Написання не з дієсловами. Зв’язок дієслів у реченнях з іншими частинами мови

Мета: формувати вміння учнів правильно вживати не з дієсловами в усному і писемному мовленні; вчити спостерігати за мовними явищами; 
розвивати аналітико – синтетичні вміння, мовлення учнів; 
виховувати бажання милуватись природою, не шкодити їй, а примножувати її багатства; довести необхідність дотримання дисципліни. 
Обладнання: картки – ілюстрації етапів уроку, емблеми природозахисників (з уроків довкілля), надруковані картки: не, дисципліна; слова: нехтувати, недочувати, недобачати, ненавидіти, нездужати, неволити; картки для індивідуальної роботи (з диференційованими завданнями для дітей з різним рівнем навчальних досягнень), картки для роботи в парах (різні частини мови, в основному, словникові слова), ребус (на звороті – слово - відгадка), магнітофон, запис пісні «Сонячний віночок», різнокольорові квіти на клейкій основі, сигнальні картки (+, - ) 
Тип уроку: комбінований урок 

Хід уроку 
І.Організація класу до роботи. Мотивація навчальної діяльності учнів 
Щоб урок пройшов не марно, 
треба сісти рівно, гарно. 
І виконуй тільки те, 
про що мова на уроці йде. 
Учитель звертає увагу на малюнковий план уроку. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Очікування учнів і вчителя від уроку. 
ІІ. Перевірка домашнього завдання 
(Напередодні було задане диференційоване домашнє завдання трьом групам учнів: 1) списати вправу 80, вставивши дієслова; 
2) списати вправу80, вставивши дієслова, і виконати творче завдання до вправи – виразити своє ставлення до проблем охорони природи; 
3) дібрати приказки і прислів’я, в яких вживається НЕ з дієсловами). 
Перевіряється домашнє завдання, яке виконала перша група учнів (вчитель наголошує на тому, що інші завдання будуть перевірені пізніше). 
- Які слова вставили? 
- Яка це частина мови? 
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Три учні працюють за індивідуальними картками). 
Складання асоціативного куща до поняття «Дієслово» 

Дієслово 

Частина мови 
Означає дію предмета Відповідає на питання: що робить? що робив?.. У реченні частіше присудок, іноді - підмет Змінюється за родами Змінюється за числами Має завершену і незавершену дію У реченні зв’язане з іншими частинами мови ? ? 

Інформація, яка повинна знаходитись на місці ?, з’явиться на сьогоднішньому уроці і надалі. 
ІV. Оголошення теми і мети уроку 
Продовжимо працювати над темою «Дієслово», поглибимо знання про цікаві особливості цієї частини мови. Більш конкретно ви назвете тему уроку самі, після того, як послухаєте, як виконали домашнє завдання деякі учні. Звертайте увагу на дієслова. (Учні читають прислів’я і приказки. Звернули увагу, що дієслова вжиті з часткою НЕ). Робимо висновок про тему уроку. 
На дошці відкриваються запис теми уроку. 
V. Робота над вивченням нового матеріалу 
1. Робота з прислів’ями. Вправа 81 
а) прочитати і пояснити прислів’я. Словникова робота; 
б) записати 3 прислів’я; 
в) підкреслити НЕ з дієсловами; 
г)зробити висновок про написання НЕ з дієсловами (дружать, але не тримаються за руки). 
2. Робота з правилом. Вчитель наголошує, що є виключення з правила. (На дошці картки з словами – нехтувати, недочувати, недобачати, неволити, ненавидіти, нездужати, недолити. Словникова робота – пояснення слів). 
VI. Закріплення і систематизація знань 
1. Дидактична гра « Заперечте мені» 
Вчитель називає дієслова, потім речення з дієсловами. Учні за допомогою частки НЕ складають заперечення 

Переказуйте (не переказуйте) Грайте (не грайте) Закривайте 
Лягай Сумуйте Перевірила 
Вивчив Подумав Знайшов 

Василько поспішав до школи. 
Я вивчив вірш. 
Я вмію гарно малювати. 
Хмара закрила сонечко. 
Галинка любить грати на скрипці. 
Учні четвертого класу читають казки. 
- Яке значення НЕ надає дієсловам? (заперечення) 
2. Складання порад для поводження у природі. Учні представляють свої емблеми захисників природи, називають поради, наприклад: НЕ руйнувати мурашники! Не забруднюйте водойми! 
- Переробіть поради так, щоб вони стосувалися другої особи займенників, запишіть деякі з них. Дотримуйтесь порад. (Слово вчителя про охорону природи, участь дітей у примноженні її багатств). Читання деякими учнями домашньої вправи (група ІІ –міркування про необхідність збереження багатств природи). 
VII. Фізкультхвилинка (Під пісню «Сонячний віночок» діти виконують танцювальні рухи). Чи зустрічалися в пісні дієслова? 
VIIІ. Спостереження за зв’язком дієслів з іншими частинами мови 
1. Хвилинка каліграфічного письма. 
На дошці записані з’єднання лі ди на сц ис ипл ін (деякі з помилками). 
- Виправте помилки. Запишіть з’єднання. Складіть слово. Учні складають слово дисципліна. Записують слово. 
2. Словникова робота. Виступ підготовленого учня, який розкриває значення слова (багатозначне слово). Складання словосполучень із словом дисципліна. Учень, який працював з індивідуальною карткою на початку уроку, читає речення із свого завдання (в картці були речення із словом дисципліна). 
3. Робота над вправою 85. 
а)прочитати текст, дібрати заголовок; 
б)словникова робота; 
в)знайти речення із словом дисципліна; 
г)знайти дієслова, визначити, з якими словами у реченнях вони пов’язані 
4. Робота над правилом – висновком. 
5.Робота в парах. 
На парті – картка із словами. Скласти словосполучення дієслово + інша частина мови. Учні називають словосполучення, визначають частини мови в ньому. Декілька словосполучень записують. 
ІХ. Інструктаж до домашнього завдання. Диференційоване: 
1. Вправа 84 (слабшим учням). Скласти пам’ятку для школярів про те, як треба поводитись у природі, використовуючи дієслова з НЕ. 
2. Вправа 86 (сильнішим учням). Пояснити правопис дієслів з НЕ, виписати дієслова і зв’язані з ними іменники, вказавши питання. (Звернути увагу на зразок - там помилка, питання слід ставити - на кому?). 
Х. Підсумок уроку. Рефлексія 
1. Усні тести (+, -) 
 Дієслово – частина мови, без якої складно було б уявити наше мовлення + 
 Частка НЕ надає дієслову заперечення, протилежного значення + 
 Частка Не з дієсловами завжди пишеться окремо +, - (є виключення) 
 Дієслова з НЕ часто зустрічаються у приказках, прислів’ях + 
 Найчастіше дієслова у реченнях пов’язані з прикметниками – 
 Слово дисципліна – однозначне слово – 
 Дисципліновані учні добре вчаться + 
 Нам хотілося б надалі продовжувати знайомитися з такою цікавою, складною частиною мови як дієслово + (Будемо на наступних уроках . . .) 
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Чи справдились очікування від уроку? Учні прикріплюють квіти до тих малюнків – етапів уроку, які найбільше сподобались. Слово вчителя. 
3. Розгадування ребуса. 
,, дці 
(Слово МОЛОДЦІ на зворотному боці ребуса, з’являється після того, як діти розгадали ребус). 
Учитель дякує за урок. 

Додатки 

Картки для індивідуальної роботи 

Картка 1 
Спиши Підкресли дієслова. 
На перерві Дмитрик і Олег чергують у коридорі. Вони стежать, щоб ніхто не порушував дисципліни. 

Картка 2 
Спиши. Підкресли дієслова. Постав питання до дієслів 
Світлофор подав свій сигнал. Загорілося зелене світло. На землю з корабля передали короткий сигнал про прибуття. 

Картка 3 
До поданих дієслів добери антоніми. З однією парою склади і запиши речення. 
Позичати -…; 
брати - …; 
будувати - …; 
починати - …; 
забороняти - … . 

Картка для роботи в парах 

Аеродром, знаємо,океан, держава, назбирали, портрет, синьоокий, вчора, шістсот, ми, подорожували, читаю, він, червоний, виростає, граю, сьомий, футбол, взимку, ховаються, дізнаватися, гардероб, намалював, прибрати, двері, весела. 

Використана література 
1.Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1 - класи. – К.: Початкова школа, 2006 
2. Рідна мова: Підручник для 4 класу/ М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівський.- К.: Освіта, 2004 
3. О. П. Онишків. Уроки рідної мови. 4 клас.- Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2005 
4. Н. І. Сауляк. Робота зі словниковими словами. Х.: Видавнича група «Основа», 2008 
5. В. Зевако, С. Непийвода. Цікаві завдання з української мови в початковій школі.- Тернопіль, «Підручники і посібники», 2005


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: