ті не стануть самостійними. 
Зрячих і вкритих шерстю малят народжують корови, лосі, козулі, олені, коні, зайці. У мишей, кролів, лисиць, вовків, котів, їжаків, ведмедів, білок малята народжуються сліпими і безпорадними. 

Виступи доповідачів кожної групи 
«Комахи» - ентомолог 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№9-10) 
Цікавинка 
За своє життя самиця метелика відкладає від 10 до декількох тисяч яєць. 
«Риби» - іхтіологи 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№11) 
Цікавинка 
Кількість ікринок у коропа, щуки досягає декількох десятків тисяч. Великі осетрові риби «викидають» декілька мільйонів ікринок. 
«Земноводні» - батрахолог 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№12) 
Цікавинка 
У деяких земноводних досить дивні методи догляду за ікрою. Самиця жаби, що мешкає у Бразилії споруджує для ікри гніздо з бруду, в той час як самець сидить і квакає. Сурінамська жаба виношує яйця у себе на спині. 
«Плазуни» - герпетолог 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№13) 
Цікавинка 
У плазунів кількість яєць у кладці обмежується десятком-двома, які вони заривають в пісок, у грунт. 
«Птахи» - орнітолог 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№14) 
Цікавинка 
Птахи перевертають яйця у гнізді, щоб вони з усіх боків отримали належну кількість тепла. 
Пінгвіни вигрівають яйце у лапах. 
«Звірі» - маммолог 
(Навчальна презентація «Розмноження тварин». Слайд№15) 
Цікавинка 
Не всі звірі відразу народжують дитинчат. Качконіс і мурашкоїд відкладають яйця. 
Релаксація 
(Презентація до уроку. Слайд №16) 
(Звучить тиха, спокійна мелодія) Закрили оченята, лягли на парту. Уявили прогулянку на луки, безліч квітів. Над ними літають і гудуть бджоли, джмелі. А ось метелик торкнувся вашої щічки… Чи відчули ви його дотик? 
VІ. Закріплення і осмислення знань (Презентація до уроку. Слайд №17) 
─ Заповніть пропуски у схемах розвитку тварин. 
Яйце  _________________  лялечка  бджола.(личинка) 
__________ личинка  попелиця. (яйце) 
________  мальок  риба . (ікра) 
Ікра  пуголовок  ________________. (жаба) 

Перевірка (Презентація до уроку. Слайд №18) 
VІІ. Узагальнення і систематизація знань 
(Презентація до уроку. Слайд №19) 
Заповнення узагальнюючої таблиці «Розмноження тварин» 
Узагальнююча таблиця «Розмноження тварин» 
Група тварин Особливості розмноження і розвитку 
Комахи 
ікра – мальок – риба 

Риби яйце – личинка – лялечка – комаха 
або 
яйце - личинка - комаха 
Земноводні 
Розмножуються яйцями, які не насиджують. Про потомство не піклуються 
Плазуни 
Народжують малят, вигодовують їх своїм молоком. Про потомство піклуються 
Птахи 
ікра – пуголовок – доросла тварина 
Звірі (ссавці) Розмножуються яйцями, які насиджують. Про потомство піклуються 
Перевірка (Презентація до уроку. Слайд №20) 
Бесіда за запитаннями 
– Що подібного в розмноженні риб і земноводних? (Відкладають ікру) 
– Що особливого в розмноженні плазунів? (Відкладають яйця, але не насиджують їх) 
– Що подібного і відмінного в розмноженні птахів і звірів? (Піклуються про своє потомство, пташенята вилуплюються з яєць, а звірі народжують малят і вигодовують їх молоком) 
– Чому не всі малята стають дорослими тваринами? (їх поїдають інші тварини) 
VІІI. Домашнє завдання (Презентація до уроку. Слайд №21) 

Опрацювати матеріал підручника ( с.140–144 ). 
Поміркувати над запитаннями в кінці тексту на с.144. 
Творче завдання 
Знайти інформацію про спосіб розмноження будь-якої тварини 
IХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Аналіз роботи учнів 
– Чи справдились ваші очікування? 
– Що нового довідались на уроці? 
– Яка інформація була несподіваною? 

- Вдячна вам за плідну працю на уроці! Ви – молодці! Оберіть собі смайлика-друга! Подаруйте його гостям. (Презентація до уроку. Слайд №22) 
АВТОР: ЧУМАК НАДІЯ ВОЛОДИМИРІВНА, вчитель початкових класів Кислівської ЗОШ І-ІІІст. Куп’янської РДА Харківської обл.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: