Охорона природи в Україні 2

Мета: Ознайомити дітей з природними багатствами України; формувати поняття «заповідник», «заказник», «національний парк». Навчити охороняти природу рідного краю. Розвивати уяву дітей про навколишній світ, пам’ять, мовлення мислення. Збагачувати активний словник учнів.

Виховувати бережне ставлення до природи та почуття патріотизму.

 

Обладнання: фізична карта України, таблиця: «Що таке заповідник», «Правила поведінки у довкіллі», кросворд, назви-написи деяких заповідників, національних парків, мікрофон, грамзапис співу птахів, підручник, зошит, назви груп заказників: малюнки природи національних парків України.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

        

Перевірка готовності до уроку.

 

ІІ. Підсумки спостережень за тиждень, порівняння з погодними умовами  в цей час  .

 

  1. Перевірка учителем ведення спостереження у зошитах.
  2. Повідомлення синоптика.

Погода минулого тижня не виправдала наших очікувань, адже ми так втомилися від морозів і з надією чекали тепла. Останні дні зими 27 – 28 лютого були схожі на останні подихи зими – з  сонячними днями та слабкими морозами. А в середу – 1 березня – в перший день весни за календарем, замість тепла, погода піднесла нам зимовий сюрприз – снігову завірюху та зниження температури повітря вночі до -10°, вдень -5°. Така погода була і 2 березня. Та у п’ятницю, 3 березня, вдень термометр показував -1°, а в суботу 4 березня - +2°. Спостерігались пориви вітру, пролітав мокрий сніг. А у неділю, 5 березня, день був сонячний, почав танути сніг. Та незважаючи на примхи погоди, весна все ж таки відчувалась в усьому: і в лагідному дотику сонячних променів, і в особливому, тільки весні притаманному запаху.

За даними спостережень двох попередніх років температура перших днів весни була такою:

20..р.                               20..р.

01.03. +1                        - 15             Показники знімались вранці.

02.03.  - 1                        - 15             Підсумовуючи ці спостереження

03.03.  - 2                        - 13             можна сказати, що в останні роки

04.03.  - 10                      - 9               весна приходить в наш край дещо

05.03.  - 12                      - 3               із запізненням.

 

ІІІ. Актуалізація знань.

 

Дивосвіт, дивосвіт!

Хто придумав оцей світ?

Землю красну отаку

У зеленому вінку?

Всі ці квіти, і ліси,

І пташині голоси?

Ліс, і річка, і поля –

Це ж усе моя земля.

                            (Л. Забашта)

Так писала про свій рідний край наша землячка, поетеса Л. Забашта.

 

ІV. Фронтальна перевірка домашнього завдання.

 

  • То як називається Батьківщина поетеси і наша з вами? (Україна).
  • Більшість народу в Україні це … (українці).
  • Які ще народи населяють українські землі (росіяни, білоруси, вірмени, молдавани, латиші, литовці, євреї і т.д., понад 100 національностей).
  • Яка чисельність населення  України  (близько 48 млн.).
  • За чисельністю населення вона посідає яке місце в Європі? (5)?
  • Скільки становить діаспора українців? (понад 10 млн.)
  • На скільки областей поділена Україна? ( на 24 області).
  • Скільки областей мають назву не від обласного центру? (Волинська – Луцьк, Закарпатська – Ужгород).
  • Як називається столиця України? (Київ).
  • Яка автономна республіка входить до складу України? (Автономна Республіка Крим).
  • Яке головне місто її? (Сімферополь).
  • Назвати міста-мільйонери (Київ, Харків, Одеса, Донецьк, Дніпропетровськ).
  • Дуже великі міста (Кривий Ріг, Львів, Запоріжжя, Маріуполь).
  • Скільки міст в Україні? (451).
  • Яка наша рідна мова? (українська).

Мова – це душа народу, це найголовніший засіб людського спілкування.

  • Які вислови про мову видатних людей ви знаєте?
  1. Щоб добре знати рідну мову, треба їй вчитися змалку до гробу, в школі й поза школою, з книжок і від людей. Хто вміє пошанувати свого батька й матір, той зрозуміє, яку пошану повинен він мати до рідної мови.      (М.С. Возняк, 1917р.)

 

  1. На Україні повинно мати силу тільки українське слово. (В. Винниченко, 1920р.)

 

  1. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе. (Олесь Гончар).

 

  1. Істинна любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. Людина, байдужа  до рідної мови, - дикун. (К. Паустовський).

 

  1. Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, засуджує себе на злиденність душі. (В Сухомлинський).

 

  1. Коли зникає народна мова – народу нема більше! (К. Ушинський, 1861р.).

 

  1. Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота  жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і своєї сподіванки, досвід, почування. (Панас Мирний).

 

  1. Запашна, співуча, гнучка,  милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводяться визнання української мови. І, зрештою, всі ці епітети слушні. (О. Гончар).

 

Не тільки мова солов’їна в українців. Український народ наділений щедрою землею, на якій є все необхідне для життя. Мудра природа ще і навчає нас у будь-який час, у будь-яку пору року:

дерева всіх порід, що ростуть у лісі, весь лісовий рід вчить нас жити у дружбі і злагоді;

бджолиний рід – вчить дисципліни трудовій, навчає жити в праці і по справедливості.

  • А хто вчить нас співу? Хочете знати? (Звучить грамзапис співу птахів)
  • Кого з птахів ви впізнали?
  • А про що вони співали? Як ви думаєте?

(Діти дають свої відповіді)

Інформація вчителя

З висоти 100м птахи бачать в радіусі 11,6км; з висоти 200м – 60км. Висота польоту іноді сягає 1000м, орли і грифи набирають висоту до 7000м.

 

V. Фізкультхвилинка (лежа на парті)

        

(Діти ще раз слухають спів пташок і уявляють картинку природи).

  • Що постало у вашій уяві?

 

VІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми, завдань уроку.

 

Щоб дізнатися тему нашого уроку, слід відгадати кросворд, який складається із назв заповідників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

К

а

н

і

в

с

ь

к

и

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Г

о

р

г

а

н

и

 

 

 

 

 

 

 

3

А

с

к

а

н

і

я

Н

о

в

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Я

л

т

и

н

с

ь

к

и

й

 

 

 

 

 

 

 

 

5

О

п

у

к

с

ь

к

и

й

 

 

6

Л

у

г

а

н

с

ь

к

и

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

К

а

р

п

а

т

с

ь

к

и

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

М

е

д

о

б

о

р

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Неподалік від Києва.
  2. В Карпатах, 7 букв.
  3. Недалеко від Азовського моря, з 2 слів.
  4. На крайній південній точці Криму.
  5. Крайня західна точка Криму.
  6. На крайньому сході України.
  7. В Українських Карпатах.
  8. Неподалік від Тернополя.

 

  • Як ви гадаєте, хто просить нашої допомоги?

Цю проблему досліджували наші експерти.

 

VІІ. Сприймання нового матеріалу.

 

  1. Розповіді експертів:

а) ґрунт

б) вода

в) повітря

 

а) Природа служить для людини джерелом сировини та енергії для життя. Останнім часом необдумана діяльність людини призводить до великих негативних змін у природі. Ці зміни відбуваються в ґрунті, у повітрі, у воді.

Зміни в ґрунті відбуваються внаслідок вирубування лісів, що спричиняє вивітрювання ґрунту, його зсуви в горах, утворення ярів і балок. Від вирубування лісів і осушення боліт міліють, а в спеку пересихають водойми. Великої шкоди завдають хімічні добрива (гербіциди, пестициди), що вносять у ґрунт. А також безсистемне поливання ґрунтів спричиняє тяжке захворювання – ерозію.

Так, новизна родючого шару ґрунту – 20-30см. На його утворення потрібен час від 2 тис. до 7 тис. років. А зруйнувати ґрунт ерозія може, якщо не боротися  з нею, за 10-20 років.

 

б) Вода займає  поверхні земної кулі і лише  суші.

Вода є в океанах і морях, ріках і озерах, під землею і в ґрунті.

Людина і багато тварин на  складаються з води. А деякі рослини – приблизно на  з води. Ось чому вода має велике значення для природи взагалі. Воду слід раціонально використовувати, не забруднювати  промисловими та каналізаційними стіками із заводів і фабрик. За останні десятиріччя  джерелом забруднення стали нафтопродукти, мінеральні добрива та ядохімікати, які потрапляють з полів разом з дощовою та талою водою. Для очищення води використовують технічні та біологічні методи: ставлять очисні споруди, розводять  спеціальні водорості, бактерії, які знищують шкідливі бактерії, очищаючи воду.

 

в) Про чистоту повітря теж треба дбати, бо людина за добу використовує до 1кг їжі, 2л води і аж 25кг повітря. Природне повітря має визначений газовий склад. Це азот – 78,09%, кисень – 20,95%, аргон – 0,93%, вуглекислий газ – 0,03%. Крім газоподібних складових частин, в повітрі завжди містяться частинки пилу. Пил необхідний для нормального розвитку деяких природних процесів, що відбуваються в атмосфері.

 Та останнім часом його в повітрі значно більше норми. Це пов’язано з ерозією, лісовими та степовими пожежами. Значно забруднює атмосферу автотранспорт. Непоправної шкоди всій природі України завдала аварія на Чорнобильській атомній станції.

 

  1. Слово вчителя

З метою охорони і збереження природи, а значить зникаючих видів тварин і рослин ще в 1949 році була створена Міжнародна Червона книга, в якій описані рослини і тварини, що зникають. «Кожна країна, на території якої мешкають тварини, занесені до Червоної книги, несе моральну відповідальність перед людством за збереження скарбів своєї природи»  – записано в ній.

Перше видання Червоної книги України засновано в 1976 році, а у світ вийшла у 1980 році. В неї було занесено 85 видів тварин і 151 вид рослин. Зараз вона налічує 381 вид тварин, 531 вид рослин.

Держава піклується про охорону природи та її збереження в Україні.

  1. Основний закон – Конституція, стаття 66 « … про збереження природи та культурної спадщини нашого народу».

 

  1. Створює Національні парки – це велика територія, на якій охорона природи поєднується з відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання. Це найбільша природоохоронна одиниця. Їх – 4 (Шацький, Азово-Сиваський, Карпатський, Синевір. Вхід  вільний) (Назви прикріпляю на дошці, на карті – зелені прапорці).

 

  1. Заповідники: зараз їх 19.

Найдавніший – Асканія Нова – 1921р. (степ);

Наймолодший – Медобори – 1990р. (урочища печери);

Найбільший – Чорноморський  (птахи).

Мета заповідника: ведеться дослідницька робота.

            (На дошці малюнки природи цих заповідників)

Таблиця: Заповідник – територія, на якій охороняється в природному стані все, що на ній знаходиться: земля, її надра, водні простори, живі організми; вилучається ця територія з господарської діяльності і передається у безстрокове користування.

 

3) Робота з підручником.

Робота в парах.

Порівняти поняття: заповідник – заказник.

Заказників понад 1500.

 

4) Робота в зошитах (заповнюємо таблицю).

Заказники поділяються:

Ландшафтні – форми поверхні землі.

Геологічні – гірські породи.

Гідрологічні – водойми.

Ботанічні – ділянки з рідкісними рослинами.

Зоологічні – живуть рідкісні тварини.

 

5) Інші заповідні об’єкти: окремі дерева, урочища, джерела, ботанічні сади, парки, дендропарки.

 

VІІІ. Узагальнення знань.

 

  1. Гра «Знавці – журналісти». Мікрофон.

(Клас ділиться на 2 команди. Знавці відповідають на запитання журналістів по вивченому матеріалу).

2. Уривки з  дитячого твору «Якби звірі говорили, що писали на передодні».

« … Ліс – це домівка тварин. Галявина, яку ми обираємо для того, щоб зварити на вогні кашу – це те ж саме для тварин, як наша, людська кімната. І коли цю кімнату забруднено, звірям так неприємно жити на цьому місці.

Якби звірі говорили, вони б сказали: «Зупиніться! Що ж ви робите? Це ж наша домівка! Не забруднюйте її! Але, нажаль, тваринам не дано розмовляти людською мовою і вони не можуть нам сказати, що люблять чистоту так само, як і ми, люди».

 

«… Бережіть природу! Не знищуйте її! Не забувайте прибирати після себе в лісі, а також не порушуйте спокій жителів лісу».

 

3. Правила поведінки в природі.

1) Таблиця

  1.Бережи природу – вона твій лікар.

2. Збирати лікарські рослини можна в тих місцях, де їх багато. Частину рослин треба обов’язково залишати.

3. У лісі намагайся ходити по стежках, щоб не знищувати, витоптуючи, трав’янисті рослини.

  4. Не залишайте на лісових галявинах, на березі річки, озера сміття.

  5. Розчищай джерела.

  6. Не кидай у водойми сміття.

 

2) Вірш

Бережіть природу люди!

Не травмуйте, не губіть!

Хай краса її повсюди

Не згасає ні на мить!

Подивіться, як природа,

Наче дівчинка жива.

Після зимньої погоди

Сонцю вії підійма.

 

ІХ. Підсумок уроку.

 

  • Що цікавого дізналися на уроці.
  • Яка наша допомога у збереженні і примноженні природи рідного краю.

 

Х. Домашнє завдання.

 

Підручник. ст. 140 – 143

Зошит. ст.

Група А – скласти програму збереження природи в нашій місцевості.

Автор: Гладка Світлана Вікторівна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: