Змінювання іменників за числами: однина і множина

Мета: вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина», вправляти у змінюванні іменників за числами, формувати уміння самостійно робити висновки, узагальнюючи одержані знання, розвивати мислення, творчі здібності, зв'язне мовлення, виховувати інтерес до вивчення української мови, дисциплінованість, взаємодопомогу. 
Обладнання: таблиця «Іменник», презентація на тему «Число іменника», сюжетні та предметні малюнки, фішки, мультимедійна дошка, таблиця рейтингового оцінювання учнів. 
Хід уроку 
Девіз 
Не просто слухати, а чути. 
Не просто дивитись, а бачити. 
Не просто відповідати, а міркувати. 
Дружно й плідно працювати. 
І. Організація класу 
Учитель. Ранок! Сонце піднімається. Наш третій клас із гостями вітається. 
Учні. Добрий день! 
Учитель. Доброго ранку я зичу тому, хто прийшов працювати до класу. 
Учні. Чому? 
Учитель. Бо я люблю дітей і свій 3 клас! 
Учні. Чому? 
Учитель. Бо чекаю любові і плідної праці. 
Учні. Ми любимо працю і будем старатися! 

ІІ. Актуалізація опорних знань 
− Сьогодні у нас незвичайний урок. Я пропоную вам уявно помандрувати на телебачення і пограти у гру «Що?Де?Коли?» Ви будете командою знатоків, а проти вас будуть грати герої різних мультфільмів. Але наша гра буде незвичайна. Замість грошей у нашому банку будуть фішки, які ви отримуватимете за правильні відповіді.. Чим більше фішок ви зберете до кінця уроку, тим вищий бал отримаєте за нього. А ось таблиця, де ви можете побачити, скільки коштує кожний вид роботи на уроці. 
(З'являються слайди 2,3) 
− Першою хоче перевірити ваші знання Мудра Сова. 
(Слайд 4) 
1. Бліц-опитування 
(Проводить учениця) 
*Що таке іменник? 
*На яке питання відповідають назви істот? А назви неістот? Наведіть приклади. 
*Які іменники відносяться до власних? 
*Як пишуться власні іменники? А як загальні? Наведіть приклади. 
*Які іменники відносяться до чоловічого роду? Які до жіночого? А які до середнього? 

− Молодці! Ви добре справились із завданням. А тепер проти вас грає Мишеня з мультфільму про кота Леопольда. 
(Слайд 5) 
2. Каліграфічна хвилинка 
Ім ник ен іменник 
− А тепер проти вас грає кіт Матроскін. Ось його завдання. 
(Слайд 6) 
3. Словниковий диктант 
Місто Київ, вулиця, Дністер, кіт Пушок, Чорне море, гори Карпати, Україна, Дмитрик, зима, школярі, Чернятин. 
− Поясніть написання цих слів. 
− Прочитайте іменники назви істот; неістот. 
− Назвіть іменники жіночого роду; середнього роду. 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу 
− Проти вас грає кіт Леопольд. Він приготував для вас загадку із завданням. 
(Слайди 7,8) 
1. Робота із загадкою 
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі, 
Поля причепурила, дерева сріблом вкрила. 
(Зима) 
− Яка ж відгадка? А якою може бути зима? 
− Які з виділених іменників позначають один предмет? Які – багато ? 
2. Повідомлення теми та мети уроку 
− Отже , тема нашого уроку : «Змінювання іменників за числами» . На уроці ми навчимося визначати число іменників, змінювати їх за числами, добирати іменники. 
(Слайд 9) 
− А цього героя неможливо не впізнати. Звичайно, це Незнайко.Він пропонує пограти у гру «Запам'ятай і запиши» 
(Слайд 10) 
3. Гра «Запам'ятай і запиши» 
− Я покажу вам 5 картинок, ви уважно розглянете їх, запам'ятаєте те, що там зображене і запишете у стовпчик. 
Дзвінок 
Портфель 
Ґудзик 
Диван 
Дуб 
− Прочитайте записані іменники. Скільки предметів означає кожне слово? А тепер поставте їх у множині і запишіть у другий стовпчик. 
4. Висновок про число іменника. Робота над правилом (ст.27-28) 
5. Первинне закріплення матеріалу 
− А ось мишенята, друзі кота Леопольда, пропонують вам попрацювати в парах. 
(Слайд 11) 
Робота в парах (по рядах) 
− Розгляньте малюнки ( 1ряд – перший малюнок, 2 ряд – другий малюнок, 3 ряд – третій малюнок). Запишіть іменники, які ви бачите на цих малюнках, визначте їх число. 
(* хмари, гуси, ліс, ялинка, річка, трава, Івасик – Телесик, небо; 
* дівчинка, песик, дерева, соеце, хмарка, трава, паркан; 
* діти, пеньок, лялька, сонце, хмари, ліс, квіти, машинка, м'яч). 
− А тепер настав час відпочити та повеселитися. На фізхвилинку вас запрошує мишеня Мінні. 
(Слайд 12) 
6. Фізкультхвилинка. 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу 
− Проти вас, юні знатоки, грає папуга Кеша. Він хоче перевірити, як ви вмієте працювати з підручником. 
(Слайд 13) 
1. Робота з підручником 
Коментоване письмо за вправою 59. 
− А зараз важке завдання, але я впевнена, що ви впораєтесь.Проти вас грають три команди: «Колобок», «Вінні-Пух» та «Ну, постривай». Вони пропонують вам попрацювати у групах. Об'єднайтеся в групи за малюнками цих героїв. 
(Слайд 14) 
2. Творча робота в групах 

І група – списати вірш, іменники, що в дужках, поставити у множині: 

З неба падають (сніжинка) 
На (дерево), на (будинок), 
На (майдан) і на (садок), 
На (ялинка) й на (дубок). 

ІІ група – визначити число іменників: 

Одяглися люди в шуби, 
Натопили тепло груби. 
Білка гріється в дуплі, 
Мишка в нірці у землі. 

ІІІ група – закінчити вірш: 
В гості прийшла … …. . 
Снігу багато вона … . 
Замерзла і річка, і навіть … , 
Холодно дуже для … …. . 
− Останньою проти вас грає команда «Простоквашино» . Вам пропонується гра «Диктор». 
(Слайд 15) 
3. Робота над правильною вимовою слів (за таблицею на ст. 28) 

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. 
(Слайди 16,17) 
− З якою морфологічною ознакою іменника ми сьогодні познайомились? 
− Які іменники вживаються в однині? А в множині? Наведіть приклади. 
(Проводиться підрахунок дітьми зароблених за урок фішок, оцінюється учнів, які заробили протягом уроку більше фішок) 

− Вдома ви виконаєте вправу 61 (треба додати пропущені закінчення в іменниках), та вивчите правило про число іменника. 

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: