Мета: допомогти учням осягнути велич краси та сили людського серця, справжньої дружби; розвивати образне та логічне мислення, уміння визначати головний конфлікт казки та способи його розв’язання; розвивати уміння висловлювати власну думку, зіставляти фантастику й реальність; виховувати щирість, вірність у дружбі, почуття відповідальності за свої вчинки. Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації художників до неї та учнівські роботи. Теорія літератури: літературна казка, герої (образи, персонажі) художнього твору, реальне та фантастичне, смішне і сумне, антитеза. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло — з потворністю. Тому конфлікт (тобто зіткнення різних, часто протилежних сил, протиборство героїв, понять і думок) між красивим і некрасивим цілком зрозумілий. Але в реальному житті часто буває так, що за зовнішньою красою прихована внутрішня потворність. Саме такий конфлікт між красою справжньою та несправжньою спостерігаємо в казці Андерсена «Снігова королева». Розібратися в цьому, а також відкрити секрети художньої майстерності автора ми й спробуємо на сьогоднішньому уроці. II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань Пригадаємо маршрут Герди, яка шукала Кая. Заповніть схему назвами зупинок, які дівчинка робила під час подорожі. Місто; річка; сад чарівниці; палац королівни; замок розбійників; хата фінки; хата лапландки; палац Снігової королеви. IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу 1. Слово вчителя — Казка «Снігова королева» була улюбленою і для самого Г. К. Андерсена. Він згадував: «Із задоволенням писав свою останню казку "Снігова королева”. Я до того захопився нею, що вона, ніби танцюючи, вилилася на папері». У дитинстві він дружив із дівчинкою Лісбет. «Із кухні був вихід на горище. Під вікном горища, на водостічному жолобі, що знаходився між нашим і сусіднім будинками, стояв ящик, набитий землею, у ньому росли цибуля і петрушка; це був город моєї матері. Він і тепер ще цвіте в моїй казці "Снігова королева”»,— розповідав у спогадах письменник. А ще вони з Лісбет, сидячи біля вікна, любили прикладати монетки до розмальованого морозом скла й дивитися на вулицю. Колись маленькому Гансові привиділися обриси льодяної жінки. Ось у його творах реальне переплелося з чарівним. 2. Робота з таблицею (в парах)
3. Виконання пошуково-дослідницьких завдань, розв’язання проблемних питань Інтерактивна вправа «Займи позицію» Хто є головною героїнею казки «Снігова королева» — Снігова королева чи Герда? Чому? Безперечно, і Герда, і Снігова королева — сильні особистості. У чому сила кожної із них? Порівняйте їх, знайдіть спільне та відмінне. Маленька розбійниця, побачивши Кая, сказала: «От, пройдисвіт!.. Не знаю, чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу!» Міні-диспут: «Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки випробувань?» • У казках Андерсена постійно йде боротьба між добром і злом, красою і потворністю, живим і неживим, «гарячим» серцем та «крижаним». Це такий літературний прийом, засіб, який називається антитезою. Запис до літературознавчих словничків Антитеза — це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів. Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним. Наведіть приклади антитези в казці Андерсена «Снігова королева». (Троль — Бог, сніжинки — троянди, холодне — гаряче, Герда — Снігова королева та ін.) 4. Самостійна робота з підручником Прочитайте статтю в підручнику про антитезу, дайте відповіді на питання. V. Закріплення знань, умінь та навичок Ознайомтеся з цим списком і скажіть, про що він свідчить: Україна — О. Зуєв, мюзикл «Снігова королева»; Україна — Г. Сасько, фортепіанна мініатюра «Крижаний танок Снігової королеви»; Україна — Ж. Колодуб, балет «Снігова королева»; Росія — Б. Астаф’єв, опера «Снігова королева»; Росія — Д. Ледньов, опера «Снігова королева»; Росія — М. Раухвергер, балет «Снігова королева». (Це свідчить про велику популярність казки у світі мистецтва.) VI. Домашнє завдання Підготувати коротку інсценівку за одним із уривків із казки Андерсена «Снігова королева» (групами); характеристику улюбленого героя (кожен окремо). VII. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Учням пропонується закінчити речення: «Хочу подякувати… (…учневі за цікаву думку, учителеві, казкареві та ін.)».
| |||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |