Групи слів за їх походженням: власне українські й запозичені

Мета: поглибити знання учнів щодо слів за походженням; удосконалити вміння шестикласників визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мовленні; виробляти вміння добирати українські відповідники до слів іншомовного походження; аргументовано доводити приналежність слова до певної групи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до пращурів, які жили на території нашого краю. 
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами поглиблення. 
ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Психологічна настанова щодо вивчення теми 
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників 
Бесіда за запитаннями 
1. На які дві групи поділяють слова за походженням? 
2. За якими ознаками розпізнають слова іншомовного походження? 
3. За яким джерелом можна безпомилково визначити походження того чи іншого слова? 
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу. 
Робота з підручником 
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми 
Вибіркова робота 
• Прочитати текст. Виписати з нього запозичені й питомі слова у відповідні колонки таблиці. 

ПЕРШІ СОЮЗИ СЛОВ’ЯНСЬКИХ ПЛЕМЕН 


На початку нашої ери слов’яни жили ще первісним ладом. Але ви знаєте, що цей час був дуже неспокійним. Римська імперія та Європа клекотали у війнах. Це вимагало єдності та згуртованості слов’ян. Щоб протистояти навколишнім народам, слов’яни об’єднуються в союзи племен. Їх очолювали військові ватажки. Одним із таких слов’янських союзів був союз антів. 
Анти мешкали в південній смузі лісостепу. Історик Йордан, що жив у VI ст., занотував таку трагічну подію. На зламі IV–V ст. готський король Вінітарій напав на антів. Запекла битва скінчилася поразкою антів. Антського ватажка Божа та його синів і начальників готи захопили в полон і розіп’яли. Але анти оправилися після цієї трагедії й надалі були активним слов’янським народом. Воюючи з Візантією, вони просунулися далеко на південь, заселили територію Балкан, дійшли аж до Адріатичного моря і далі (З кн. «Нариси з історії України»). 
Робота зі словником 
• Користуючись словником іншомовних слів, з’ясувати походження і лексичне значення поданих слів. 
Логіка (з гр.) — ... . Ода (з гр.) — ... . Дифтонг (з гр.) — ... . Емпіричний (з гр.) — ... . Фортуна (з лат.) — ... . Імперія (з лат.) — ... . Імунітет (з лат.) — ... . Резолюція (з лат.) — ... . Бархан (тюркського походження) — ... . Азимут (арабського походження) — ... . Шахта (іранського походження) — ... . Балахон (іранського походження) — ... . Маклер (з пол.) — ... Експропріація (з франц.) — ... . Дисонанс (з франц.) — ... . Фетр (з франц.) — ... . 
• Із двома-трьома словами іншомовного походження скласти речення, ускладнені однорідними членами речення. 
• Слова іншомовного походження записати за алфавітом. Пояснити правопис голосних. 
Лексична п’ятихвилинка 
• Дібрати до слів іншомовного походження унікальний, аудієнція, стимул, дистанція, раціональний, шосе, радикальний українські відповідники. 
Довідка: рідкісний, прийом, поштовх, відстань, розумний, брук, корінний. 
Гра «Ланцюжок» 
• Назвати по черзі слова іншомовного походження так, щоб наступне слово починалось останнім звуком попереднього слова. 
Наприклад: Агент (лат. — адвокат) — тонна (франц. — одиниця маси) — агітація (лат. — приведення в рух) — арсенал (італ. — зброярня) — лагуна (італ. — озеро) — апельсин (голл. — китайське яблуко) — ноу-хау (англ. — знаю, як) — ушу (кит. — воєнне мистецтво). 
Вибірковий диктант 
• Виписати власне українські слова. До виділених слів дібрати синоніми. 
Багаття, фарватер, гай, держава, сузір’я, боксер, баскетбол, прізвище, передбачати, вариво, вермішель, чарівний, мрія, інтуїція, вибалок, кафе, голота, реверанс, відродження, смуга, рюкзак, зачарований, нездара, дуель, малесенький, кремезний, леді. 
Матеріал для вчителя: багаття — вогнище, вогонь, огнище; чарівний — красивий, славний, чудовий, розкішний, казковий, дивний, прегарний; кремезний — коренастий, жилавий, дебелий, широкоплечий, плечистий. 
• Визначити, до яких частин мови належать власне українські слова. 
VI. Підсумок уроку 
VII. Домашнє завдання 
1. За допомогою словника з’ясувати походження і значення слів марсельєза, лібрето, пюпітр, авангард, тріумф. 
2. Скласти розповідь про види занять (землеробство, ткацтво, бджільництво) наших пращурів, використовуючи власне українську й запозичену лексику. 
3. Скласти словничок власне української лексики із 15–20 слів.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: