Поняття про наркотичну залежність

Мета уроку: розглянути поняття наркотичної залежності та її різновиди; розвивати поняття про фізичну та психологічну залежність, механізм формування залежності.

Очікувані результати: учні повинні пояснювати поняття наркотичної залежності, її різновиди; учні повинні характеризувати механізми формування наркозалежності; учні повинні розуміти необхідність протидії пропозиціям щодо вживання наркотичних речовин.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Здорове тіло — продукт здорового глузду. (Б. Шоу)

n 1. Організаційний етап

n 2. Актуалізація опорних знань

2.1. «Відверта розмова».

Перевірка індивідуальних домашніх завдань.

2.2. Тестове завдання для контролю знань (тест № 21, роздавальний матеріал).

Відповіді: 1 в; 2 а; 3 а; 4 г; 5 г; 6 г.

2.3. Фронтальна бесіда.

1. Чому підлітки вживають наркотичні речовини?

2. Чому до вживання наркотиків легше заохотити дитину, ніж дорослу людину?

3. Де наркомани беруть гроші на наркотики?

2.4. Експрес-контроль знань [7], тест 6.

Відповіді.
Варіант 1: 1 в; 2 а; 3 б; 4 в; 5 г; 6 в.
Варіант 2: 1 г; 2 б; 3 г; 4 б; 5 а; 6 а.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети й завдань вивчення нового матеріалу.

3.2. Проблемне запитання.

— Чи може виникнути наркотична залежність із першого разу?

n 4. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1. Наркозалежність і наркоманія (формулювання визначень).

2. Способи прийому наркотичних речовин (складання схеми, бесіда).

3. Дія наркотичних речовин на організм людини (складання схеми).

4. Розвиток наркозалежності (пояснення з елементами бесіди).

5. Протидія пропозиціям вживання наркотиків (складання пам’ятки).

n 5. Узагальнення та закріплення знань

5.1. Робота з підручником.

Учні доповнюють свій опорний конспект у робочому зошиті інформацією з підручника. Вибіркова перевірка конспектів.

5.2. Робота з друкованим зошитом [5], с. 38–39.

5.3. Тестове завдання для закріплення знань (тест № 22, роздавальний матеріал).

Відповіді: 1 б, в, г; 2 в, г; 3 в, г; 4 б; 5 в, г; 6 а, б, в, г.

5.4. «Скажи наркотикам "Ні!”» (робота в парах).

Формування навичок відмови від пропозиції спробувати наркотики. Один учень пропонує спробувати, а другий — правильно формулює відмову. Потім учні міняються ролями.

5.5. «У колі друзів».

Обговорення запитань, які учні не можуть (з певних причин) поставити батькам. Формування вміння вести бесіду з делікатних питань, поважати думку співрозмовника.

— Чи можна товаришувати з наркозалежною людиною?

— Як можна залишити небезпечну компанію без шкоди для себе?

5.6. Обговорення схеми (роздавальний матеріал).

5.7. Творче завдання (робота в групах).

1 група. Намалюйте монстра алкоголю. Який від нього існує захист?

2 група. Намалюйте нікотинового монстра. Звідки він з’являється?

3 група. Намалюйте наркотичного монстра. Хто допоможе його подолати?

5.8. Обговорення епіграфа до уроку.

5.9. Відповідь на проблемне запитання.

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Бажаю вам...»

Учні дарують побажання своїм однокласникам.

n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1. Чи пов’язане бажання спробувати наркотики з нестачею знань про їхню дію на організм?

2. Що робити дитині, якій оманою дали наркотичну речовину?

3. Чому наркоділки дають спробувати наркотики дітям безкоштовно?

n4. Етап засвоєння нових знань

 

1. Наркозалежність і наркоманія

 

Наркотик — це речовина, що спричиняє психічну та фізичну залежність.

Наркотики поділяються на легальні та нелегальні. До легальних наркотиків в Україні відносяться тютюн та алкоголь.

Наркотичні речовини мають здатність приєднуватися до реакцій обміну речовин в організмі людини.

Наркозалежність — больові явища в організмі у разі відсутності наркотичної речовини.

Наркоманія — стійка психофізична залежність від наркотичної речовини, що підлягає лікуванню спеціальними засобами (психологічними, медикаментозними) за наявності бажання хворого.

Для підлітків експерименти з наркотичними речовинами є особливо небезпечними, оскільки вони часто не розуміють і повністю не усвідомлюють їхньої згубної дії та шкоди від них для свого організму. У зв’язку з фізіологічними особливостями організму підлітків наркотична залежність розвивається у них набагато швидше, ніж у дорослих.

 

Ú Довідкова інформація

Середній вік початку вживання різних наркотичних речовин

Наркотична речовина

Вік (роки)

Нікотин (куріння)

14

Алкоголь

17

Галюциногени

18,5

Марихуана, гашиш

18,2

Стимулятори

18,8

Героїн

20,1

Анальгетики

21,7

Кокаїн

21,4

Транквілізатори

23,8

 

2. Способи прийому наркотиків

 

 

Способи прийому наркотиків

 

 

 

 

 

 

Куріння

(коноплі, гашиш, опій)

 

Нюхання

(кокаїн, героїн)

 

Внутрішньовенні ін’єкції

(екстракт із макової соломки, героїн, кокаїн, ефедрин)

 

Прийом пігулок

(кодеїн, ЛСД, екстазі)

                         

 

Ú Запитання до учнів

— У яких випадках наркотична речовина потрапляє до підлітка оманою? (Куріння, прийом пігулок.)

 

3. Дія наркотичних речовин на організм

Психічна залежність проявляється постійним бажанням продовжити вживання певної речовини, здобуваючи її будь-яким шляхом, незважаючи на неприємні чи навіть небезпечні наслідки. Прийом наркотику супроводжується пригніченням діяльності головного мозку, сп’янінням на початкових стадіях, короткотривалою ейфорією (збуджений, підвищено-радісний настрій, відчуття задоволення, сили). Перерва у вживанні наркотиків викликає напруження і неспокій, різке посилення потягу до цієї речовини. Усі наркотики руйнують особистість, спричиняють моральну та розумову деградацію.

Фізична залежність проявляється в тому, що наркотична речовина стає постійно необхідною для підтримання нормального функціонування організму. Перерва в регулярному надходженні наркотику в організм викликає хворобливий стан — абстинентний синдром (апатія, сонливість, пригніченість, послаблення серцевої діяльності й дихання, що переходять у тривогу, страх, неспокій, психози та ін.). Він розвивається зазвичай через декілька годин після того, як до організму не надійшла чергова доза наркотичної речовини, і зникає лише після введення чергової дози речовини. Із розвитком наркоманії стимулюючий ефект наркотику слабшає, і наркоману доводиться частіше вживати наркотики, збільшувати їхню дозу.

Усі наркотики, незалежно від їхнього виду і способів вживання, обов’язково пошкоджують органи та системи організму: нервову систему (у тому числі головний мозок), імунну систему, печінку, серце, легені. Наркотичні речовини порушують процеси обміну речовин, накопичуються у жировій тканині. Наркотичні речовини склерозують судини, порушуючи обмін речовин між кров’ю та тканинами, у тканинах накопичуються продукти розпаду. Відбувається інтоксикація організму, послаблення його захисних і пристосувальних функцій. Усе це руйнує здоров’я і призводить до інвалідності.

Середня тривалість життя наркомана після початку вживання наркотиків становить близько 7 років.

Наркомани рідко доживають до 30-річного віку. Звичайно, є такі, що живуть із цією отрутою і 15, і 20 років. Але є й такі, що гинуть на 6–8-й місяць після початку регулярного вживання наркотиків. Найчастішими причинами смерті наркоманів є випадкові передозування; отруєння фальсифікованими наркотиками; захворювання (пневмонія, сепсис, гепатит, хронічна печінкова недостатність); травми; самогубство.

 

Ú Запитання до учнів

— Чи можна заздалегідь визначити реакцію організму людини на наркотичні речовини?

 

Дія наркотичних речовин на організм

 

 

 

 

 

Порушення роботу мозку та нервової системи

• деградація особистості;

• слабоумство;

• перезбудження (втрата почуття реальності);

• психічні захворювання

 

Втрата імунітету

 

 

Зараження крові

 

 

                     

 

Ú Запитання до учнів

— Чому серед наркоманів дуже високий відсоток ВІЛ-інфікованих та хворих на епідемічний гепатит? (Невиконання правил стерильності ін’єкцій.)


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: