Узагальнення і систематизація вивченого по темі «Дієслово»
Мета: узагальнити і систематизувати вивчене по темі «Дієслово»; виховувати дисциплінованість, бажання вчитись;розвивати усне і писемне мовлення, вміння послідовно висловлювати думки.
Тип уроку: нестандартний.
Хід уроку
1. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Ранок. Сонце в небі прокидається. До нас завітали гості. Привітаємось.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, що нас так чекає й збагачує мову.
Сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати нам було неважко.
Сядьте рівненько і подумки налаштуйтесь на урок. Промовимо вголос:
Я – УЧЕНЬ, Я - ХОДЖУ ДО ШКОЛИ. МЕНЕ НАВЧАЮТЬ ВЧИТИСЯ. Я ВСЕ РОЗУМІЮ. Я ВСЕ ХОЧУ ЗНАТИ.
Яким повинен бути наш урок? ( Цікавим, навчальним, казковим, загадковим, проблемним, продуктивним…)
Працювати будемо під гаслом. Щоб його прочитати, треба виконати таке завдання: зберіть зі слів речення. ( Слова записані на картках окремо. Учні складають з них таке речення: ДОБРЕ ТОГО НАВЧАТИ, ХТО ХОЧЕ ВСЕ ЗНАТИ. )
Ви хочете багато знати?
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку » Узагальнення і систематизація вивченого по темі «Дієслово». Ми повинні в кінці уроку знати все про дієслово та його граматичні ознаки, правопис. Вміти розрізняти дієслова серед інших частин мови, добирати синоніми, антоніми. Наш урок – урок –ТЕЛЕПЕРЕ-ДАЧА. Сьогодні побуваємо у студії «ДІЄСЛОВО»
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАКТИ»
Візьмемо назву «дієслово», сама й підкаже , що діє слово. За частотою вживання дієслово займає 2 місце після іменника і має вдвічі менше, ніж іменник,слів.
На позначення частини мови дієслово в українських граматиках 20 сто-ліття використовували терміни « дієслов, глагол» поруч з терміном «дієслово». Досить поширеним у галицьких граматиках також був термін « часівник2.використовували також терміни – синоніми « слово часове» чи « часослово».
Без дієслова все лежить на місці, б’є байдики. Дієслово є тим механізмом, що всіх і все запускає в дію. Чи знаємо ми без дієслова, що в житті робиться, що з нами діється? Ні. А 3 часи в однині і множині, думаєте не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не минулий час. Окрім цього дієслово дозволяє мріяти своїм майбутнім часом, потішає і старих, і малих, малює перспективу завтрашнього дня. У реченні також виступає головним і другорядним членом речення.
Дієслово – слово діє.
Ходить, робить,носить, сіє.
Співає, плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Дієслово – слово діє.
Вірить, любить і жаліє.
Не злословить, не лукавить.
Серця ближнього не ранить.
Дієслово – слово діє.
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне.
Слово любе, слово рідне.
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «АКТУАЛЬНЕ ІНТЕРВ’Ю»
Яка частина мови називається дієсловом?
З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово у реченні?
Яким членом речення є?
Назвіть часи дієслів.
На які питання відповідають дієслова теперішнього ( минулого. майбутнього) часу?
Як визначити час дієслова?
Дієслова якого часу змінюються за родами?
Як визначити рід дієслів минулого часу?
На які питання відповідають дієслова в неозначеній формі?
Як пишеться частка НЕ з дієсловами?
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «СВОБОДА СЛОВА»
Вдома ви написали міні-твір на тему « Весна» чи «Мама», використовуючи в ньому дієслова. Зачитайте свої твори.
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «КОРИСНІ ПОРАДИ»
Каліграфічна хвилинка.
Спишіть прислів’я на с. 87 підр.
Яка пора року? (Весна)
Який місяць? ( Травень)
До нас прийшла довгождана весна. Все навколо радіє. Цьогорічна весна примхлива. Квітень був холодний. Початок травня дуже теплий і всі взялися до роботи. Адже весняний день – рік годує.
Робота в групах.
Поясніть прислів’я.
На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.
Зробив діло – гуляй сміло.
Чого вранці не зробиш, того ввечері не наздоженеш.
Як робиш, те й маєш.
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАЙНА ЮКРЕЙНА»
Опитування.
Запиши речення. Назви частини мови. Зроби граматичний розбір дієслова.
Настала рання весна. Сонце піднімається все вище. Земля звільнилася від сну.
Робота за варіантами.
1 варіант: у другому реченні підкреслити основу речення.
2 варіант: у третьому реченні підкреслити основу речення.
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАКТИ СПОРТУ»
Фізкультхвилинка .
Надворі весна. Потягнемось до сонечка. Нахилимось до зеленої травички. Повернемось вправо, вліво, помилуємось природою. Присядемо. понюхаємо, як пахнуть квіти. Сядемо за парти і продовжимо працювати.
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «БИТВА ЕКСТРАСЕНСІВ»
Хто більше добере іменників до дієслів « СПІВАЄ, ДРІМАЄ».
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «СЛУЖБА РОЗШУКУ»
Вибірковий диктант.
Випишіть дієслова з віршів.
Вийшов травень з лісу
Лугові вклонився.
Од вітрів і сонця
Луг зазеленився.
Спасибі людям, що зростили ліс:
За всі дуби, ялини в пишнім гіллі
І за красу отих зелених кіс,
В яких стоять гнучкі берізки білі.
Перепілка скаче
В молодій пшениці:
Виполемо зілля,
Нап’ємось водиці.
Назвіть дієслова минулого ( теперішнього, майбутнього)часу.
Назвіть дієслова, вжиті в однині ( множині).
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ВЕСЕЛІ ПЕРЕГОНИ»
Хто частини мови знає, зайве слово відгадає.
Зустрічай, чай, умикай, запитай.
Тепер повинен, друже, ти споріднене слово до слова « ПИЛЬНУЮ» знайти.
Запилився, пилок, пилка, пильно.
Знайди синонім до слова «КЕПКУВАТИ».
Вітатися, реготати, глузувати, штовхатися.
У дієслів є теж антонім. Отож до дієслова « ПІДНЯТИ» доберіть антонім.
Вирівняти, відняти, опустити, зменшити.
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ДОМАШНЯ ШКОЛА»
«Сам собі вчитель»
- Ми повторили вивчене про дієслово. Ви були дуже уважні, відповідали на запитання. Але, можливо, хтось відчув невпевненість у знаннях. Вдома ще раз повторите вивчене.
Підсумок уроку.
- Розкажіть, що сподобалось на уроці, що запам’яталось найбільше.
- Що вмієте, можете,знаєте?
Література
• Будна Н. О., Гемзюк О.Р. 600 диктантів з української мови для початкової школи, Тернопіль, На-вчальна книга – Богдан, 2007.
• Вашуленко М. С. , Мельничайко О. І. Рідна мова, 3клас. Частина друга./ «Освіта», 2003
• Гордіюк Н. М. Сходинки творчого зростання, 1 – 4 класи, Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2007.
• Івакова І. І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах, Тернопіль, Мандрівець, 2009
• Іванісова О. Є. Для розумників і розумниць. Формування енциклопедичної культури в молодших школярів, Тернопіль, Харків, Основа, 2006.
• Карнаух П. М. Цікаві завдання з української мови. 1 – 4 клас. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2003.