Побудова поєднання геометричних форм методом січних площин «Предметний натюрморт»

Мета: продовжувати навчати учнів малювання з натури; продовжувати ознайомлювати учнів із натюрмортом як жанром образотворчого мистецтва; закріплювати розуміння понять: «предметний натюрморт », «січні площини»; розвивати в дітей комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати складні форми предметів, співвідношення кольорів; розвивати дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості. 

Обладнання: навчальні плакати («Послідовність побудови предметів на основі геометричних фігур», «Послідовність побудови предмета складної форми методом січних площин» та ін.); репродукції картин відомих художників (А. Павлов «Натюрморт»; В. Рождественський «Натюрморт з кавником та чашкою» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; фарби — гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів.

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Учитель пропонує учням пригадати етапи виконання натюрморту з природних форм, підкріпити свою розповідь прикладами картин відомих художників.

ІII. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Під час зображення ємностей, в яких поєднуються різні геометричні форми (наприклад глечиків — циліндр + куля), обов’язково потрібно звернути увагу на те, як у них з’єднано циліндричне горло з кулястою формою корпусу.Через те, що ми дивимося на глечик дещо згори, верхня (циліндрична) частина закриває нижню, кулясту.

Потрібно знайти на кулястій формі місце, звідки починається нижня частина циліндра. Коли ви малюєте предмети, схожі на циліндр, буває важко приєднати до них різні дрібні деталі: ручки, горло, носик. Щоб упоратися з цим завданням, проведіть площину через носик, ручку й уявлювану вісь чайника або каструлі. Лінії перетину цієї площини зі стінками ємностей нададуть можливість точно приєднати ці деталі до вашого предмета.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Бесіда за питаннями

(Учитель демонструє учням репродукції картин відомих художників, на яких зображено предметні натюрморти.)

• Порівняйте, як різні художники зображують натюрморти.

• Роздивіться уважно зображення та спробуйте визначити, яке з них є найвиразнішим. Обґрунтуйте свою відповідь.

• Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані між собою?

• Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?

• Складіть невеличкий усний твір-розповідь за картиною, яка вам сподобалася найбільше. (Розповіді учнів.)

• З яких геометричних фігур складаються предмети, зображені художником обраної вами картини?

Творче завдання

Слово вчителя

Намалюйте натюрморт з трьох предметів. Скористайтеся фарбами. (Учитель може запропонувати постановку натюрморту за власним вибором або запропонувати учням скомпонувати натюрморт з декількох предметів.)

Пояснення до творчого завдання

Під час зображування натюрморту не можна промальовувати всі предмети однаково. Кожен предмет натурної постановки вимагає до себе особливого ставлення: одні предмети (переднього плану) вимагають уважнішого аналізу форми, детальнішого проробляння деталей; інші (далекого плану) можуть бути зображені узагальнено, достатньо відобразити лише характер їх форми. У малюнку-натюрморті необхідно передати не тільки об’єм предметів, але й їх фактуру (матеріал — гіпс, оксамит, шовк, скло, метал та ін.), а це вимагає певної майстерності, подальшого розвитку технічних навичок. Розпочинаючи малювати натюрморт, ми, як завжди, повинні розподілити процес побудови зображення на окремі етапи:

• попередній аналіз постановки;

• композиційне розміщення зображення на аркуші паперу;

• передавання характеру форми предметів та їх пропорцій;

• конструктивний аналіз форми предметів і перспективна побудова зображення на площині;

• виявлення об’єму предметів за допомогою світлотіні;

• детальне промальовування форми предметів.

Індивідуальна робота за творчим завданням

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. З малюнків створюють виставку «Предметний натюрморт».

VI. Домашнє завдання

Учитель пропонує учням завершити малюнки вдома, виправляючи помилки, які було виявлено.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: