Звук [ж]. Позначення його буквами Ж,ж («же»)

Мета. Ознайомити учнів з буквою , її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук, читати склади, слова з буквою «же»; вчити дітей виконувати вправи на проведення довгих, коротких, горизонтальних, вертикальних і похилих ліній; збагачувати словниковий запас учнів, формувати мовленнєві уміння; розвивати увагу, мислення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, спостережливість, уяву, фантазію; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов до природи та рідної землі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: інтегрований урок-мандрівка.

 

                                               Хід уроку

І. Організаційний момент.

         Ось дзвінок сигнал нам дав.

         Працювати час настав.

         То ж усі часу не гаймо

          І урок наш починаймо!

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-мандрівка. У кожного з вас є бабуся. У декого воно живе в селі. Отож і ми на сьогоднішньому уроці помандруємо  до бабусі у село.
  • Ось карта, яка допоможе нам мандрувати. По дорозі ви зустрінете лісових мешканців. Вони підготували для вас різні завдання. Якщо ви їх виконаєте, то зможете рухатися далі.
  •  Отож, вирушаємо.
  • Якого кольору може бути стежка, якою ми йтимемо? (Чорного, коричневого, сірого.)
  • Давайте кожен на своєму аркуші паперу зобразить дорогу, по якій ми мандруватимемо.

 

ІІІ. Вправи на розвиток артикуляційного та зорового апарату.

1. Загадка. (слайд)

         По траві повзла змія.
         Налякався добре я.
         Від гадюки біг чимдуж,
         А то виявився …(Вуж)

- А ось і перший, кого ми зустріли. Де мешкає вуж? (У лісі.)

- То ж давайте ми на початку дороги намалюємо кілька дерев, які будуть символізувати ліс, в якому живе наш вужик.

- Вуж підготував нам завдання.

2. Вправи для язика: „трубочка”, „злизування варення”, „чистити зуби”.

3. Вправи  для губ: „усмішка”, „трубочка”, „здути кульбабку”.

4. Гра  „Розмова лісу”.

                   Вітерець у лісі- ш-ш-ш.

                   Повзе вуж у траві-  с-с-с.

                   Пролетів жук- ж-ж-ж.

                   Заспівав комарик- з-з-з.

                   Забриніла бджілка- дж-дж-дж.

                   -Як викрикують, коли злякаються. Як ми сміємось.

 

5. Розчитування

-          «Зашифровані слова» (слайд)

лка бі ;          мо   ни ли;             ки  ли кро ;          ло пед ве си.

-         Гра «Ремонт» (слайд)

Б*Р*Б*Н                Л*МП*

Б*Н*Н                    М*НК*

П*СТ*                    З*РК*

  • Гра «Пеньочок» (слайд)

               кора               рама

               нора               рама

               кора               мама

               кора               рама

  • Молодці, справилися з завданнями. Вирушаємо далі.
  • Ми дійшли до болота. Воно зображується на плані чи карті маленькими рисочками ( ║). Давайте й ми намалюємо болото.
  •  

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Загадка.(слайд)
  • Послухайте загадку і здогадайтесь хто мешкає на болоті.

У воді сидить охоче

Та не риба і не рак,

Вистромить булькаті очі

І виспівує: «Кум-квак». (Жаба)

  1. Звуковий розбір слова-відгадки.(слайд)

- Ось ще одна мешканка, але уже лісового болота – жабка.

- Вона підготувала вам завдання: «Назвіть звуки, які є в моїй назві» ([ж] [а] [б] [к] [а]).

 

V. Ознайомлення з новою буквою.

         1.  Демонстрація букви  Ж, ж («же»). (слайд)

Алфавітна назва, визначення місця букви «же» в алфавіті.

  • Погляньте на букву, якою на письмі позначають звук [ж].
  • Вона називається буква «Же».
  • Порівняйте велику і маленьку. Що в них спільного і відмінного?
  • На кого схожа буква «Же»?
  • Між якими буквами алфавіту розмістилась  ця буква?
  • Послухайте фізкультхвилинку, яку ми зараз вивчимо, і скажіть який звук найчастіше в ній зустрічається?(слайд)

 

Фізкультхвилинка

         Жуки дзижчать в садочку літом,

         По стежці жабка плиг та плиг.

         Жоржини квітнуть жовтим цвітом,

         Кружляють бджоли біля них.

 

         2. Артикуляція звука, спостереження за вимовою. Віднесення його до групи приголосних.

  • А ось і друге завдання. Послухайте віршик .(слайд)

Жабеня, жирафа й жук

Мають спільний перший звук.

Здогадалися який?

[ж] – шиплячий і дзвінкий.

  • Вкажіть який звук  [ж] – голосний чи приголосний?
  •  

3.Гра «Впіймай звук».

- Жабка  підготувала гру «Впіймай звук». Ви слухаєте слова, і якщо чуєте в них звук [ж], плескаєте в долоньки.

Жаба, книга, кажан, жолудь, хризантема, вуж, зошит, живіт,коржик, руки, пиріжок, жоржина.

-  Молодці, з цими завданнями ви також справились. Вирушаємо далі.

-  Ми дійшли до галявини. Що може рости на ній?(Квіти.)

-  Давайте їх намалюємо.

 

         3. Загадка.(слайд)

-  Послухайте загадку і здогадайтесь хто мешкає на галявині.

                   Гостроносий і малий,
                   Сірий, тихий і незлий.
                   Вдень ховається. Вночі
                   Йде шукать собі харчі.
                   Весь із тонких голочок.
                   Як він зветься?...(Їжачок)(слайд)

 

         4. Читання складів з буквою «же» зі складової таблиці.

-  Їжачок  для нас підготував складову таблицю.

жа

жо

жу

же

жі

жи

аж

ож

уж

еж

іж

иж

вжа

вжо

вжу

вже

вжі

вжи

важ

вож

вуж

веж

віж

виж

авж

овж

увж

евж

івж

ивж

каж

кож

куж

кеж

кіж

киж

жак

жок

жук

жек

жік

жик

ажк

ожк

ужк

ежк

іжк

ижк

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • З цим завданням ви також впорались. Молодці. Вирушаємо далі.
  • Ось на стежку впав листок. Давайте його намалюємо.

 

VІ. Робота з Букварем(с.106)     

  1. Загадка.  (слайд)
  • А послухавши загадку, ви здогадаєтесь хто заховався під листочком.

Сам чорен, та не ворон,

є роги, та не бик,  

шість ніг, та без копит.(Жук)(слайд)

  • Розгорніть Букварі, там, де лежать закладинки. Жук стрибнув на сторінку Букваря.

 

Фізкультхвилинка. «Бджілка» (під музичний супровід).(слайд)

 

  1. Диференційовані завдання(робота за рівнем складності):
  1. Читання стовпчиків слів. (Буквар с.106)
  2. Робота над віршем Л. Пшеничної «Жив жук на жоржині…»

Словникова робота

Жоржина – осіння квітка.

Бджоли – корисні комахи.

 

  1. Мовчазне читання тексту на картках.

           Жук Жужун прилетів до прекрасної осінньої квітки - жоржини. Її ніжний аромат линув навколо. Жужун  сів на пелюстку жоржини і завів веселу пісеньку.

            Жук завзято наспівав  про все: про небо, про квіти, про сонечко. Його життєрадісна пісенька розлетілась по усьому світу. Тому  навколо всім одразу ставало дуже весело і радісно. І навіть квітка кланялась на всі боки, ніби, саме завдяки їй до всіх долинула прекрасна пісенька жука Жужуна.

 

  1. Узагальнення прочитаного.
  • Хто прилетів до квітки?
  • Про що він наспівував?
  • Чому усім ставало радісно?

 

VІІІ. Підсумок уроку.

  • Ось і підходить до завершення наша мандрівка. З усіма завданнями ми впорались і дістались до бабусиної хатинки . Нам залишилось лише намалювати її.
  • Звідки і куди ми мандрували на уроці?
  • Кого зустріли по дорозі?
  • Який однаковий звук зустрічається в цих назвах тварин?
  • Як називається буква, що позначає цей звук?
  • Дякую усім за гарну роботу!


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: