Що належить до природи. Природа жива і нежива

Мета: розширити знання учнів про різноманітність природи; форму­вати уявлення про живу та неживу природу, про перетворювальну діяль­ність людини; розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками (належить, не належить до природи), порівнюва­ти предмети живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; вчити аргументувати та доводити свої думки про живу та не­живу природу; розвивати пізнавальну активність учнів, критичне творче мислення, сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуально­го розвитку молодших школярів; виховувати дбай­ливе ставлення до природи та речей, створених людиною.

Обладнання: іграшка-бджілка, пакунок, кросворд, картки для роботи в парах, картинки природи, малюнки для гри, підручник «Я і Україна» для 2 класу Н.М.Бібік, Н.С.Коваль, 2002р.

Тип уроку: комбінований

     Використана література:

    Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах. - К.: Магістр-5,2007.-255 с.

Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології. – Х: Основа, 2005. – 124 с.

Тягло О.В. Критичне мислення: Навчальний посібник. – Х: Основа, 2008. – 189 с.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

            Привітання

Встаньте, діти всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

- Привітали гостей, що до нас завітали.

Хочу чути, чого б ви усім побажали.

- Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра,

А тепер до роботи нам братись пора.

- Сьогодні на уроці багато гостей. Вони прийшли, щоб побачити, як ви вмієте працювати на уроці природознавства, які ви слухняні. Наші предки вірили, що кожний гість посланий від Бога; гостей пригощали, радо зустрічали. А сьогодні для наших гостей ми подаруємо цей урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Діти, сьогодні при вході у школу черговий вчитель вручив мені ось цей конверт. Прочитайте, що на ньому написано? (ТЕЛЕГРАМА)

- Отже, нам прийшла телеграма. Прочитаймо її зміст. (Читає учень)

- Отже, діти, чекаємо на гостя. Ви чуєте, хтось постукав у двері. Давайте подивимось, хто до нас завітав. Оце так несподіванка!

(Звучить музика «Бджілка»)

  • Ви впізнали? Хто це? (Бджілка)

- Але у неї під крильцем пакунок.

- Що, бджілко? Діти, вона каже, що це завдання для нашого уроку.

- Мабуть, ви знаєте, що бджіл ще називають трудівницями, тому пропоную вам потрудитись на уроці, як бджілки, і відмінно справитись із цими завданнями. А на яку тему будуть її завдання, ви дізнаєтесь пізніше.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Ось перше завдання від нашої гості. Погода відіграє важливу роль не лише у нашому житті, а й житті бджіл. Тому вам пропонується підвести підсумки синоптичних досліджень. Отже, я буду читати текст, а ви уважно слухайте і, якщо потрібно, виправляйте помилки.

1. Вправа «Погода».

Сьогодні 15 червня 2011 року. Небо блакитне. Повіває теплий, лагідний вітерець. Сонце світить, але не гріє. Падає пухнастий дощ. На деревах достигли яблука.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Діти, поспостерігайте, що знаходиться навколо нас? (яскраве сонце, свіжий вітер, квіти, птахи, тварини, люди...)

- Ось і відгадайте всі ці слова в нашому кросворді.

3. Кросворд

  • Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (картопля)
  • Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (морква)
  • Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її роздягає, той сльози проливає. (цибуля)
  • Одяг багатий, сам сліпуватий, живе без віконця, не бачить сонця. (кріт)
  • Удень сліпа, уночі зряча, мишей ловить, а не кіт. (сова)
  • Щоб діти не спізнились на урок, голос подає шкільний…(дзвінок)
  • Між берегів текла, текла, мороз зміцнів – під скло лягла. (річка)
  • Яке ключове слово утворилось? (Діти читають ключове слово: ПРИРОДА)
  • Отже, на яку тему завдання бджілки?
  • Молодці. Бджілка дуже задоволена вами.

4. Проблемна ситуація

- Погляньте ще раз на слова відгадки. Як ви гадаєте, яке слово зайве? Наприкінці уроку ви дасте правильну відповідь на це питання.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку

  •  Отже, на цьому уроці ви дізнаєтесь про те, що належить, а що не належить до природи; навчитеся розрізняти живу і неживу природу;  складете правило, як потрібно ставитися до природи та речей, ство­рених людьми.      

V. Ознайомлення з новим матеріалом

1. Вивчення вірша.

- Діти, ми знаємо чудовий вірш про природу. Давайте прочитаємо його і скажемо, що таке ПРИРОДА.

Повітря, земля і вода – це природа.

Природа – це я, і ти – це природа.

Пустелі і гори, поля і ліси,

І ми – тільки частка цієї краси.

  • Що ж таке природа?

2. Інтерактивна вправа «Гронування»

На дошці записано слово         

                                                            природа

 

Діти називають все що на їх думку належить до природи. Записую на дошці в декілька колонок: рослини, тварини, ляди, нежива природа і якщо діти називають те, що зроблено руками людини, то записую в іншу колонку.

  1. Проблемна ситуація
  • Як можна одним словом назвати те, що записано в кожній колонці? (тварини, рослини, люди, нежива природа)

- Зверніть увагу, що рослини, тварини, людей я записала поряд. Чому? (Бо вони належать до живої природи.)

- А як ви гадаєте, навіщо я слова: сонце, повітря, вода, … теж записала під словом природа? (Це нежива природа)

- Чому слова мотоцикл, будинки ... я записала найдалі від слова природа?

Висновки дітей.

  1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Учитель.

- Жаль,- жалілася бджола:

- Я у лісі не жила,

Я не вчилася у школі,

Бо збирала мед у полі.

Тому з вами, діточки,

В гру пограю залюбки!

- Пограємо в гру з бджілкою?

Гра «Я почну, а ти закінчуй»

  • Сьогодні по дорозі до школи я бачив...
  • Біля школи росте...
  • Нашу землю вдень освітлює...
  • Вночі я бачила на небі...
  • Ми п'ємо...
  • Риби живуть у..
  • Ми дихаємо...

На дошці з'являються малюнки: людина, собака, кішка, пташка, де­рево, кущ, сонце, місяць, зорі, хмарки.  

- Як назвати одним словом все, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо? Так, навколо нас. Це і є природа.

- А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви
відпочивали влітку?

5. Хвилинка відпочинку.

- Сядьте зручніше, заплющіть очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці. (Звучить музика.)

- Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувались на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається в синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо.

- Ми наближаємось до місця вашого відпочинку... Розплющіть очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите.

(Карта України з дитячими фотогра­фіями про літній відпочинок.)

- Дуже хочеться поближче роздивитися, які предмети при­роди там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу - телескопу, який допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з'являється малюнок телескопа.)

- У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити.

Фізкультхвилинка

Встаньте. Протріть лінзу. Витягніть трубу. Наведіть різкість. Нахиліться уперед.

Присядьте. Встаньте навшпиньки.

- Все! Зупинилися! Дуже гарно видно. (Учні сідають.)

- Назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці з'являються
малюнки: корова, сонечко-комаха, мурашка, квітка, річка, хмарки, гори.)

- Як назвати одним словом все, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо? Так, навколо нас. Це і є природа.

-А наша гостя хоче, щоб ви пограли в ще одну гру. Ви не проти?

6. Гра «День, ніч».

- Коли я скажу «ніч»,- ви заплющуєте очі і відпочиваєте, а коли – «день» -, розплющуєте очі і включаєтесь до роботи.

- Отже, почали! Ніч!

- Відпочили? День!

- Подивіться на картинку і назвіть те, що  належить до живої природи.

 

- Знову  ніч.

- Новий день. На цій картинці назвіть предмети,  які належать до неживої природи.

- Відпочиваємо. Ніч.

- День! Чи змінилась картинка? Чи можемо ми об’єднати ці предмети до однієї групи? Як ми їх назвемо? (Речі, створені людьми).

 

- Дякую! Бджілці сподобалось з вами гратися.

- Діти, а що цікавого ви знаєте про бджіл?

- Молодці. Отже, головним завданням бджіл є збирання нектару і пилку з квітів. І коли бджола, навантажена пилком і нектаром, повертається до вулика, інші бджоли оточують її, щоб забрати принесені припаси. Ось така в них дружна родина. І ми цьому можемо у них повчитись.

- А зараз на вас чекає робота з підручником.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за підручником (с. 21).

- Вам пропонується прочитати текст на с. 21.(читаємо всі разом)

- А зараз виконаймо вправу « Мікрофон» Розгляньте малюнок  під текстом.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Продовжіть перелік предметів, розпочатий художником.

- Як назвемо ці всі предмети?

- Продовжіть перелік, розпочатий художником на другому ма­люнку.

(Діти називають те, що створене руками людини: будинки, машини, меблі, шкільне приладдя тощо.)

  • Як назвемо цей ряд предметів?

- Ці речі ще називають «винаходами людства». Адже з того часу, як руками і розумом людей вони створювались, покращувалось наше життя, полегшувалась робота людини.

Фізкультхвилинка

Встали рівно біля парт, починаємо наш старт.

Ось зігнули так ручата й полетіли, мов качата.

Ніжками затупотіли, потім разом всі присіли.                                        

До сонечка потяглися, і у боки так взялися.

Вправо разом нахилились, вліво, щоб не помилились.

Руки вниз ми опустили й трохи ними потрусили.

Шию трішки розім’яли і за парти посідали.

А тепер мерщій до справ, кожен вченим з нас щоб став.

3. Продовження роботи з підручником.

- Діти, я буду читати вам текст на с.22, а ви уважно послухайте і скажіть, що таке жива природа, а що – нежива природа.

Читання тексту вчителем.

- Діти, а до якої ж природи належить наша гостя?

- Так, бджілка – це комаха, а комахи належать до царства тварин.

- Послухайте ще одну цікавинку про цю комаху.

- Усі робочі інструменти бджоли містяться на ній. На кожній передній нозі є довгі волосинки для видалення пилку з тіла і спеціальний надріз, щоб чистити вусики, на задній нозі є «кошичок» - спеціальне покрите волосинками заглиблення для збирання пилку.

- Наступне завдання: Попрацюй в парі!

4. Завдання «Попрацюй в парі».

- На кожній парті є конверт із завданнями. Дістаньте їх. Розгляньте вміст конвертів. Покладіть перед собою два великих аркуші паперу. Прочитайте, що на них написано. (Читають вголос)

- А тепер візьміть малюнки. Ви повинні їх розташувати відповідно до карток – «Жива природа»,  «Нежива природа», «Створене руками людини».

 

Жива природа          Нежива природа    Створене руками людини

 

- Перевіримо виконане.

- Чи є дітки, які допустили помилки? (проаналізувати і пояснити)

- Бджілка вам дякує. (Поклонилась)

- Наша гостя бачить, що ви легко впорались із завданням, а тому пропонує вам логічне завдання, більш складне.

5. Гра «Що зайве? Чому?»

На дошці розташовані малюнки з групами предметів. Потрібно назвати зайвий предмет.

  • Сонце, хмарки, каміння, лисиця;
  • Дерево, хлопчик, риба, годинник;
  • Квітка, жук, лікар, річка.

VІІ. Підсумок уроку

  • Діти, повернемось до кросворду на початку уроку. Тепер ви можете знайти зайве слово серед слів-відгадок? (дзвінок – предмет, створений руками людини)

Інтерактивний метод «Займи позицію»

  • Діти, а як ви гадаєте, яке значення має природа? Що вона дає?

На дошці декілька варіантів відповідей на запитання.

Діти обговорюють запитання в парах. Потім підходять до того вислову, яку відповідь вважають правильною. Обґрунтовують свій вибір.

                                   

                                           Яке значення має природа?

 

Дає красу,                                     Дає здоров’я,                                      Дає все, що

  почуття                                           пізнання                                     потрібно для життя

 

  • Молодці! І це ви подолали. Працювали  ви справді, як бджілки-трудівниці. А наша гостя підказує, що дуже була рада  зустрітись з вами, але, на жаль, їй пора летіти додому.
  • Проведемо нашу гостю і прочитаємо її побажання нам.

Гра «Розгубилися слова».

  • Поки бджілка до нас летіла, слова у конверті розсипались. Давайте поставимо їх на місця.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Складають речення: Бережіть природу і шануйте працю людей!
  • Навіщо треба берегти природу?

VІІІ. Домашнє завдання

Скласти колаж на вивчену тему.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: