Встановлення більшовицької влади в Україні. Україна в СРСР у 20–30-х роках ХХ ст.

Мета: познайомити учнів з подіями в Україні в 20–30-х рр. ХХ ст.; пояснити причини перемоги більшовиків і входження України до складу СРСР , дати уявлення про життя українців у 20–30-х роках, голодомор 1932–1933 рр.; продовжувати розвивати вміння зі складання хронології подій, переповідати адаптований історичний текст; давати стислу оцінку події.

Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; документи, ілюстрації до теми, історична карта.

Тип уроку: комбінований.

Поняття: «СРСР », «більшовики», «голодомор», «колгоспи», «репресії».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

1. Розшифруйте абревіатури: УНР, ЗУНР.

2. Чому 22 січня 1919 р. увійшло в історію як День соборності України?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми та мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

Формуємо просторові уміння

Користуючись картою історичного атласа на с. 30–31 «Україна. Відновлення державності (1917–1920)», учні мають виконати завдання й відповісти на запитання.

1. У якому місті й коли було створено Українську Центральну Раду?

2. Де, коли і в якому Універсалі Центральної Ради було проголошено незалежність Української Народної Республіки?

Працюємо з текстом підручника

Учні мають прочитати тест підручника про бій під Крутами (Мисан В. Вступ до історії України — К.: Ґенеза, 2005. — с. 145) і дати відповідь на запитання.

1. Чому в роки Української революції нашу владу захищала навіть молодь?

2. Що ви дізналися про бій під Крутами?

3. Чому сьогодні Україна вшановує пам’ять полеглих під Крутами?

Складаємо історичний портрет за опорними словами    

Учні, слухаючи розповідь учителя, мають записати опорні слова, за допомогою яких розповідатимуть про гетьмана Павла Скоропадського.

У ч и т е л ь. Нащадок гетьмана Івана Скоропадського; гетьманував з 29 квітня до 14 грудня 1918 р.; намагався поліпшити життя народу; перевів початкові школи на українську мову навчання; відкрив два державні українські університети в Києві та Кам’янці-Подільському; заснував Український національний архів, Український історичний музей та бібліотеку; створив Українську академію наук.

Працюємо з текстом підручника

У ч и т е л ь (супроводжує розповідь показом на карті).

Боротьба за українські землі завершилася перемогою більшовиків. У 1922 р. був утворений Союз Радянських Соціалістичних Республік (СРСР).

Українські землі, що увійшли до складу СРСР, отримали назву Українська Радянська Соціалістична Республіка.

Прочитавши текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 166–168; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 146–150), учні мають виконати завдання.

1. Запишіть у зошити по дві позитивні й по дві негативні зміни, що відбулися в Україні після встановлення радянської влади.

2. Працюючи в парах, учні мають прочитати одне одному записані негативні і позитивні зміни в Україні після встановлення радянської влади, виділити зі спільних записів дві найважливіші позитивні і дві негативні зміни.

3. Об’єднатися в групи по чотири. Прочитати записані негативні й позитивні зміни в Україні після встановлення радянської влади, виділити зі спільних записів дві найважливіші позитивні й дві негативні зміни.

Працюємо з історичними термінами

Індустріалізація — розбудова заводів, фабрик, залізниць та інших промислових об’єктів.

Колгоспи — колективні господарства на селі, які насильно створювалися у 20-х роках.

Репресії — незаконні засудження, масові розстріли, безпідставні звинувачення окремих осіб, населення.

Розповідь учителя про Голодомор

У ч и т е л ь.

У 1932–1933 рр. в Україні спалахнув голод, внаслідок якого померло багато людей, особливо дітей та старих. Селяни змушені були їсти собак, котів, листя та кору дерев.

Села знелюділи.

У деяких населених пунктах над сільрадами вивішували чорні прапори. Це означало, що жителів тут вже немає. Дослідження голодомору 1932–1933 рр. в Україні розпочалося наприкінці 80-х років.

Історики називають різні цифри померлих від голоду, які історично різняться — від 3 до 7 млн чоловік. Голодомор був однією з найжахливіших за останні декілька століть трагедії українського народу.

V. Узагальнення нових знань учнів

Складіть розповідь про долю українського селянина, який пережив колективізацію та голодомор (скористайтесь малюнками у підручнику В. Власова, О. Данилевської на С. 168).

VI. Домашнє завдання

1. Прочитати і переповідати текст підручника, дати відповіді на запитання до нього (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 165, § 22, С. 166–168; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 25, С. 145–151).

2. Знайти дома фотографії та документи, які розповідають про участь ваших родичів у Великій Вітчизняній війні.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: