Велика Вітчизняна війна (1941–1945). Життя населення в роки окупації

Мета: познайомити учнів з трагічними сторінками історії Великої Вітчизняної війни; дати уявлення про життя населення на окупованих територіях; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, наводити приклади участі родичів у Великій Вітчизняній війні; виховувати почуття поваги до захисників Вітчизни, до власної історії.

Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; ілюстрації, документи, кіно- та фотодокументи до теми, фотографії з сімейних архівів.

Тип уроку: комбінований.

Поняття: «Велика Вітчизняна війна», «окупація».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

1. Підкресліть терміни і поняття, які характеризують життя в Україні за часів радянської влади.

Козак, колгоспи, завод-гігант, меценат, індустріалізація, куркуль, громади, Січові стрільці, голодомор, ліквідація неписьменності, репресії.

2. Дайте визначення понять.

Колгосп, індустріалізація, голодомор, репресії.

3. Розшифруйте абревіатури.

СРСР — __ ;

УРСР — __ .

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми та мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

У ч и т е л ь.

1 вересня 1939 року нападом Німеччини на Польщу почалася Друга світова війна. Нема в Україні жодної сім’ї, якої б не торкнулася ця війна.

Німецькі загарбники планували захопити спочатку Європу, а потім й увесь світ.

17 вересня 1939 р. радянські війська ввійшли на територію західної України, що перебувала під владою Польщі (показати на карті землі Західної України).

Працюємо з текстом підручника

Прочитати текст з підручника В. Мисана (С. 152) й дати відповідь на запитання.

Які зміни відбулися в західноукраїнських землях зі встановленням радянської влади?

У ч и т е л ь.

22 червня 1941 р. Німеччина без попередження напала на СРСР. Почалася Велика Вітчизняна війна.

Учитель може продемонструвати відеосюжет або кілька ілюстрацій на тему «Початок Великої Вітчизняної війни».

Формуємо просторові уміння

1. За допомогою карти на с. 34 «Наступ німецьких військ (червень 1941 — липень 1942 рр.)» назвіть, які міста України були окуповані німецько-фашистськими загарбниками:

а) протягом червня–липня 1941 р.;

б) у вересні 1941 р.;

в) у липні 1942 р.

2. Назвіть час, коли було окуповано вашу область (місто, село);

3. Назвіть місця, де були оточені й потрапили в полон значні угруповання Червоної армії;

4. Назвіть місто України, оборона якого від фашистських загарбників тривала найдовше.

Працюємо з історичним поняттям

Окупація — тимчасове загарбання однією державою території іншої держави.

Працюємо з підручником

1. Учні мають прочитати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — с. 172; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — с. 153), скласти план розповіді про умови життя населення на окупованих територіях.

2. Прочитати оповідання в підручнику В. Власова «Про що розповіла прадідусева медаль». Визначити історичне тло в даному оповіданні; описати події окупації Києва.

Працюємо з історичними документами

Вислухати розповіді учнів про участь у війні їхніх родичів, познайомитися з документами та фотографіями з сімейного архіву.

V. Узагальнення знань учнів та підбиття підсумків

1. Позначте на стрічці часу дати:

а) початок Другої світової війни;

б) початок Великої Вітчизняної війни.

2. Які плани мало німецьке командування щодо України?

3. Чому народ України розпочав боротьбу проти окупантів?

IV. Домашнє завдання

Читати, переказувати текст підручника й дати відповіді на запитання до нього (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 23, С. 172, 178; С. 179 (запитання 1–2); Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза. — 2005, § 26,

с. 151–153; С. 156 (запитання 1–4)).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: