Аукціон знань з української мови. Частини мови (Іменник, прикметник)

Мета уроку: Активізувати та систематизувати знання учнів з вивчених тем; розвивати кмітливість, логічне мислення, пам'ять учнів; формувати коректне ставлення до опонентів.

Хід уроку.

І. Організація класу.

Вивчайте мову українську —

дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

прекрасну, милу і чудову

як материнську пісню колискову.

П.  Мотивація навчальної діяльності.

1. Повідомлення теми й завдань уроку.

Вчитель:

- Які частини мови ми вже знаємо?

Сьогодні ми проведемо незвичайний урок: урок - аукціон знань з української мови. Аукціон — це спосіб продажу деяких товарів. Допомагати вам будуть уважність, кмітливість, і дружна робота команд. Перш ніж ми почнемо, кожна команда - учасниця повинна внести «заставу», довести свою здатність брати участь в аукціоні.

2.  Виступ кожної команди. Перекличка за віршем Ю.Рибчинського «Наша мова».

Мова, наша мова –

мова кольорова,

в ній гроза травнева

й тиша вечорова.

А для мене, мово,

ти мов синє море,

у якому тоне

і печаль, і горе.

Я без тебе, мово,

без зерна полова,

 соняшник без сонця

 без птахів діброва.

Як вогонь у серці

я несу в майбутнє

 невгасиму мову,

слово незабутнє.

Хай звучить урочисто й чудово

Праведне слово — слово про мову!

І звучить нам калиново

Материнська рідна мова!

Вчитель: Отже, сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати свої знання про мову, вчитися і змагатися, щоб довести, що ми знаємо мову, любимо її і будемо все своє життя боротися за чистоту мови і правильність, за її красу і багатозначність, бо без неї ми не є народ.

- То ж до справи, друзі!

 В аукціоні приймають участь дві команди.

Ш.  Робота з матеріалом уроку.

1. Знайомство команд, (плакат) Капітан команди «Іменник». Команда: (всі) «Іменник».

-  Хто ти? Що? Твоє ім'я?

 Імена моя сім'я.

Знають всіх в ній поіменно,

А зовуть сім'ю, (всі) Іменник!

 

Він предмети називає

Навіть рід свій власний має!

На питання хто? і що?

 Залюбки відповідає.

- Хто? — зайчисько.

- Що? - вареник

- Що ж воно таке? (всі іменник)

 

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло - визначити речі.

 

Каштан команди «Прикметник»:

Команда: всі: «Прикметник».

 

Називає він ознаки,

Все він знає про предмет:

Липовий, смачний, солодкий.

Здогадаєшся, що мед!

 

А про всі його прикмети

Розповів нам хто? (Прикметник)

 Прикметник дасть іменнику - предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Проведення торгів.

Вчитель: Торги починаються! Виставляємо першу річ на продаж!

1. З'єднай парами антоніми:

добрий                       боягузливий

 сміливий                    лінивий

 щедрий                       нечемний

 працьовитий               брехливий

чемний                        байдужий                                               

турботливий                   хвалькуватий

слухняний                       злий                                                                                             

 скромний                      жадібний

 

Підв. підсумки, вист.бали: «Продано»

 

Виставляємо наступну річ на продаж!

 

Завдання. Дописати закінчення. З'єднати рискою рису характеру з відповідним героєм казки,

Довірлив___

Хитр______

        Лисиця              Злодійкуват__                               Вовк  

 Брехлив____    

Правдив____

Простодушн_

Облеслив____

Підступн___

Перевіряємо:   1а команда зачитує, інша — уважно слухає і виправляє допущені помилки.

Коли команди висловились, тричі вистукую молоточком — оголошую про закінчення торгів за цю «річ»: «Продано!»  (підсумовуємо бали). Виставляємо наступну «річ» на продаж!

Робота з прислів'ями.

Зачитати одна одній прислів'я, пояснити його зміст. Записати, визначити відмінок іменників.

Людина славна своєю працею.

Без роботи день роком стає.(згадати у запис прислів'я, пояснити зміст).

Калачі-печі.

Підсумок. «Річ» продано! (Підсумовуємо бали).

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі рідний поклоніться.

За щасливий день вчорашній

Ви до сонця потягніться.

Веретеном обкрутіться

Раз присядьте, два - присядьте

І за парти тихо сядьте.

Конкурс капітанів команд.

Капітани по черзі задають одне одному запитання, якщо капітан не знає відповідь, - допомагає команда.

Вчитель: «Продано!» (молоточок сповіщає про закінчення торгів за цю «річ»)

Підрахунок балів.

Виставляємо наступну «річ» на продаж!

Завдання: Роз'єднати на слова, записати загадки та відгадки. Визначити час дієслів.

(команди одна одній) Двабратичерезгоруживутьаніколиодиндоодноговгостінеходять.

Відповіді учнів. «Продано!»

(Підрахунок балів)

Виставляємо наступну річ на продаж!

Робота з деформованим текстом,

Завдання: 3 поданих речень скласти зв'язку розповідь. Записати. У першому реченні підкреслити граматичну основу.

І.  До моєї годівниці прилетіла синичка. Почала дзьобати зерно. Наїлася й полетіла. Згодом дивлюся, а пташок уже дві. Повернулися з вирію ластівки. Вони ліплять гнізда під дахом. Для цього носять з річки глину. Пташенятам м'яко буде у гнізді.

Взаємоперевірка.

Відповіді учнів. «Продано!»

(Підрахунок балів)

Виставляємо наступну річ на продаж.

Творчий диктант.

Завдання: Записати речення, змінюючи форму однини іменників на форму множини.

Скарбничка білки.

В одному зі своїх (гніздо) білка робить склад. Тут вона запасає лісові (горішок, шишка). Любить білочка ласувати й (грибочок).

Вона збирає (маслюк та підберезник), насаджує їх на (гілка) й сушить. Взимку стрибає по (гілка, дерево), буде (грибочок) їсти.

Взаємоперевірка. Роздаю фішки, вист.бали) «Продано!»

Підсумок уроку.

(з доп.мікрофону)

-  Що сподобалось найбільше?

-  Яке завдання було найцікавішим?

- Яке було найлегше? Найважчим?

- Чи хотіли б ви ще проводити такі уроки?

Усі «речі» «продано». Аукціон завершено. Я дякую всім учасникам за чітку і швидку роботу. А зараз підраховуємо бали.

(Оцінювання).

Д/з. Придумати 5 прикметників, 2 ввести в речення.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: