В. Симоненко «Гей, нові Колумби й Магелани»

Мета: проаналізувати програмову поезію В. Симоненка, звертаючи увагу на її ідейно-художній зміст, тематичну спрямованість, жанр та особливості композиції; розвивати уяву та логічне мислення, пам’ять, увагу, культуру зв’язного мовлення, вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до творчості В. Симоненка, активну життєву позицію та прагнення до максимальної самореалізації.

Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.

Обладнання: портрет В. Симоненка, виставка його книжок, тлумачний словник, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Опитування учнів щодо знання поезії «Ти знаєш, що ти — людина?» напам’ять.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

            Розгадування кросворду «Життя і творчість В. Симоненка»

По горизонталі: 1. З чим асоціюється образ лебедів з твору В. Симоненка «Лебеді материнства»? (Вірністю) 2. Композитор, який поклав твір В. Симоненка «Лебеді материнства на музику». (А. Пашкевич) 3. Що наче випромінював дід Федір Трохимович для свого онука Василя? (Мудрість) 4. Основним призначенням людини на землі, на думку В. Симоненка, яку він висловлював у поезії «Ти знаєш, що ти людина?» — це творити... (Добро) 5. За збірку «Лебеді материнства» В. Симоненко присуджено Державну премію України ім. ... (Шевченка)

По вертикалі: 6. Псевдонім письменника. (Симон)

2.         Бесіда за питаннями

·                    В чому виявляється одночасна любов В. Симоненка до своєї матері і матері-Батьківщини?

·                    Через що В. Симоненко вважає поезію — прекрасною мудрістю?

·                    Для чого Василь Андрійович у свої твори вводить образи-символи? Відповідь обґрунтуйте, наводячи приклади.

·                    Якою хоче бачити В. Симоненко людину? Що радить поет кожному із вас у творі «Ти знаєш, що ти — людина?»?

·                    Над чим змушує задуматися поезія Василя Андрійовича «Ти знаєш, що ти — людина?»?

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів

V. Основний зміст уроку

Тільки тим історія належить,

Хто сьогодні бореться й живе.

В. Симоненко

1.         Додатковий матеріал про Х. Колумба, Ф. Магеллана

1.1. Христофор Колумб (29.10.1451 (7) — 20.05.1506). Колумб — лат. Columbus; італ. Colombo; іспан. Colon. Видатний мореплавець епохи великих географічних відкриттів. Шукаючи шлях до Індії, Колумб здійснив кілька плавань через Атлантичний океан. Про дитячі та юнацькі роки Колумба не збереглося відповідних даних.

У 1476–1485 рр. Колумб жив у Португалії, брав участь у португальських морських експедиціях.

1484 р. Колумб подав португальській королеві проект морської експедиції через Атлантичний океан з метою досягти берегів Азії. Вважають, що основою цього проекту було переконання Колумба в кулястості Землі (тоді ще не загальновизначене). Проект було відхилено, і в 1485 р. Колумб переїхав до Іспанії, де продовжував домагатися здійснення своєї мети. Лише у 1492 році королівська влада Іспанії, сподіваючись загарбати колонії, схвалила організацію експедиції Колумба.

Продовжуючи подорож, Колумб відкрив острови Куба і Гаїті, де заснував колонію, Малі Антильські острови, Пуерто-Ріко, Ямайку; Америку (12 жовтня 1452 — офіційна дата відкриття).

Під час всіх експедицій Колумб виявив себе не тільки як пристрасний шукач нових земель, але й як колонізатор. Помер Колумб у Вальядоліді (Іспанія).

1.2. Ферман Магеллан (близько 1480 — 27.04.1521) — мореплавець, організатор і учасник першої навколосвітньої подорожі. Народився у селі Соброза (Португалія) у збіднілій дворянській родині.

У 1505–1511 рр. брав участь у португальських завоюваннях в Індії на півострові Малакка, островах Суматра, Ява, Молункських, у Мозамбіку.

У 1517 р. Магеллан емігрував до Іспанії. В жовтні 1520 р. експедиція Магеллана, обігнувши Південну Америку, відкрила протоку (згодом названу Магеллановою) і вийшла в океан, який було названо Тихим. У квітні 1521 кораблі Магеллана досягли Маріанських, а потім і Філіппінських островів. У сутичці з тубільцями Магеллан був убитий. Ця подорож підтвердила наявність єдиного світового океану і була одним із доказів кулястості Землі.

2.         Ідейно-художній зміст вірша В. Симоненка «Гей, нові Колумби й Магеллани»

2.1. Виразне читання програмової поезії.

2.2. Тема: звернення письменника до молоді, щоб вони вирушали у мандри і відкривали нове, ніким ще невідоме, цікаве, захоплююче.

2.3. Ідея: смисл життя людини — пошуки, мандри, прагнення самоствердитися; заперечення байдужості, пасивності.

2.4. Основна думка: створення руху вперед, романтичного пориву, пошуку відкриттів і самовідкриттів.

2.5. Композиція.

Поезія складається з шести куплетів по чотири рядки.

Твір починається із звернення до нових Колумбів і Магелланів з пропозицією продовжити відкривати цікаве, незвідане в житті. Протягом поезії автор висловлює думку про прагнення кожної людини жити активно, на благо рідного краю, народу.

Наприкінці поезії В. Симоненко засуджує байдужість і пропонує її «шкварити... на вогні».

2.6. Художні засоби.

Звертання: «Гей, нові Колумби й Магеллани», «Кораблі!..», «Україно!..», «Друзі!..».

Риторичні оклики:

«Напнемо вітрила наших мрій!»

«Кораблі! Шикуйтесь до походу!»

«Мрійництво! Жаго моя! Живи!»

«Відкривай духовні острови!»

«Нидіє на якорі душа!»

«Півень землю всю не розгребе!»

«Шкварити байдужість на вогні!»

Риторичні запитання:

«Хто сказав, що все уже відкрито?

Нащо ж ми народжені тоді?»

«Як нам помістити у корито

Наші сподівання молоді?»

Метафори: «кличуть ... у мандри океани», «бухту ... облизує прибій», «сподівання помістити», «нидіє... душа», «б’ються груди», «вітер... не остудить».

Епітети: «молоді сподівання», «рідний народ», «духовні острови», «вітри тужаві».

Тавтологія: «відкрито вже відкрите».

2.7. Обговорення змісту вірша. Бесіда за питаннями.

·                    Що вам відомо про Колумба і Магеллана? Чому автор згадує їх у творі? Які сучасні дослідження вам відомі?

·                    Чому для В. Симоненка дуже важливо, щоб мрії стали реальністю? Чи полюбляєте ви мріяти, фантазувати? Про що саме?

·                    Що мав на увазі Василь Андрійович, порівнюючи душу з іржавим якорем?

·                    З чим пов’язано те, що автор у творі закликає молодь до активних дій, не зупинятися на місці?

·                    Від чого, на вашу думку і думку В. Симоненка, залежить здійснення мрій, бажань людини?

·                    Як, на ваш погляд, ставиться поет до помилок, яких припускається людина?

·                    Через що В. Симоненко негативно ставиться до байдужості як риси характеру? Висловіть власні міркування з цього приводу.

·                    Чи готові ви вирушити у подорож? Що для цього необхідно?

·                    Чому вчить вас ця поезія?

VІ. Перевірка знань учнів, отриманих на уроці

1. Проведення тестового опитування

1.         У мандри молодь кличуть:

а) океани; б) гори; в) полонини.

2.         В. Симоненко назвав бухту у творі місцем:

а) роздумів; б) спокою; в) хвилювань.

3.         До кого звертається поет із закликом вирушити у подорож?

а) Магеллана; б) вчених-дослідників; в) молоді.

4.         Де пропонує автор поезії «відкривати духовні острови»?

а) На вершинах гір; б) в океані рідного народу;

в) під час перегляду художніх фільмів.

5.         Яким транспортом буде користуватися ліричний герой під час подорожі?

а) Літаком; б) кораблем; в) потягом.

6.         Доки буде жити герой твору? Доти:

а) вистачить сил і мужності; б) це буде необхідно;

в) відкриватиме цікаве, незвідане на рідній землі.

7.         В. Симоненко засуджує в людині:

а) байдужість; б) улесливість; в) надмірну емоційність.

8.         Подорожуючи, Христофор Колумб, який згадується у вірші, відкрив:

а) Індію; б) Португалію; в) Америку.

9.         Автор прагне позбавити від мулу:

а) людські душі; б) якорі іржаві; в) народну мову.

10.       Якій свійський птах «землю всю не розгребе»?

а) Індик; б) гусь; в) півень.

11.       Питання, з яким спочатку звертається В. Симоненко у творі до читача?

а) «Хто сказав, що все уже відкрито?»

б) «Нащо ж мені народжені тоді?»

в) «Наші сподівання молоді?»

12.       Острови Кубу і Гаїті відкрив:

а) Ф. Магеллан; б) Х. Колумб;

в) невідомий мореплавець.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках

Картка № 1

1.         Виразіть захоплення, передайте свої почуття від прочитаної поезії В. Симоненка. Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору, а також враховуйте власні емоційні враження.

2.         Обґрунтуйте, в чому поет вбачає смисл життя кожної людини? Про що він мріє?

3.         Куди автор твору «Гей, нові Колумби й Магеллани...» намагався помістити «сподівання молоді»?

а) У скриню; б) у корито;

в) на крила великого літака.

Картка № 2

1.         Прокоментуйте, про що свідчать рядки поезії:

В океані рідного народу

Відкривай духовні острови!

Свої думки вмотивуйте.

2.         Яким, на ваш погляд, бачить В. Симоненко майбутніх Колумбів і Магелланів? Обґрунтуйте, чим викликані ці міркування?

3.         На честь Ф. Магеллана названо:

а) острів; б) протоку; в) рівнину.

Картка № 3

1.         Доведіть, що вірш В. Симоненка «Гей, нові Колумби й Магеллани» — це ствердження ідеї руху вперед, пошуку, відкриттів і самовідкриттів. Відповідь обґрунтуйте.

2.         З якою метою автор звернувся у своїй поезії до видатних мореплавців епохи великих географічних відкриттів. Свої думки вмотивуйте.

3.         Який художній засіб використав В. Симоненко у рядку поезії: «Жоден вітер сонця не остудить»:

а) епітет; б) порівняння; в) метафору.

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

ІХ. Домашнє завдання

1.         Проаналізувати поезію В. Симоненка «Перехожий».

2.         Скласти характеристику образу Перехожого.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: