Елліністичні держави в IV–II ст. до н. е. Елліністична культура

Мета: познайомити учнів з історією еллінстичних держав, що виникли після розпаду держави О. Македонського, із внеском народів країн Східного Середземномор’я у світову культуру; розвивати навички роботи з історичними текстами, використання додаткової літератури, виступу перед аудиторією; засвоєння понять: «еллінізм», «діадохи», «Мусейон», «Колос Родоський», «Фароський маяк».

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: історична карта «Держава Олександра Македонського»,роздавальний матеріал «Диктант з помилками», «Елліністичні держави».

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Диктант з помилками

Ставши царем, Олександр Македонський розпочав підготовку до війни проти перського царя Ксеркса. Але перед тим він здійснив успішний похід проти скіфів, які після перемоги над ними Олександра стали його союзниками. Першу перемогу здобув Олександр у боротьбі з персами поблизу міста Ісса у 336 р. до н. е., захопивши Тіру, о. Крит, Єгипет, Палестину. Другий похід також приніс успіх Олександрові: він переміг персів при Херонеї, захопив столицю царства Вавилон, перейменувавши її на Олександрію. Війну, що тривала 15 років, Олександр закінчив блискучою перемогою над Індією.

Після виконання завдання вчитель обговорює з учнями винайдені помилки та коментує запропоновані варіанти правильних відповідей.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Як, на ваш розсуд, яка доля спіткала новостворену імперію після раптової смерті Олександра?

Метод «Мікрофон».

Обговорення висловлених учнями припущень.

ІІІ. Викладення нового навчального матеріалу

Розпад імперії Олександра Македонського

Учитель наголошу є на тому, що величезні розміри імперії призвели до її розпаду. Між найближчими соратниками Македонського — діадохами(грецькою — «послідовник») спалахнули війни, що тривали майже 50 років.В результаті державу поділили, започаткувавши нові династії: Птолемеїв (Єгипет), Селевкідів (Вавилон і Сирія); Атталідів (Мала Азія, Пергам) та Антигонідів (Македонія, Греція).

Елліністичні держави

У ч и т е л ь.

Держави, що утворилися на місці імперії Олександра у Східному Середземномор’ї, називають елліністичними, тобто «схожими на грецькі».

Робота на історичним текстом

Прочитайте сучасний історичний текст і заповніть таблицю «Порівняння грецьких та еллінських держав».

Як і у давньосхідних країнах, правили тут царі, які мали величезну владу, передавали її у спадщину, розпоряджалися всіма землями. Монархів шанували як богів, на їхню честь зводили храми. Разом з тим на Сході засновувалися нові міста, до яких переселялися тисячі колоністів із Греції та Македонії.

Суспільне життя міст було організоване за грецьким зразком: народні збори обирали міські ради й посадових осіб, видавали закони. У нових містах будували гімнасії й театри, іподроми й стадіони. Хоча міста самостійно керували своїм життям, вони визнавали верховну владу царів, підкорялися їм і сплачували податки.

У Єгипті й Вавилоні, Фінікії й Середній Азії поширилася грецька релігія. Повсюди зводилися храми Зевса, Афіни, Аполлона. Грецька і місцеві релігії настільки перемішалися, що люди молилися й приносили жертви одночасно Осирісу й Посейдону, Мардуку й Артеміді.

Грецькою мовою видавалися царські закони й міські постанови, неюспілкувалися люди різних національностей.

Еллінська культура тісно переплелася з давньою культурою Сходу, що взаємно збагатило цивілізації.

Тому в країнах Східного Середземномор’я надзвичайного розквіту досягли науки й ремесла, освіта й мистецтво.

У країнах Східного Середземномор’я поступово склалася елліністична цивілізація.

Порівняння грецької та елліністичної культур

Питання для порівняння

Спільне

Відмінне

1. Організація влади

 

 

2. Господарське життя

 

 

3. Релігія

 

 

4. Культура

 

 

Культура й наука доби еллінізму

Слово надається учням, які заздалегідь отримали завдання підготувати повідомлення «Олександрія Єгипетська — культурна столиця Східного Середземномор’я» , «Архімед».

IV. Закріплення знань

Учні відповідають на питання:

1. Чому елліністичну цивілізацію іноді називають міською?

2. Чим пояснити назви новоутворених елліністичних міст: Олександрія,Селевкія, Антіохія?

3. Назвіть архітектурні пам’ятки доби еллінізму, які були віднесені до числа «див світу».

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал за підручником. Позначити на контурній карті архітектурні пам’ятки еллінізму, указавши час їх створення. Дати відповіді на питання:

1. Звідки походять слова «колосальний» та «пергамент»?

2. Звідки походить вислів «колос на глиняних ногах»?


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: