Узагальнення і систематизація вивченого по темі «Дієслово»

Мета: узагальнити і систематизувати вивчене по темі «Дієслово»; виховувати дисциплінованість, бажання вчитись;розвивати усне і писемне мовлення, вміння послідовно висловлювати думки. 
Тип уроку: нестандартний. 
Хід уроку 
1. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності. 
 Ранок. Сонце в небі прокидається. До нас завітали гості. Привітаємось. 
 Сьогодні у нас незвичайний урок. 
Сьогодні ми зробимо ще один крок 
В країну відому, що нас так чекає й збагачує мову. 
Сядьте рівненько, будьте уважні, 
Щоб працювати нам було неважко. 
Сядьте рівненько і подумки налаштуйтесь на урок. Промовимо вголос: 
Я – УЧЕНЬ, Я - ХОДЖУ ДО ШКОЛИ. МЕНЕ НАВЧАЮТЬ ВЧИТИСЯ. Я ВСЕ РОЗУМІЮ. Я ВСЕ ХОЧУ ЗНАТИ. 
 Яким повинен бути наш урок? ( Цікавим, навчальним, казковим, загадковим, проблемним, продуктивним…) 
 Працювати будемо під гаслом. Щоб його прочитати, треба виконати таке завдання: зберіть зі слів речення. ( Слова записані на картках окремо. Учні складають з них таке речення: ДОБРЕ ТОГО НАВЧАТИ, ХТО ХОЧЕ ВСЕ ЗНАТИ. ) 
 Ви хочете багато знати? 
2. Повідомлення теми і мети уроку. 
 Тема нашого уроку » Узагальнення і систематизація вивченого по темі «Дієслово». Ми повинні в кінці уроку знати все про дієслово та його граматичні ознаки, правопис. Вміти розрізняти дієслова серед інших частин мови, добирати синоніми, антоніми. Наш урок – урок –ТЕЛЕПЕРЕ-ДАЧА. Сьогодні побуваємо у студії «ДІЄСЛОВО» 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАКТИ» 
 Візьмемо назву «дієслово», сама й підкаже , що діє слово. За частотою вживання дієслово займає 2 місце після іменника і має вдвічі менше, ніж іменник,слів. 
 На позначення частини мови дієслово в українських граматиках 20 сто-ліття використовували терміни « дієслов, глагол» поруч з терміном «дієслово». Досить поширеним у галицьких граматиках також був термін « часівник2.використовували також терміни – синоніми « слово часове» чи « часослово». 
 Без дієслова все лежить на місці, б’є байдики. Дієслово є тим механізмом, що всіх і все запускає в дію. Чи знаємо ми без дієслова, що в житті робиться, що з нами діється? Ні. А 3 часи в однині і множині, думаєте не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не минулий час. Окрім цього дієслово дозволяє мріяти своїм майбутнім часом, потішає і старих, і малих, малює перспективу завтрашнього дня. У реченні також виступає головним і другорядним членом речення. 
 Дієслово – слово діє. 
Ходить, робить,носить, сіє. 
Співає, плаче і радіє, 
Усміхається і мріє. 
Дієслово – слово діє. 
Вірить, любить і жаліє. 
Не злословить, не лукавить. 
Серця ближнього не ранить. 
Дієслово – слово діє. 
Народилось і зоріє, 
Розвивається і квітне. 
Слово любе, слово рідне. 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «АКТУАЛЬНЕ ІНТЕРВ’Ю» 
 Яка частина мови називається дієсловом? 
 З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово у реченні? 
 Яким членом речення є? 
 Назвіть часи дієслів. 
 На які питання відповідають дієслова теперішнього ( минулого. майбутнього) часу? 
 Як визначити час дієслова? 
 Дієслова якого часу змінюються за родами? 
 Як визначити рід дієслів минулого часу? 
 На які питання відповідають дієслова в неозначеній формі? 
 Як пишеться частка НЕ з дієсловами? 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «СВОБОДА СЛОВА» 
Вдома ви написали міні-твір на тему « Весна» чи «Мама», використовуючи в ньому дієслова. Зачитайте свої твори. 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «КОРИСНІ ПОРАДИ» 
 Каліграфічна хвилинка. 
 Спишіть прислів’я на с. 87 підр. 
 Яка пора року? (Весна) 
 Який місяць? ( Травень) 
 До нас прийшла довгождана весна. Все навколо радіє. Цьогорічна весна примхлива. Квітень був холодний. Початок травня дуже теплий і всі взялися до роботи. Адже весняний день – рік годує. 
 Робота в групах. 
 Поясніть прислів’я. 
 На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить. 
 Зробив діло – гуляй сміло. 
 Чого вранці не зробиш, того ввечері не наздоженеш. 
 Як робиш, те й маєш. 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАЙНА ЮКРЕЙНА» 
 Опитування. 
 Запиши речення. Назви частини мови. Зроби граматичний розбір дієслова. 
Настала рання весна. Сонце піднімається все вище. Земля звільнилася від сну. 
 Робота за варіантами. 
1 варіант: у другому реченні підкреслити основу речення. 
2 варіант: у третьому реченні підкреслити основу речення. 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАКТИ СПОРТУ» 
Фізкультхвилинка . 
 Надворі весна. Потягнемось до сонечка. Нахилимось до зеленої травички. Повернемось вправо, вліво, помилуємось природою. Присядемо. понюхаємо, як пахнуть квіти. Сядемо за парти і продовжимо працювати. 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «БИТВА ЕКСТРАСЕНСІВ» 
 Хто більше добере іменників до дієслів « СПІВАЄ, ДРІМАЄ». 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «СЛУЖБА РОЗШУКУ» 
Вибірковий диктант. 
 Випишіть дієслова з віршів. 
 Вийшов травень з лісу 
Лугові вклонився. 
Од вітрів і сонця 
Луг зазеленився. 
 Спасибі людям, що зростили ліс: 
За всі дуби, ялини в пишнім гіллі 
І за красу отих зелених кіс, 
В яких стоять гнучкі берізки білі. 
 Перепілка скаче 
В молодій пшениці: 
Виполемо зілля, 
Нап’ємось водиці. 
 Назвіть дієслова минулого ( теперішнього, майбутнього)часу. 
 Назвіть дієслова, вжиті в однині ( множині). 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ВЕСЕЛІ ПЕРЕГОНИ» 
 Хто частини мови знає, зайве слово відгадає. 
Зустрічай, чай, умикай, запитай. 
 Тепер повинен, друже, ти споріднене слово до слова « ПИЛЬНУЮ» знайти. 
Запилився, пилок, пилка, пильно. 
 Знайди синонім до слова «КЕПКУВАТИ». 
Вітатися, реготати, глузувати, штовхатися. 
 У дієслів є теж антонім. Отож до дієслова « ПІДНЯТИ» доберіть антонім. 
Вирівняти, відняти, опустити, зменшити. 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ДОМАШНЯ ШКОЛА» 
 «Сам собі вчитель» 
- Ми повторили вивчене про дієслово. Ви були дуже уважні, відповідали на запитання. Але, можливо, хтось відчув невпевненість у знаннях. Вдома ще раз повторите вивчене. 
 Підсумок уроку. 
- Розкажіть, що сподобалось на уроці, що запам’яталось найбільше. 
- Що вмієте, можете,знаєте? 

Література 
• Будна Н. О., Гемзюк О.Р. 600 диктантів з української мови для початкової школи, Тернопіль, На-вчальна книга – Богдан, 2007. 
• Вашуленко М. С. , Мельничайко О. І. Рідна мова, 3клас. Частина друга./ «Освіта», 2003 
• Гордіюк Н. М. Сходинки творчого зростання, 1 – 4 класи, Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2007. 
• Івакова І. І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах, Тернопіль, Мандрівець, 2009 
• Іванісова О. Є. Для розумників і розумниць. Формування енциклопедичної культури в молодших школярів, Тернопіль, Харків, Основа, 2006. 
• Карнаух П. М. Цікаві завдання з української мови. 1 – 4 клас. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2003.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: