Урок-конкурс "Давній Єгипет" в розділі "Стародавній Схід"

Цілі: 
- Визначити рівень засвоєних учнями знань, умінь працювати з різнорівневими завданнями, навичками історичного аналізу. 
(У ході уроку кожен учень, має можливість показати свої знання по даній темі, і в той же час, вчителю і учням легко дізнатися прогалини в знаннях, які будуть видні при виконанні завдань. На уроці учні виконують різні типи завдань, де кожна дитина має можливість оцінити свої знання і знання однокласників в ході взаємоперевірки завдань, самооцінки.) 
- Узагальнити і провести порівняльний аналіз пройденої теми. 
Завдання уроку: 
Освітня: узагальнювати і систематизувати знання учнів з даної теми, підтримувати інтерес до уроків історії, навчити учнів застосовувати отримані знання в практиці. 
Розвиваюча: розвивати розумову діяльність, творчий потенціал учнів. 
Виховна: формувати повагу один до одного в режимі урок-конкурс. 
Обладнання: підручник «Історія Стародавнього світу», Устаткування: настінна карта "Стародавній Схід. Передня Азія і Єгипет ", дидактичний матеріал (зміст включено в план уроку); матеріал для заохочення учасників (дипломи) 
Тип уроку: повторювально - узагальнювальний. 
Оргформой: урок-конкурс 
Хід уроку: 
I Орг. Момент 
Формування порядку уроку: 
1. Цілі уроку 
2. Експертна група 
3. Склад груп-команд 
4. Порядок конкурсу 
5. Правило конкурсу 
6. Оціночні показники 
III Основна частина. 
Вступне слово вчителя: (слайд 1), ( слайд 2) 
- Хлопці, що це за загадковий сувій з печатками? Ви хочете дізнатися, що в ньому написано? Так?! А для цього нам належить розкрити печатки, беручи участь у конкурсах. 
Конкурс № 1 ( слайд 3 ), ( Додаток 1 ) 
Назвати і показати на карті (завдання даються командам) ( слайд 4 ) 
1. Де і коли виникло Єгипетська держава? / У північно-східній Африці, 3000г.до н.е. / 
2. Головна річка Єгипту? / Ніл / 
3. Які пустелі оточують Стародавній Єгипет? / Аравійська, Нубійська, Лівійська / 
4. Якими морями омивається територія Стародавнього Єгипту? / Середземним, Червоним / 
5. Як називалася перша столиця Єгипетського царства? / Мемфіс / 
6. Покажіть територію Єгипту в 1500г. до н.е. 
7. За рахунок яких країн збільшилася територія Стародавнього Єгипту? / Палестина, Сирія Фінікія, Синайський півострів / 
8. Назвіть і покажіть другу столицю Єгипту? / Фіви / 
Учитель: підводимо підсумки першого завдання 
Конкурс № 2 ( слайд 5 ) 
- Потрібно виконати наступну задачу: «Скільки тисяч років тому виникла цивілізація в Єгипті, якщо вона виникла в 3 тисячолітті до н.е., вважати з 2012 р.?» Роздати картки 
3000 + 2012 = 5012 років тому 
Учитель: підводимо підсумки другого завдання 
Конкурс № 3 ( Додаток 2)Історичні пазли. 
Для кожної групи заготовлюється матеріал: слова, які розрізані на окремі картки (Фараон, жрець, чиновник, ремісник, хлібороб, раб, воєначальник, писар). За сигналом вчителя всі групи одночасно вибудовують отриманий матеріал по ієрархічним східцях (нагорі той, у кого найбільше влади, внизу той у кого влади немає.) 
В результаті роботи вийде так: 
Фараон 
Жрець, воєначальник 
Писарі 
Ремісники, купці 
Хлібороби 
Раби 
Учитель: Підводимо підсумки третього завдання. ( слайд 6 ) 
Конкурс № 4. Робота з поняттями (слайд 7) 
Яке слово зашифровано? (Додаток 3). 
Учитель: підводимо підсумки четвертого завдання 
Фізкультхвилинки ( Додаток 4 ) 
- Настав час відпочити. 
- Якщо ми не будемо відпочивати, ми не зможемо продовжити шлях далі. 
«Весела хвилинка»: 
Які з перелічених продуктів і страв були відомі в Древньому Єгипті? («Так» - бавовна в долоні, «ні» - тиша): 
Виноград (да), помідори (немає), сушена риба (та), суниця (немає), фініки (да), картопля (немає), виноградне вино (так), огірки (немає). 
- Відпочили? Так. 
Конкурс № 5 Експрес-опитування ( слайд 9 ) 
Правильні відповіді учнів наводяться в дужках.( Додаток 5 ) 
1. Держава, яку ми вивчаємо, називається Єгипет, це назву державі дали ... (греки) 
2. Єгипет розташовується на континенті ... (Африка) 
3. Земля по - причини жаркого клімату перетворювалася в ... (кам'янистий грунт або пустелю)
4. Рятували цю землю тільки річка, яка текла з півдня на північ. (Ніл) 
5. Води Нілу текли на північ до великого водному простору ... (Середземному морю) 
6. Перед впаданням у Середземне море Ніл утворює розгалужену ... (дельту) 
7. Ще одне велике водне простір розташовувалося поруч з єгипетськими землями, відрізнялося однією особливістю: на заході його води ставали рожевими (Червоне море) 
8. Ніл щорічно розливався, затоплює широку смугу вздовж берега. Разом з водами річка приносила ... (мул, що робило грунт родючим) 
9. По річці переправляли зерно, продукти харчування, худобу, будівельні матеріали в зручних ... (очеретяних човнах) 
10. Завдяки тростинним човнам вдавалося займатися торгівлею з країнами ... (Палестина, Сирія, Фінікія) 
11. Пропливаючи по річці можна було побачити величезне чудовисько з величезною пащею ... (нільського крокодила) 
12. Єгиптяни дуже залежали від своєї річки, тому вважали свою землю подарунком Бога ... (Хапі) 
13. По берегах річок росло дивна рослина, яке єгиптяни навчилися перетворювати в матеріал для письма ... (папірус) 
Учитель: підводимо Підсумки п'ятого завдання індивідуальна оцінка 
Конкурс № 6 ( слайд 10 ), ( Додаток 6 ) Знайдіть помилки 
- Вам необхідно виправити помилки в тексті і записати його правильно в зошит 
Один брехун і хвалько стверджував, що за допомогою «машини часу» побував в Давньому Єгипті. 
- Коли я потрапив у цю країну, - розповідав він друзям, - то дізнався, що у єгиптян велике горе. Ніл не розливався вже кілька років і неабияк обмілів. Всі ж інші річки Єгипту можна перейти вбрід ... корабельників довезли мене по Нілу до першого порога. Я щедро розплатився з ними, взяв здачу - жменю дрібних монет і зійшов на правий берег. В цьому місці була зведена найбільша з пірамід, в якій, як це всім відомо, похований фараон Тутанхамон. Ледве я попрямував до піраміди, як хлинув злива, і мені довелося сховатися від нього в дубовому гаю. Перечекавши дощ, я став шукати вхід в піраміду. Однак єгиптяни сказали мені, що гробниця Тутанхамона давно розграбована і жодна річ не збереглася. 
- Перестань вигадувати, - перервали оповідача слухачі, - ти ніколи не був у Стародавньому Єгипті! У твоєму оповіданні з десяток історичних помилок. 
Опишіть ці історичні помилки. 
Учитель: підводимо підсумки шостого завдання 
Фізкультхвилинки. ( Додаток 7 ) 
"Оживити" давньоєгипетську хвалебну пісню богові сонця, замінюючи деякі слова рухами. 
Коли ти встаєш і приходиш на сході - женеш морок, то вся земля торжествує. 
Від променів твоїх оживають квіти і рослини на полях. 
Птахи злітають з гнізд і співають тобі хвалу. 
Сяйво твоє проникає в глибини вод, а на поверхні річки плескаються риби. 
Люди прокидаються, піднімають руки до тебе і беруться за роботу. 
Встали, руки вгору, потягнулися. 
Кистями рук робимо "ліхтарики" 
Руки в сторони, зображаємо помахи крил. 
Витягнути руки перед собою, кистями зображаємо плескіт риб. 
Руки вгору, потягнулися, опустили руки, сіли на місце. 
Конкурс № 7. «Всі боги в гості до нас» ( слайд 12 ) 
Вибрати з кожної команди по одній людині. Їм лунають надруковані на окремих листочках у вигляді сувоїв характеристики богів. Завдання команди визначити: хто це? 
Учень 1: Я - бог Сонця, дарував землі і людям світло, тепло і життя. 
Команда: Ра. 
Учень 2. Я - бог, у якого голова змії, бог якому приносять дари землероби. 
Команда: Геб. 
Учень 3. Я - бог переписувачів, я навчив людей письму, рахунку, різним знанням. Я ж виконую сумну роботу - проводжаю душі в царство мертвих. 
Команда: Той. 
Учень 4. Я - богиня, в моїх володіннях незліченні скарби у вигляді зірок. Я пов'язана з небом. 
Команда: Нут. 
Учень 5. Я навчив людей вирощувати пшеницю, ячмінь, будувати будинки, виплавляти руду, робити посуд. 
Команда: Осіріс. 
Учень 6. Я жив у пустелі і часто заздрив своєму братові. Потім його обманним шляхом ув'язнив в саркофаг. 
Команда: Сет. 
Учень 7. Кожен померлий віддавав своє серце мені на ваги. Якщо чаша з вагами опускалася вниз, значить людина поганий. Він потрапляв до чудовиська. 
Команда: Маат. 
Учень 8. Я на гончарному крузі зліпив із глини перших людей. На півдні мене називають «владикою порогів Нілу» 
Команда: Хнум. 
Підводимо підсумок восьмого завдання. "Розгадай послання" ( Слайд 13 ) 
Отже, всі друки розкриті. Але щоб правильно прочитати те, що тут написано, потрібно згадати: як користувалися ієрогліфами древні єгиптяни. Тепер прочитайте зміст сувою зверху вниз: 
- М; 
- Л; 
- Д; 
- Ц! 
(Отже, всі завдання виконані). Лист можна прочитати. Але треба згадати: як користувалися ієрогліфами древні єгиптяни. Прочитайте, що вийшло: МОЛОДЦІ! ( слайд 14 ) 
Підсумок уроку 
Журі підводить підсумки, оцінюю вашу роботу на даному уроці по 11-бальною шкалою, за наступними критеріями: 
11-10 і більше балів. - У мене міцні знання. З усіма завданнями впорався сам, задоволений своєю роботою. 
9-8 балів. - Матеріал засвоїв добре, але необхідно ще попрацювати. 
7-6 балів. - Засвоїв матеріал частково, допускав помилки. 
- Хлопці, ви так добре працювали, заробили оцінку, яка буде складатися з командної оцінки та оцінки за тест опитування. Роздаємо лист-смайлик. 
Ваші мрії обов'язково збудуться! 
Домашнє завдання 
Підготуватися до контрольної роботи, прочитати повторити параграфи. 

Додаток 1 
Контурна карта «Стародавній Єгипет» 
виконана на аркуші ватману формату А-2 і прикріплена до дошки 
Завдання: за допомогою магнітів «оживити» карту. 
Слова для довідок: Середземне море, Червоне море, дельта, 1-й поріг, 
2-й поріг, 3-й поріг, Мемфіс, Ніл, район пірамід. 



Додаток 2 

Малюнок «У долині пірамід» виконаний на аркуші ватману формату А-3 і прикріплений до дошки 

Завдання: за допомогою магнітів скласти схему «Соціальна структура давньоєгипетського суспільства». 

Слова для довідок: раби, воїни, фараон, селяни, вельможі, купці, жерці. 

Додаток 3 

Зашифровані терміни 
леяіігр 
релігія 

древажва 
держава 

Додаток 4 
«Весела хвилинка»: 
Які з перелічених продуктів і страв були відомі в Давньому Єгипті? («Так» - оплески, «ні» - тиша): 
Виноград (так), помідори (ні), сушена риба (так), суниця (ні), фініки (так), картопля (ні), виноградне вино (так), огірки (ні). 

Додаток 5 
Перевірочний тест 

1. Держава, яку ми вивчаємо, називається Єгипет, цю назву державі дали ... (греки) 
2. Єгипет розташовується на континенті ... (Африка) 
3. Земля через спеку перетворювалася на ... (кам'янистий грунт або пустелю) 
4. Рятувала цю землю тільки річка, яка текла з півдня на північ... (Ніл) 
5. Води Нілу текли на північ до великого водного простору ... (Середземного моря) 
6. Перед впаданням у Середземне море Ніл утворює розгалужену ... (дельту) 
7. Ще один великий водний простір розташовувався поруч з єгипетськими землями, відрізнявся однією особливістю: на заході його води ставали рожевими (Червоне море) 
8. Ніл щорічно розливався, затоплював широку смугу вздовж берега. Разом з водами річка приносила ... (товстий шар родючого намулу) 
9. По річці переправляли зерно, продукти харчування, худобу, будівельні матеріали в зручних ... (очеретяних човнах) 
10. Завдяки очеретяним човнам вдавалося займатися торгівлею з країнами ... (Палестина, Сирія, Фінікія) 
11. Пропливаючи по річці можна було побачити величезне чудовисько з величезною пащею ... (нільського крокодила) 
12. Єгиптяни дуже залежали від своєї річки, тому вважали свою землю подарунком Бога ... (Хапі) 
13. По берегах річок росла дивна рослина, яку єгиптяни навчилися перетворювати в матеріал для письма ... (папірус) 

Додаток 6 

Знайдіть помилки 

Один брехун і хвалько стверджував, що за допомогою «машини часу» побував в Давньому Єгипті. 
- Коли я потрапив у цю країну, - розповідав він друзям, - то дізнався, що у єгиптян велике горе. Ніл не розливався вже кілька років і дуже обмілів. Всі ж інші річки Єгипту можна перейти вбрід ... корабельники довезли мене по Нілу до першого порога. Я щедро розплатився з ними, взяв здачу - жменю дрібних монет і зійшов на правий берег. В цьому місці була зведена найбільша з пірамід, в якій, як це всім відомо, похований фараон Тутанхамон. Щойно я направився до піраміди, як хлинула злива, і мені довелося сховатися від неї в дубовому гаї. Перечекавши дощ, я став шукати вхід в піраміду. Однак єгиптяни сказали мені, що гробниця Тутанхамона давно розграбована і жодна річ не збереглася. 
- Перестань вигадувати, - перервали оповідача слухачі, - ти ніколи не був у Стародавньому Єгипті! У твоєму оповіданні з десяток історичних помилок. 
Опишіть ці історичні помилки. 

Додаток 7 
Фізкультхвилинка. 
"Оживити" давньоєгипетську хвалебну пісню богові сонця, замінюючи деякі слова рухами. 
Коли ти встаєш і приходиш на сході - женеш морок, то вся земля радіє. 
Від променів твоїх оживають квіти і рослини на полях. 
Птахи злітають з гнізд і співають тобі хвалу. 
Сяйво твоє проникає в глибини вод, а на поверхні річки плескаються риби. 
Люди прокидаються, піднімають руки до тебе і беруться за роботу. 
Встали, руки вгору, потягнулися. 
Кистями рук робимо "ліхтарики" 
Руки в сторони, зображуємо помахи крил. 
Витягнути руки перед собою, кистями зображаємо плескіт риб. 
Руки вгору, потягнулися, опустили руки, сіли на місце. 

Додаток 8 

- Чи задоволений своєю роботою? 
11-10 і більше балів. - У мене міцні знання. З усіма завданнями впорався сам, задоволений своєю роботою. 
9-8 балів. - Матеріал засвоїв добре, але необхідно ще попрацювати. 
7-6 балів. - Засвоїв матеріал частково, допускав помилки. 
"5 - 4" - Не засвоїв матеріал, потрібна допомога.

Автор: Задумова Надія Вікторівна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: