Позакласний захід: Пригоди чотирьох

Мета: розширити знання учнів про воду, основні об’єкти, що її вміщують; про колообіг води в природі та його основні види; розвивати в учнів естетичне мислення та творчий підхід до розв’язання проблем; сприяти розумінню єдності живого та неживого в пpиpoдi; виховувати правильне з екологічної точки зору відношення до її багатств.

Обладнання та матеріали: картки із завданнями, костюми героїв та казкові декорації.

Форма проведення: театралізована вистава-казка.

ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Заняття проводиться в актовій залі або в класі, але в останньому випадку декорується імпровізована сцена, а учні розміщуються на своїх місцях по групах згідно білетів, які роздаються напередодні. У білетах вказано ряд та місце. Сам білет складається з двох частин, які спочатку склеєні між собою. Бажано, щоб артисти — герої казки (автор, чотири крапельки, Сонечко, Океан) були з інших класів — паралельного або шостого чи сьомого.

ІІ. Етап виклику інтересу

Ведучий. Ви вже знаєте, що життя на Землі зовсім неможливе без деяких компонентів. Одним з них, мабуть, найголовнішим, є вода-чарівниця. І ще вона, як і ви, дуже любить мандрувати. А от де на Землі зустрічається ця речовина і чому вона чарівниця-мандрівниця, ми і дізнаємося, передивившись сьогодні нашу виставу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Ведучий. Всі ви отримали заздалегідь свої білети. І це дуже важливо, бо для того, щоб розпочалася вистава, треба спочатку ці білети зробити діючими. Зараз членам кожної групи треба відірвати з них захисну стрічку, з окремих слів та словосполучень, написаних всередині, скласти запитання та відповісти на нього. Якщо ви правильно дасте всі відповіді, то двері до нашої казки зможуть відчинитися.

Всього є чотири групи. Внутрішня сторона білетів має такий зміст:

1 група: білет 1 — Як за допомогою, білет 2 — сонячне , білет 3 — «попадає» до, білет 4 — світло, білет 5 — рослин, білет б — всіх живих організмів;

2 група: білет 1 — Як необхідні, білет 2 — речовини, білет 3 — попадають, білет 4 — до рослин, білет 5 — з ґрунту, білет 6 — хімічні;

3 група: білет 1 — станах, білет 2 — В яких , білет 3 — фізичних, білет 4 — існувати, білет 5 — може, білет 6 — речовина;

4 група: білет 1 — Які, білет 2 — існування , білет 3 — умови, білет 4 — необхідні для, білет 5 — на Землі, білет 6 — життя.

У результаті відповідаємо на наступні питання:

1. Як за допомогою рослин сонячне світло «попадає» до всіх живих організмів?

2. Як необхідні хімічні речовини попадають до ­рослин?

3. В яких фізичних станах може існувати речовина?

4. Які умови необхідні для існування життя на Землі?

Під час відповідей потроху відкривається ширма на сцені та починається вистава.

IV. Казка

На імпровізованому листку, що плаває в річці, сидять чотири подруги краплі.

Перша крапля (звертаючись до другої). Щось ти, подруга, зовсім невесела сьогодні.

Третя крапля. Та вона знов мандрувати зібралася, а батьки її не відпускають. Кажуть, що не можна от так просто від родини відриватися. Ще зарано. Треба трошки почекати.

Четверта крапля. Та дійсно ж, не можна. Ми не можемо існувати без родини. Родина наша — це вода. І де її немає, то там і нас нема.

Друга крапля (із сльозами на очах). Одразу видно, що ти мало читаєш. Вода — вона ж усюди: в морі, озері, в нашій річці, під землею. Навіть хмарини і туман складаються з води.

Третя крапля (замружуючи очі). Еге ж. А знаєте, що вода навіть є у повітрі? І наші сестри-крапельки вдягнуті там у такі красиві прозорі сукні! І так гарно танцюють! От ми не можемо літати, а вони можуть. Як я їм заздрю!

Перша крапля. А знаєте, я чула, що десь високо в горах та далеко на півночі наші сестри живуть у твердих-претвердих домівках. І самі вони такі ж тверді. Називаються ці домівки льодовиками. Вони дуже холодні. Іноді льодовики такі великі, що покривають собою цілі острови, як, наприклад, Ґренландію або навіть Антарктиду. Це такий материк на крайньому Півдні.

Друга крапля. Вони, мабуть, як і я, зовсім не можуть мандрувати.

Перша крапля. Ні, можуть. Іноді льодовики пов­зуть по схилах гір. Також вони переміщуються суходолом, а коли знаходяться біля самого берега, то можуть відломатися та попливти океаном. Їх тоді називають айсбергами.

Четверта крапля. Океан, мабуть, дуже великий. Мені мати розповідала. Вона вже там була.

Перша крапля. Так, дуже. Більше двох третин поверхні нашої планети вкрито водою — морями та океанами. Вся ця вода називається Світовим океаном.

Третя крапля. А я читала, що вся наша сім’я із всіма незвичайними сестрами та братами складає водну оболонку Землі.

Друга крапля. Як же хочеться побувати по всіх цих місцях! Потанцювати із сестрами, політати, поплавати у великому океані.

Автор. От так от, за розмовами, наші крапельки і не помітили, як потроху на своєму листочку-кораблі велика ріка принесла їх до океану.

Друга крапля. Як красиво! Скільки багато води! Як весело тут! Подивіться, скільки тут плаває наших старших сестер. Вони такі веселі. Мабуть, бачили багато всього цікавого.

Сонечко. Так, вони багато бачили. Деякі з них були сніжинками, а потім плавали на айсбергах, деякі — літали у повітрі та блукали під землею. А я допомогло їм почати свою велику мандрівку.

Друга крапля. Як це?

Сонечко. Все дуже просто. Всьому свій час.

Автор. І сонечко почало припікати все більше і більше. Раніше наші крапельки рухалися з річкою дуже швидко, а тут, в океані, такого руху не було. А може, вони цього зовсім не помічали. Пройшов деякий час, та наші подруги почали помічати, що коїться щось зовсім дивне.

Друга крапля. Дівчата, ви бачите, що в мене тепер зовсім прозора сукня! Та така красива! Ой, і у вас також! Мені так добре, що здається, я вже можу літати!

Автор. Так крапельки нагрілися, перетворилися на пару та почали підніматися з поверхні води у повітря. Їм було весело, бо попереду їх чекали великі пригоди. А сонечко тільки дивилося на своїх нових подруг та всміхалося. Воно знало, що побачить їх ще багато разів.

А тим часом четверта крапля, піднявшись так високо, що їй стало дуже холодно, потрапила до хмарки. Вона побачила там багато бідолашних змерзлих сестер. Скоро їм набридло сидіти тут, у холоді, вони зібралися та й пролилися дощем назад в океан. А потім — знов на хмарку, і знов — в океан. На цей раз вона зустріла тут своїх трьох сестер. Вони зраділи одна одній.

Четверта крапля. Як це ви тут опинилися? Я не бачила вас на моїй хмарці.

Перша крапля. А ми були на іншій. А потім вітер відніс нас далеко від океану. Я разом із дощиком попала на гору, з якої стекла до нашої річки. А там батьки розповіли мені, що шлях, яким я мандрувала, називається великим колообігом води. А ти кружляла малим колообігом.

Четверта крапля. А навіщо все це?

Друга крапля. Бо не можна, щоб вода, яка є початком всього живого, зникла. Наш рух — це життя. А я взагалі потрапила сюди іншим шляхом. І дуже цьому рада. Бо коли дощик приніс мене на землю, я спочатку злякалася, бо одразу впала у якусь ямку та опинилася під землею. Там була суцільна темрява, поки я не дісталася підземної річки. А та річка вивела мене сюди.

Третя крапля. А я теж була під землею. Але до підземної води не дійшла. Мене взяла до себе травинка, бо їй дуже хотілося їсти, а без води їстівні речовини не можуть добратися до зелених листочків. Травинка подякувала мені за поміч та відпустила крізь отвори в листочках знов у повітря. А там — у хмарку, а потім — знов дощем та в нашу річку. Виходить, я мандрувала довше за всіх. Здорово!

Океан. Доброго дня вам, мандрівниці! Я — старий дідуган океан. І я дуже радий, що ви стали справжніми членами моєї великої родини. Ви пройшли шляхом перетворення, пізнали сенс життя. А ми з вами живемо для того, щоб давати життя іншим. І життя це буде існувати до тих пір, поки не розірветься цей циклічний шлях — колообіг води в природі. Природа підтримує нас, а ми — її. І ще не один раз ви будете мандрувати, може, хтось з вас чотирьох навіть побачить айсберги, великі снігові верхівки та ще багато цікавого. Ми ще зустрінемося з вами і будемо розповідати один одному та нашим глядачам все нові і нові історії. Щасти вам!

V. Підсумок заняття

Учитель. Діти, ми з вами подивилися цікаву виставу, але ж з нами не могли бути присутні всі учні школи. Так давайте намалюємо книжку в картинках, щоб її змогли прочитати всі охочі. Для цього кожна з груп проілюструє пригоди однієї з краплинок, а потім ми зробимо одну велику книжку.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: