Закріплення вмінь вживати у мовленні прикметники в різних формах з описовою метою
МЕТА: вчити використовувати прикметникові форми для повнішого розкриття думки, з описовою метою, формувати вміння написання творів-мініатюр на основі вражень, збагачувати словник учнів; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, образність і зв`язність мовлення; виховувати захоплення красою зимової природи, здатність бачити прекрасне.
МАТЕРІАЛ: опорні схеми, картки з опорними словами, презентації «Антарктида», «Перший сніг», картки для диференціації завдань.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення завдань уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
- Що ж це за країна? (це країна прикметників)
- Навіщо нам у мовлені прикметники, адже ми можемо чудово і зрозуміло висловити думку за допомогою лише іменників і дієслів?
(відповіді учнів)
Тема нашого уроку...
(завдання уроку за оформленою стіннівкою «Королівство прикметника»
- Що ж ви очікуєте від уроку?
ІІ. Робота над темою уроку
1. Дидиктична гра «Казкове королівство»
(Два охоронці казкового королівства перекривають вхід списами. Бажаючим увійти задають по запитання з теми «Прикметник». Для того,хто відповідає вірно, вхід відкривається. На даному уроці клас відправляє 2 делегатів).
- Які прикметники спадають вам на думку, коли ви дивитесь у вікно?
(відповідно до погоди; в нашому випадку: сірий, непривітний, одноманітний, похмурий..., бо нема снігу)
2. Дискусія «Сніг – це добре чи погано»
а) повторення правил ведення дискусії
( запис на моніторі, читають учні по порядку):
Пам`ятка учаснику дискусії:
1. Перш, ніж виступати, перевір, чи правильно ти розумієш проблему.
2. Уважно слухай опонента, потім викладай свою точку зору.
3. Поважай точку зору того, з ким сперечаєшся.
4. Не забувай про чітку аргументацію і логіку.
5. Сперечайся щиро і чесно, не спотворюй думок опонентів.
6. Будь самокритичним, умій з гідністю відступити у разі поразки.
б) дискусія
На дошку прикріплюється схема з опорними словами, яку використовують учні при веденні дискусії.
Я не згоден, тому що...
Перепрошую, але...
Ти не зовсім правий,адже...
Це все так, але...
Вибач, але я категорично не погоджуюсь..
в) підсумок дискусії
- Ви всі чітко аргументували свої точки зори на наше проблемне питання. Але більшість довело необхідність снігу взимку для майбутнього врожаю. І порозважатися нам хочеться. Ми так довго його чекаємо , то ж при виконанні кожного завдання намагатимемося зібрати якомога більше сніжинок.
3. У палаці Каліграфії
Хвилинка каліграфії
А А А Аа Аз Ав Аф Ам Ан
Азія Африка Америка Австралія Антарктида
- Де ми можемо «взяти» снігу? (Антарктида)
4.На ігрових сходах
а) Дидактична гра «Асоціативний ланцюжок» (до слова «Антарктида»)
Правило:
Спочатку пишеться асоціативний іменник, до нього підбирається
прикметник, потім з даним словосполученням складається речення.
Зразок:
Антарктида – морози, колючі морози.
Колючі морози обпікають щоки, руки, не дають вільно дихати.
б) Групова робота в четвірках
Дидактична гра «Слово в слові»
Антарктида – рак, диктант, тир, тракт,катар, рада, танк, тара, тирада...
- Що ви вже знаєте про Антарктиду з уроків природознавства?
5. Перегляд слайдів «Антарктида»
6. У робочій майстерні
а) Лексично-граматична вправа для самостійної роботи (на моніторі)
Антарктиду недарма називають ... королевою холоду. Тут часто дмуть ... вітри, збивають з ніг ... хуртовини, дошкуляють ... морози.Кругом видніються ... замети, які часто схожі на ... фігури. ... сніг сліпить очі. Нікого не зустрінеш у цій ... пустелі. І лише ... пінгвіни розгулюють тут залюбки.
(замість крапок вставити прикметники за змістом)
б). Тренувальні вправи на вживання різних форм прикметників (впр.228),
Колективно, усно.
7. У замку Творчості
Розвиток зв`язного мовлення.
Складання твору-мініатюри «Перший сніг»
а) перегляд слайдів (супроводжується складанням словосполучень, речень)
б) словникова і орфографічна робота (на дошці)
Іменники: Прикметники Дієслова
Сніжинки лапаті, ажурні, тендітні, легкі, кружляли
мов пушинки, пір`їнки, летіли, падали
( беззвучно)
балеринки погойдувалися
сипалися (густо)
земля чорна, мокра спить (солодко)
дахи сірі заіскрився
в) самостійна (диференційована) робота над складанням твору-мініатюри:
- сильніші учні – своє бачення;
- середні учні – пишуть, використовуючи опорні слова;
- слабші – використовують індивідуальні картки:
Ще недавно зі свого віконця я бачив ... дорогу, ... дерева, ...небо. А сьогодні полетіли на землю ... сніжинки. Спочатку несміливо, плавно погойдуючись у ... повітрі. Вони були такі ... і ... . А потім прямо посипались на ... лавки, ... віти ... дерев, на ...будинки. Скоро все навколо стало ... і ...
Слова для довідки: непривітний, сірий, нахмурений, лапатий, легкий, тендітний, ажуний, холодний, дерев`яний, голий, темний, святковий, чаруючий.
г) зачитування і аналіз створеного
ІІІ. Підсумок уроку
- Чи виконали ми завдання уроку?
- Які завдання на уроці були найцікавішими?
- Які виявилися складними для вас?
- Що найбільше сподобалось?
- Чи підтвердилися ваші очікування?
(сніжинками, одержаними за виконання завдань, прикрашаються голі
гілочки у вазі)