Твій рідний край

Мета і завдання уроку:

- продовжити формувати поняття про природу України, розширити знання про рідний край, формувати уміння працювати з географічною картою, застосовувати засвоєні знання;

- розвивати розумові здібності учнів, пізнавальний інтерес, самостійну активність, спостережливість, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв`язки;

- виховувати любов до рідного краю, прагнення охороняти природу, екологічну культуру, патріотичні почуття.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами рольової гри

 

Обладнання: фізична карта України, карта Запорізької обл., фотографії, малюнки рідного краю, зображення герба Запорізької області, колекція корисних копалин; ігрові завдання: лабіринт, кросворд, прислів`я, виставка книг про рідний край, контурні карти.

 

Методи: пояснювально-ілюстративні, проблемного викладу, евристичний, словесні, практичні, наочні, ігрові, інтерактивні.

 

Форма проведення: урок-конференція.

 

Хід уроку.

Епіграф уроку: (слайд 1)

Любить свій край – це для народу жити, Боротися за юне, за нове. Любить свій край – це значить все любити, У чім його святе ім`я живе. В. Сосюра.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Розповідь учителя «Легенда про Україну»

- Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося. Прийшли вони до Бога, а він в цей час молився. Не посміли вони йому щось сказати і стали чекати. По якійсь хвилині Бог обернувся і сказав їм, що вони хороші чемні діти. Дізнавшись, чого вони прийшли, запропонував їм чорну землю. Але виявилося, що на тій землі живуть уже німці, французи, іспанці. Тоді Бог дав їм ту землю, яку залишив для раю. Там було все: і річки, і ліси, і пустелі. «Але пам`ятайте, - сказав Бог, - якщо будете її берегти, то вона буде вашою, а якщо ні – то ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися на ній і живуть до нинішнього дня. Країну ту вони назвали Україною.

 

2. Бесіда за питаннями.

- В якій державі ми живемо?

- Назвіть держави, які є сусідами України? Скільки їх?

- Чим є для нас місто Київ?

- На якій річці воно розташоване?

- Які великі міста України ви знаєте?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

- Любов до нашої Батьківщини починається з любові до рідного міста, села,твоєї маленької батьківщини, де ти народився і живеш. Ви здогадалися вже, що мова піде про край, в якому ми з вами живемо.

2. Учень (слайд 2):

Тут моє містечко, тут моє кохання,
Тут серденько миле, полюбляє зрання,
Місто Запоріжжя, доля та пороги,
Місто, де козацька вольниця жива.

 

3. Асоціативний малюнок (на дошці).

Складемо тематичну павутинку до слів «Рідний край» (дім, річка, стежка, земля, родина, батьки)

 

4.Демонстрація малюнків, фотографій. (слайд 2) Їх обговорення.

- Що зображено на цих фотографіях?

- Як називається наш край? Наша область?

- Яке місто є обласним?

- В якому місті ви живете?

- Як ви ставитеся до рідного краю? Доведіть правдивість своїх слів прикладами з свого життя.

Щоб по-справжньому любити свій край, свою малу батьківщину, треба добре знати природу, людей, історію. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про це. Проведемо урок у вигляді конференції, на яку запрошено: біологів, екологів, краєзнавців, істориків, географів, кореспондентів.

 

IV. Первинне сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Учитель:

- У кожної людини є точна адреса того місця, де вона живе. Коли ви відсилаєте листа друзям чи родичам, ви вказуєте їх адресу і пишете свою. Адреса – це точне розташування місця вашого перебування. Точно так і у нашого краю є своя адреса, тобто географічне положення.

 

1. Практична робота з фізичною картою України. Робота з атласами.

- Знайдіть на карті і покажіть свій рідний край, область в якій ми живемо.

- З’ясуйте, на якому материку, в якій півкулі, в якій частині знаходиться наш рідний край?

- З якими областями межує?

- Назвіть його обласний центр.

- Користуючись масштабом, визначте відстань від обласного центру до столиці України.

2. Розповідь «географа».

Запорізька область займає вигідне економіко-географічне положення. Вона розташована у південно-східній частині України і межує з Херсонською, Дніпропетровською, Донецькою областями. Південні кордони області омиваються водами Азовського моря, берегова лінія якого в межах області перевищує 300 км.

Територія області займає 27,2 тис. кв. км, що становить 4,5% території України. Протяжність із півночі на південь становить 208 км, а зі сходу на захід – 235 км. Від м.Запоріжжя до столиці України м.Києва: залізницею - 715 км, шосейними дорогами - 618 км.

Клімат – помірно-континентальний, характеризується чітко означеною посушливістю.

Для області характерний рівнинний ландшафт. Ґрунти переважно чорноземні. Природні ресурси багаті і різноманітні. У регіоні знаходяться значні запаси залізної й марганцевих руд, гранітів.

На території області протікає 109 річок, у тому числі Дніпро - третя за величиною річка в Європі, яка є важливою транспортною артерією України. Промисловість області забезпечують води Дніпра, де побудовано ряд водосховищ.

Чисельність наявного населення області за станом на 01.01.2012 склала 1791,7 тис. осіб.

 

Учитель:

- Що є джерелом географічних знань про рідний край ? (Карта)

Але про свій край можна дізнатися з книг, журналів, газет, музеїв, телебачення, інтернету тощо. Про далеке минуле нашого краю знає «історик». Йому слово.

 

3. Розповідь «історика»

Після татаро-монгольської навали 1237–1240 рр. територія Запорізького краю на два століття ввійшла до складу Золотої Орди.

У 1445 р. запорізькі степи по лівому берегу Дніпра ввійшли до складу Кримського ханства. З кінця XV до середини XIX ст. їх населяли кочові та напівосілі ногайці.

Природно-географічні та історичні умови у XV–XVI ст. сприяли тому, що південноукраїнські землі стали одним із центрів формування запорізького козацтва. Одним із його головних оплотів і символів став острів Хортиця, відомий ще з давньоруських часів.

Запорозька Січ стала першим на території України політичним формуванням з усіма ознаками республіки. Вона довго зберігала свою незалежність та займала визначне місце в міжнародних відносинах — європейські держави встановлювали з нею дипломатичні відносини та шукали військового союзу.

Наприкінці XVIII ст. землі південної України увійшли до складу Російської імперії.

Процес нового заселення та освоєння земель сучасної Запорізької області був складним. У ньому взяли участь представники багатьох народностей, що призвело до розвитку краю як багатонаціонального.

Складовою частиною населення території сучасної Запорізької області стали іноземні переселенці: меноніти, німці, болгари, євреї, гагаузи, поляки, серби, греки, албанці.

 

4. «Біолог»

-Пропоную перевірити ваші знання з біології.

 

Конкурс «Чи знаєте Ви рослини і тварини «Червоної книги», які мешкають у Запорізькій області?»

 

( Команди розвязують кросворд : 1, 3, 5 – рослини; 2, 4, 6 – тварини.)

 

 

ч

 

 

1.

п

е

р

ш

о

ц

в

і

т

 

   

       2.

с

у

р

о

к

 

 

   3.

к

о

в

и

л

а

 

 

       4.

д

р

о

ф

а

 

 

5.

п

і

в

о

н

і

я

 

 

6.

ж

у

р

а

в

е

л

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

к

н

И

г

а

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. «Кореспондент»:

-Звідки ж виникла назва міста Запоріжжя?

 

«Краєзнавець» :

Місто Запоріжжя назване так за прикметою («дніпровські пороги»), якої

вже тепер немає. Місцевість на островах, що лежали на південь від

дніпровських порогів, з давніх часів звалася Запоріжжям. Спочатку на

місці, де зараз стоїть Запоріжжя, у 1770 р. була збудована одна з

фортець Дніпровської укріпленої лінії, яку назвали Олександрівською. Це

було ім'я генерала-фельдмаршала Олександра Михайловича Голіцина

(1718—1783), головнокомандувача російської армії у війні з Туреччиною.

Навколо укріплення почало розростатися поселення, яке до 1920 р. звалося

теж Олександрівкою. У 1920 р. місту було надано виправдане історично й

топографічне ім'я Запоріжжя.

 

Учитель :

- Які міста Запорізької області ви ще знаєте? (Робота з картою ).

 

5. Вікторина для ерудитів.

Конкурс «Бліц – турнір»

1. За назвою якого дерева названо місяць року? ( Липа – липень. )

2. Про яких тварин говорять, що вони «вилазять зі шкіри»? (Про змій.)

3. Який найбільший павук зустрічається в нашій області? (Тарантул.)

4. Чому нічні квіти білі? (Краще помітні комахам-запилювачам.)

5. Скільки років живе щука? (200 – 300 р.)

6. Про що може розповісти пень? (Вік дерева, зміни клімату,сторони світу.)

7. Який найменший птах фауни України? (Корольок.)

8. Якщо смородина –кущ, то вишня - це … ( дерево ).

9. Який птах найбільший в українській фауні? ( Дрохва. )

10. Як дерево називається, що влітку в білий пух одягається? ( Тополя. )

11. Які тварини взимку впадають у сплячку? ( Їжак, змії. )

12. Якого птаха називають «лісовим лікарем»? ( Дятла.)

13. Який птах відкладає яйця в чужі гнізда? ( Зозуля.)

14. Чи створена Червона книга України? (Так, вийшла у 1980 р.)

 

Кореспондент:

- А яка екологічна ситуація зараз в Запоріжжі?

7. «Еколог» :

Екологічна ситуація у м. Запоріжжі і регіоні напружена, причина чого — насиченість промисловими підприємствами і недосконалість очищувальних технологій. У 2007 р. порівняно з 2000 р. викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря промислових підприємств Запорізького регіону збільшились з 333,3 тис. т до 347,6 тис. т (4,2%),

 

8. Робота з прислів`ям (слайд 3).

 

Рідний край – земний рай.

Кожному мила своя сторона.

За рідний край хоч помирай.

 

V. Гра. «Пройди лабіринт» (слайд 4).

 

Учитель: Підведемо підсумок сказаному і почутому на уроці. Якщо правильно пройдемо лабіринт, узнаємо відповідь на головне питання нашого уроку.

 

 

Л

Ю

Б

И

Т

К

Й

І

В

С

И

Р

А

Й -

Ц

Е

З

П

Й

И

Т

А

Н

О

В

А

Ж

А

Т

І

О

Г

О

Й

И

С

Т

О

Р

І

Ю,

У

К

У,

В

О

М

Л

Ь

Т

У

Р

У !

 

( Любити свій край – це знати й поважати його історію, мову, культуру ! )

 

Учитель: - А як на вашу, що значить «любити свій край» ?

 

VI. Рефлексія.- Чи виконали ми завдання уроку?

- Що корисного взяли ви для себе з конференції?

Про що нове дізналися?

 

VII. Домашнє завдання. ( Учні мають право вибрати творче завдання ).

1. Скласти кросворд «Рідний край».

2. Намалювати малюнок « Рідні краєвиди».

3. Написати віршик або оповідання «Люблю свій край».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: