Мета: повторити й поглибити знання учнів про число іменників, ознайомити з іменниками, що мають тільки форму однини чи множини, сприяти зміцненню навичок визначення числа в іменниках; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники, ужиті у формі однини і множини, у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники у формі однини та множини у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, уміння бачити її красу і багатство. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним Неба в’яне просинь, і мете, мете Жовтокоса осінь листя золоте. В. Сосюра ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ІV. Генералізація знань (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці) Колективне опрацювання таблиці
Творче спостереження над мовним матеріалом
Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі дні ще теплі, та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман розсіюється. Піднімається сонечко й обігріває землю. Повітря прозоре й легке. Проте зменшення світла і зміна кольорів у природі вказують на осінь. Золотяться березові гаї, на бульварах і в парках устеляються першим жовтим листям доріжки. Вітер підхоплює крилаті насінини берези й липи, клена й сосни і переносить їх на далекі відстані. На своїх парашутиках з легких пушинок подорожують з місця на місце й насінини кульбаби та осоту. 23 вересня день дорівнює ночі. Тому й звуть його днем осіннього рівнодення (За А. Волковою).
Коментар учителя. В українській мові іменники змінюються за числами. Множина іменників утворюється від однини зміною закінчення або наголосу: гора — гори, вітер — вітри, глибоке знання — глибокі знання. Іменники, які означають сукупність істот або неістот, що сприймаються як єдине ціле, називають збірними: вороння, дітвора, волосся, листя. Такі іменники вживають тільки в однині. Назви речовин і матеріалів, почуттів і станів, дій і ознак, більшість власних географічних назв уживають тільки в однині: цукор, вода, радість, сум,малювання, молодь, Чернігів, Крим. Деякі іменники мають лише форму множини: ножиці, солодощі, Черкаси, Карпати, Альпи. Такі іменники не розрізняють за родами. V. Виконання практичних завдань Вибірковий диктант
Радощі, врода, пестощі, Київ, пахощі, Дніпро, Карпати, ножиці, ворота, хід,сміливість, граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі, гіпс, мед, сходи, сани, сіни, ясла, малювання.
Навчальне аудіювання
ЗЕЛЕНЕ МОРЕ Понад самим берегом в’ється в траві стежка через усе село. Підеш тієюстежкою, глянеш кругом себе і скрізь бачиш зелене-зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки... Серед одного городу вгніздилась прездорова стара, широка та гілляста дика груша, розклала своє гілля трохи не при землі на буряки та картоплю (І. Нечуй-Левицький).
Творче завдання
1. У жовтні кожен знає, що з великої хмари малий дощ буває. 2. Жовтень ходить по краю та виганяє птахів з гаю. 3. Навесні джміль, а в жовтні бджола жениться. 4. Літо дає коріння, а жовтень — насіння. 5. У жовтні ранній дощ — то вдовиний плач, довго не триває. 6. Травневої ночі не встиг лягти, а вже й ранок, а жовтневого дня не встиг посміхнутися, а вже й вечір (Нар. творчість).
VІ. Систематизація й узагальнення знань Подумати й дати відповіді: 1. Пояснити, яке значення має число іменників. 2. Як утворюються іменники у формі множини? 3. Які іменники мають тільки форму однини? 4. Назвати іменники, які мають тільки форму множини. VІІ. Підсумок уроку VІІІ. Домашнє завдання 1. Скласти розповідь у науковому стилі про число іменників та використання їх у мовленні. Навести приклади. 2. Скласти твір-мініатюру про жовтень, використовуючи опрацьовані на уроці й дібрані самостійно прислів’я та приказки.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |