Мета: розширити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначати іменники — назви істот і неістот, розрізняти власні та загальні назви; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити власні й загальні назви у текстах; розвивати творчі вміння використовувати різні категорії іменників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей. Правопис: велика буква і лапки у власних назвах. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Настановчо-мотиваційний етап ІІІ. Актуалізація опорних знань Лінгвістична гра «Естафета»
Учень, який написав слово, передає крейду іншому зі свого ряду. Переможе той ряд, хто швидше впорається із завданням і не допустить жодної помилки. (Дошку поділено на стільки частин, скільки рядів у класі, наприклад, чотири ряди. У кожній колонці учні записують слова, що позначають: 1-й ряд — назви квітів, 2-й ряд — назви фруктових дерев, 3-й ряд — назви домашніх тварин, 4-й ряд — назви птахів).
1. На які питання відповідають записані слова? 2. До якої частини мови вони належать? 3. Назвати загальне значення, морфологічні й синтаксичні ознаки іменників. ІV. Повідомлення теми і мети уроку V. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Які почуття вона викликає?
ОСІНЬ Облітають квіти, обриває вітер Пелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовито Осінь жовтокоса на баскім коні. В далечінь холодну без жалю за літом Синьоока осінь їде навмання, В’яне все навколо, де пройдуть копита, Золоті копита чорного коня. Облітають квіти, обриває вітер Пелюстки печальні й розкида кругом. Скрізь якась покора в тишині розлита, І берізка гола мерзне під вікном. (В. Сосюра)
Коментар учителя. Іменники, які відповідають на питання хто?, належать до назв істот, а ті, що відповідають на питання що?, — до неістот. Крім цього, іменники поділяють на власні та загальні. Загальні іменники називають усі предмети певного роду, наприклад, слово місто позначає будь-який великий населений пункт. Власні іменники використовують для того, щоб з ряду предметів певного роду виділити якийсь один предмет. Наприклад, власна назва Київ виділяє з усіх міст столицю України. До власних іменників належать імена, прізвища, клички тварин, географічні назви, назви книжок, газет, журналів, кінофільмів, кораблів, різних організацій, історичних подій. Власні іменники пишуть з великої літери. Назви книжок, журналів, кораблів, магазинів тощо беруть у лапки. Власні іменники можуть виражатися одним словом: Олена, кількома словами:Організація Об’єднаних Націй. Якщо у складі власного імені, вираженого словосполученням, є загальні назви, то їх пишемо з малої букви: Восьме березня. VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи Вибірковий диктант
Благословенним і чарівним уважають той край, де барвінок росте. А росте він у Карпатах, Лісостепу, Західному Поліссі. Та якщо до уваги взяти те, що майже на всіх наших сільських квітниках стелиться цей вічнозелений чагарничок, то й усю Україну можна назвати барвінковим краєм. У народі живе чудова легенда про походження рослини. Діялося це тоді, коли турки і татари нападали на українську землю. Увійшли якось вороги в якесь село і винищили там усіх людей. Лише один парубок і дівчина сховалися в лісі. Але й їх знайшли бусурмани. Парубка зарізали, а дівчину задушили. Ото з парубочої крові виріс барвінок, а з уст дівчини полилася чиста вода (З підручника).
Коментоване письмо
(К, к)конвалія — багаторічна (Р, р)ослина. Вона поширена в (Є, є)вропі, (С, с)ередземномор’ї, (С, с)хідному (С, с)ибіру, на (Д, д)алекому (С, с)ході, в (К, к)итаї та (П, п)івнічній (А, а)мериці. Трапляється (К, к)конвалія також майже по всій (У, у)країні.
Лінгвістична гра
Наприклад: Київ, Вінниця, Ялта, Аркадій, Йосип, Поділля. Хто не може назвати — вибуває з гри. VІІ. Підсумки уроку Подумати і дати відповіді: 1. Що нового ви дізналися про іменник? 2. Чим відрізняється категорія істоти від неістоти? 3. Які іменники належать до загальних назв? VІІІ. Домашнє завдання 1. Скласти монологічне висловлювання в науковому стилі про загальні й власні назви іменників та про істоти і неістоти. 2. Виписати з підручника історії 5–6 речень із власними назвами. Пояснити правопис їх. Зробити синтаксичний розбір одного з виписаних речень.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |