Спонукальні речення. Розділові знаки в кінці спонукальних речень

Мета: розширити уявлення учнів про речення, ознайомити зі спонукальними реченнями, їх характерними ознаками, формами спонукання, розділовими знаками в кінці спонукальних речень; формувати самостійність у роботі; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру пішохода.
Обладнання: малюнок світлофора, загадки, колискові.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 143)
Перевірка — індивідуальне опитування.
— Що ви можете розповісти про ці речення?
Восени у лісі дуже красиво.
Яка сьогодні погода?
Сину, прибери на столі.
2. Хвилинка чистопису
Зу Пі Зупинися! Почекай!
— Поширте речення. (Миколо, зупинися біля двору! Почекай,
Павлику, своїх однокласників!)
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Яке з написаних речень ми розглянемо сьогодні?
— Дійсно, ми будемо сьогодні розглядати речення, у яких ви-
словлюються прохання, заклики, запрошення чи накази.
Читання вірша-поради.
Спонукань не жди ніколи.
Своєчасно йди до школи.
Будь привітним до батьків.
Заступайсь за малюків.(К.Мухаммаді).
__Скільки речень у вірші?
__Які ці речення?
__До чого вони спонукають?
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Самостійна робота з правилом
— Прочитайте правила на С. 70 і 71.
— З якими реченнями ви ознайомились?
— Що про них дізналися?
— Прочитайте з дошки спонукальне речення.
— Як ви це визначили?
— Які форми спонукання ви знаєте? Прочитайте з правила.
— Яка форма спонукання використана в цьому реченні?
— Який знак можна поставити в кінці речення?
— Наведіть приклади спонукальних речень.
2. Робота в парах (вправа 144)
Перевірка — опитування пари.
3. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Диференційоване завдання
Учні з високою швидкістю письма — вправа 145 (списати за-
гадку). Учні зі слабкішою підготовкою — вправа 146.
Перевірка — індивідуальне опитування.
— Чого нас навчає ця загадка?
— А для чого необхідно дотримуватись правил дорожнього руху?
2.Поетична хвилинка,
а) Вірш "Світлофор".

 Як переходиш вулицю,
На розі зупинись
І, перш за все, уважно
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорове око
Я маю недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи я не сплю,
З малими дітьми в хованки
Я гратись не люблю.
В роботі я суворий
І стриманий завжди,
Тролейбуси, машини
Біжать туди й сюди.
Дивлюсь червоним оком —
Велю спинитись я,
Одне мені потрібно —
Це витримка твоя.
А блисне жовте око,
І ти не поспішай,
Бо жовтий — не зелений:
Потрапиш під трамвай.
Увага — і зелений
Привітно замигтів.
Він колір найдобріший,
Щасливої путі! (Р. Скучайте), 

б) Бесіда про правила дорожнього руху і значення світлофора.
3. Самостійна робота (вправа 147)
Перевірка — фронтальне опитування.

— Із скількох речень складається колискова?
— Якими є ці речення?
— Про що просять сірого котика? волохатого? чорного?
— Якими словами виражено спонукання?
— Як називаються ці слова? (Звертання.)
— Як виділяється звертання в усному мовленні? (Паузою.) В писемно¬му? (Розділовими знаками.)
— Яке речення списали? Яке звертання підкреслили?
4.Розвиток мовлення.
— Порадьте своєму другу або подрузі подивитися цікавий мультфільм, прочитати нову книгу, зробити потрібну справу.
— Складіть речення.
5. І нструктаж щодо виконання домашнього завдання
— Ще раз правила дорожнього руху ви повторите вдома під час
виконання вправи 148.
— Прочитайте завдання. Розкажіть, що ви будете робити.
5. Гра "Впіймай спонукальне речення" (діти плескають у долоні).
Облітав журавель
сто морів, сто земель,
облітав, обходив,
крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
— Журавель відповідає:
— Краще рідної — немає! (П. Воронько).

 Просить Богданка Оленочка:
—Ти не лови метеличка.
Крилець йому не рви.
Хай літає, хай кружляє
Понад луками чистими...
Хай милується земля
Крильцями барвистими! (В. Коломієць).
VI. Підсумок уроку
— З чим ви сьогодні ознайомились?
— Що ви дізналися про спонукальні речення?
— Наведіть приклади спонукальних речень.
VII. Домашнє завдання
Правила, С. 70–71, вправа 148.

 

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: