Політичний та соціально-економічний розвиток Галицького і Волинського князівств

Мета: розкрити процес утворення держави на Галицьких і Волинських землях, роль особистості в історії та довести, що вона стала спадкоємицею Київської Русі; розвивати логічне мислення, уміння давати характеристику історичному діячеві, виховувати повагу до минулого народу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: карта «Політична роздробленість Київської держави», довідник Котляра «Шляхами віків», підручник юного історика Л. Котенко, навчальні посібники.

Основні дати: 1199 р. - об’єднання Галичини і Волині в єдину державу.

Особистість в історії: Ростислав Володимирович, Ярослав Осмомисл, Володимир Ярославович.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Бесіда вчителя

1) Назвіть основні причини роздробленості.

2) Які основні адміністративні одиниці утворилися на теренах Київської Русі?

3) Чому розпад Київської Русі є закономірним явищем?

4) Назвіть позитивні й негативні наслідки роздробленості.

II.  Мотивація навчальної діяльності учнів

- Отже, серед усіх земель провідну роль починає відігравати Галицько-Волинське князівство. Як воно утворилося, хто був його творцем, чим воно відоме в історії, ми сьогодні дізнаємось на уроці.

ІІІ. Представлення теми мети уроку

Логічне завдання

Чи випадково Галицька земля однією з перших відокремилася від Київ­ської Русі?

ІV.  Інтерактивна вправа

1. Робота з картою

1) Де розташована Галицька земля, Волинська земля?

2) З якими державами вони мали кордони?

3) Які особливості сприяли економічному розвитку Галицьких та Волинських земель?

2. Міні-лекція вчителя про історію Галицького та Волинського князівств

- У II пол. XI ст. відбулося формування Галицького князівства - за часів онука Ярослава Мудрого Ростислава була започаткована династія галицьких князів.

Х - І половина XI ст. - центром Волині стало місто Володимир, засноване київським князем Володимиром Святославовичем, і тому київські князі дивилися на неї як на власну спадщину, не бажаючи її віддавати. Волинь управлялася з Києва, і лише за внука Мономаха Ізяслава Мстиславовича землі стали їх спадковою вотчиною.

1-а група. Які наслідки мала боротьба між нащадками Ростислава?

2-а група. Чим закінчилася боротьба між київськими і волинськими князями?

- Отже, як ви бачите, боротьба ослабила князівства, а тому подолати її наслідки змогла лише сильна особа, якою став Ярослав Осмомисл у Галичі.

Учні заслуховують інформацію про Ярослава Осмомисла (домашнє завдання).

Робота в групах

1-а група. Скласти схему «Основні напрямки внутрішньої політики Ярослава Осмомисла».

2-а група. Доповнює схему 1-ої групи, аналізуючи зовнішньополітичну діяльність Ярослава Осмомисла.

3-я група. Спираючись на текст підручника, досліджує питання «Боротьба з боярською опорою та її наслідки».

Групи звітують про свою роботу за допомогою методу «Мікрофон».

Учитель. На жаль, по смерті Ярослава Осмомисла припинилася і його династія. Про те, яка доля спіткала у подальшому Галицьке князівство, ви дізнаєтеся на наступному уроці.

V.   Закріплення знань, умінь, навичок

1. Пригадайте, коли і як утворилися князівства Галицьке і Волинське.

2. Визначте їх географічне положення.

3. Чому князя Ярослава історичні джерела називають «Осьмомислом»?

VІ. Підбиття підсумків уроку

VІІ.  Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Утворення Монгольської держави» та «Чингізхан».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: