Взаємозв’язок середовища та природних форм. Ландшафтна архітектура

Мета: ознайомлювати учнів із ландшафтною архітектурою як видом візуального мистецтва; надавати знання про стилі ландшафтних парків; ознайомлювати учнів із виражальними засобами різних стилів ландшафтної архітектури; збагачувати та закріплювати вміння дітей сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості ландшафтно-архітектурних стилів; закріплювати навички зображення ландшафтних об’єктів, передавати свій настрій та враження; розвивати дрібну моторику руки; виховувати в учнів почуття прекрасного, естетичне сприйняття навколишнього світу; розуміння та дбайливе ставлення до пам’яток архітектури; любов до національної історико-архітектурної спадщини.

Обладнання: зображення пам’яток ландшафтної архітектури різних епох та робіт відомих вітчизняних архітекторів; навчальні роботи з методичного фонду; фотозображення.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий та кольорові олівці; гумка; гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Основні поняття: «ландшафтна архітектура», «ландшафтний дизайн».

Тип: комбінований урок.

Коментар

Великий обсяг матеріалу цієї теми не дозволяє ознайомити з ним учнів упродовж одного уроку. За власним вибором учитель може провести урок-лекцію або викласти основні положення теми на уроці та поглибити знання учнів у галузі ландшафтної архітектури у позаурочний час або під час тематичного тижня.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Під час бесіди вчитель пропонує учням охарактеризувати пейзаж як жанр образотворчого мистецтва; виражальні можливості цього жанру; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми.

ІII. Вивчення нового матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Пояснення вчителя

Термін «ландшафтна архітектура» вперше з’явився завдяки шотландцеві Гілбертові Лаїнгу Мізону, який так назвав свою книгу, видану в Лондоні 1828 року: «Ландшафтна архітектура і видатні художники Італії».

 У книзі розповідалося про типи архітектури, наведені у пейзажному живописі. Отже, саме пейзажний живопис став «батьком» ландшафтної архітектури

 як одного з видів візуальних мистецтв. Із давніх часів сади були традиційною формою організації навколишнього простору за допомогою зелених насаджень.

Особливої популярності вони набули при дворах правителів і вельмож країн Сходу (наприклад, одне з чудес світу — сади Семіраміди).

 Далі садівництвояк мистецтво розповсюдилося практично скрізь. При цьому тривалий час важливу роль відігравала утилітарність садівництва (споживання фруктів і селекція фруктових дерев), пізніше більшого значення набула декоративність квітів.

 Ані фруктові дерева, ані квіти не мають настільки широкого поширення в сучасному ландшафтному дизайні, особливо в його сучасній урбаністичній формі. Ландшафтний дизайн — поняття власне XX ст. Термін виник в Західній Європі в густо населених та індустріально розвинених країнах: Великій Британії, Німеччині, де

масова індустріалізація і зростання передмість швидко призвели до тиску на навколишнє середовище. (Учитель розповідає про етапи створення ландшафтного парку, елементи ландшафтного дизайну.) Сьогодні склалися такі основні типи парків:

• терасні (із розташуванням ділянок на різних рівнях, зі сходами і каскадами);

• регулярні французькі (із боскетами, алеями, партерами і водоймищами геометрично правильних форм);

• пейзажні англійські (живописна композиція на зразок природного ландшафту — із галявинами);

• мініатюрні сади (у давньоримських перистилях, іспано-мавританських дворах; японські сади — символічні композиції з води, рослин і каміння).

Ландшафтна архітектура — це архітектура відкритих просторів, галузь містобудування, мета якої — формування сприятливого зовнішнього середовища для життєдіяльності та відпочинку населення в містах, приміських зонах, сільській місцевості з урахуванням функціональних, естетичних і техніко-економічних вимог.

Ландшафтний дизайн (від англ. design, що в перекладі означає як сам малюнок, креслення або проект, так і процес проектування) — є частиною поняття «Ландшафтна архітектура».

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Творче завдання

Слово вчителя

Намалюйте будь-який об’єкт ландшафтного парку, що має історичне значення та є пам’яткою архітектури певного стилю та часу.

Пояснення до творчого завдання

Ваш малюнок має відображати ваші враження та почуття. Спочатку виконайте швидкий начерк, використовуючи фото- або відеоматеріали, що запропоновані вчителем. Потім створіть ескіз майбутньої композиції. Матеріал та техніку виконання малюнка обирайте таким чином, щоб вони найточніше передавали ваш задум.

Індивідуальна робота за творчим завданням

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Під час оцінювання учнівських робіт необхідно враховувати, наскільки правильно учні відтворили форми, силуети і композицію обраного об’єкта, дотрималися пропорцій та художнього стилю певної епохи. Найвищої оцінки заслуговують ті малюнки, що передають настрій.

VІ. Домашнє завдання

Удома учням пропонується завершити малюнок, додаючи деталі, що відповідають композиційному задуму.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: