Дієприслівник доконаного і недоконаного виду, їх творення

Мета: навчити семикласників утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, сприяти зміцненню навичок їх написання; розвивати творчі вміння використання утворених дієприслівників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення, любов і повагу до членів своєї сім’ї.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Синтаксис: уживання дієприслівників у ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення: правильне вживання дієприслівників у власному мовленні.

Текст (риторичний аспект): використання дієприслівників для зв’язку речень у тексті.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа

Без сім’ї — нема щастя на землі…

Народна творчість

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Ø  Дати відповіді на запитання:

1. Як визначити вид дієслова?

2. Яку дію означають дієслова доконаного і недоконаного виду?

3. Які особливості часових форм має вид дієслів?

Спостереження над мовним матеріалом

Ø  Прочитати. Довести, що це текст. Дібрати заголовок, який відбивав би тему тексту. Пригадати, чим займається ваша родина в таку сувору зимову погоду.

Надворі хуртовина. Замерзши, жалібно дзвенять віконні шибки. На шибках — чудові прозорі квіти, казкова тропічна рослинність, намальована Дідом Морозом.

Ми сидимо, з цікавістю слухаючи татові казки.

Старенька сліпа бабуня, сидячи біля столу в низькому фотелі, шиє торбинки на волоські горіхи, що рясно вродили цього року. Її ворухливі тонкі пальці, намацуючи пружок матерії, ретельно її зшивають. Тьотя Ліда, допомігши бабуні шити, пішла напекти смачненького.

Мама миє чайний посуд у мідній полоскальниці. Її постать завжди рівна, струнка. Тепла, лагідна усмішка, освітлюючи гарне, тонке обличчя, завжди приємна для всіх членів сім’ї.

У хаті тепло. Пахне чаєм з молоком і книшами, що напекла тьотя Ліда.

Недалеко від грубки сидить няня Марина з Ромцею на руках. Її огрядна постать у мережаній сорочці, у рясній спідниці та барзенській у букетиках корсетці — така звичайна, близька для нас, дітей, бо всі ми, зрісши на її руках, стали дорослими (За І. Коцюбинською).

Ø  Виписати з тексту дієприслівники і слова, до яких вони належать. Поставити запитання до кожного дієприслівника. Визначити їх вид.

Ø  З’ясувати лексичне значення виділених слів. Скласти з ними речення.

Колективна робота з таблицею

Ø  Розглянути таблицю і розказати про дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

Дієприслівники доконаного і недоконаного виду

Вид і час

Запитання

Як утворюються

Приклади

 

дієприслівників

 

 

 

 

 

Недоконаний вид,

Що роблячи?

Основа дієслів те-

Тягнуть — тягнучи,

 

теперішній час

 

перішнього часу

грають — граючи,

 

 

 

(недокон. виду) +

лежать — лежа-

 

 

 

-учи (-ючи), -ачи

чи, возять — воз-

 

 

 

(-ячи)

ячи, риють — ри-

 

 

 

 

ючи

 

Доконаний і не-

Що зробивши?

Основа інфінітива

Грати — гравши,

 

доконаний вид,

Що роблячи?

(докон. і недокон.

лежати —

 

минулий час

 

виду) + -ши, -вши

лежавши,

 

 

 

 

рити — ривши,

 

 

 

 

косити — косивши,

 

 

 

 

бігти — бігши

 

Ø  Дібрати власні приклади, утворюючи дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Творче конструювання

Ø  Утворити від поданих дієслів дієприслівники недоконаного виду.

Мислити, говорити, бачити, спостерігати, фарбувати, нагадувати, вивчати, співати, переносити, сяяти, шкодити, запам’ятовувати.

Ø  Виділити суфікси у дієприслівниках.

Мовленнєва ситуація

Ø  Уявити ситуацію: ви прийшли до подруги (друга) запросити її (його) на прогулянку і стали свідком того, як кілька членів сім’ї прибирають у своїй оселі, готуючись до свята 8 Березня. Розказати про свої враження від побаченого, використовуючи дієприслівники з попередньої вправи.

Самостійна робота із застосуванням прийому взаємоперевірки

1. Виконати тестове завдання.

У якому рядку всі дієприслівники доконаного виду?

А Задивляючись, запитуючи, склавши, прилетівши, осмисливши;

Б посміхаючись, малюючи, приспівуючи, володіючи, стемнівши;

В заволодівши, сховавши, взявши, опинившись, призначивши;

Г дякуючи, маючи, опанувавши, порадившись, розв’язавши;

Д згорнувши, купаючись, кургикаючи, вигравши, схаменувшись.

2. Записати ряд дієприслівників доконаного виду. З’ясувати, як вони утворилися. Виділити суфікси.

3. Скласти 2–3 речення, пов’язані між собою, використовуючи виписані дієприслівники. Визначити їх синтаксичну роль та морфологічні ознаки.

«Весела перерва»

Ø  Прочитати виразно гумореску. Поміркувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку тексту. Чому був здивований тато? Яку рису характеру сина висміює автор? Як би ви вчинили на місці сина?

АРТИСТ

Простий батько сина

Вивчив на артиста.

Мова в того сина Ідеально чиста.

Як зі сцени скаже

Українське слово,

То аж дух займає

— Просто пречудово!

Тож невчений батько

Запитав у сина:

— Розтлумач, будь ласка,

В чому тут причина,

Що на сцені в тебе українська мова,

А у хаті, дома — Нашого ні слова,

У твоїй квартирі

Вже не та картина:

Чешуть по-російськи

Дітки і дружина?

Син великодушно

Посміхнувсь до тата.

— Підготовка в тебе,

Батьку, низькувата,

А тому, хто вчений,

Істина відома,

Ще одне — на службі

,Зовсім інше — дома.

Дома в мене мова

— Засіб спілкування,

А в театрі мова

— Спосіб існування.

Як же рідну мову

Я забуду, тату,

Як за неї маю

Непогану плату?

П. Глазовий

Ø  Виписати дієслова. Утворити дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

Ø  Як ви розумієте зміст виділених рядків?

Творче конструювання

Прочитати дієслова. Утворити дієприслівники доконаного і недоконаного виду. Пояснити, від яких дієслів вони утворені. З’ясувати спосіб творення дієприслівників.

Перевірити, перевіряти, згадати, згадувати, читати, прочитати, радіти, зрадіти, будувати, збудувати, чути, почути, підіймати, підняти, штовхати, штовхнути.

Ø  Скласти 5–6 речень, використовуючи утворені дієприслівники.

Ø  Визначити синтаксичну роль дієприслівників.

Гра «Ланцюжок» (із застосуванням роботи в мікрогрупах)

Ø  Дві-трі мікрогрупи класу одержують написаний на папері ряд дієслів і завдання: утворити від одного з дієслів дієприслівники доконаного і недоконаного виду і передати іншому учаснику. Виграє та група, яка першою і правильно виконає це завдання.

Водити, вести, везти, возити, любити, бачити, садити, висаджувати, саджати, сидіти, сідати, присвячувати, світити, сміятися, скликати, кликати, прати, вертіти, прясти, змагатися, стверджуватися, стежити.

Дослідження-відновлення

Ø  Прочитати текст, від дієслів, що в дужках, утворюючи дієприслівники. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок. Порівняти свій заголовок із тими, що дібрали однокласники. Кращий заголовок записати.

Кажуть, що людина, (з’являтися) на світ із стиснутими кулачками, з пронизливим криком, наче (погрожувати) завоювати все навколо. А відходить з нього, як правило, (відкривати) долоні: дивіться, мовляв, я нічого не забираю з собою, (залишати) людям. Але, (розділити) не таким уже й довгим часом, між цими двома моментами пролягає дивовижний і кожен раз неповторний шлях, (створювати) особистість. Незвичайність цього шляху зумовлюється чарівним впливом матері, про яку Т. Г. Шевченко у вірші «У нашім раї на землі» із натхненням писав:

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Про особливу повагу до матері, яка народжує дітей, (віддати) їм свою сердечну любов, теплоту і ласку, йдеться в українському фольклорі, де її авторитет і заслуги, (підносити) до космічних висот, порівнюються з сонцем (За М. Стельмаховичем).

Ø  Записати текст. Зробити розбір дієприслівників як особливої форми дієслова.

Ø  Переказати текст, дотримуючись логіки і послідовності викладу думок. Використати дієприслівники.

V. Узагальнення й систематизація

Ø  Подумати і дати відповіді:

1. Як утворюються дієприслівники доконаного виду? Навести приклади.

2. Розказати про творення дієприслівників недоконаного виду. Навести приклади.

3. Утворити дієприслівники доконаного і недоконаного виду від дієслів дивуватися, відкрити, стояти, лежати. Назвати суфікси.

4. Коли пишемо зігріваючі погляди — зігріваючи дитину?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

1. Написати висловлювання на одну з тем, використовуючи дієприслівники доконаного і недоконаного виду: «Як птахи знаходять дорогу?» «У якого птаха гніздо найкраще?» «Чому птахи співають?» «Хто з птахів найбільший та найшвидший?» Визначити синтаксичну роль дієприслівників, їх час і спосіб творення.

2. Вивчити напам’ять гумореску П. Глазового «Артист».

3. Уявити ситуацію: 5–6 однокласників, збираючись до свого друга (подруги) на день народження, домовилися у привітаннях і побажаннях на його (її) адресу висловити все те гарне про нього (неї), за що вони цінують їхню дружбу, чому вони вважають його (її) принциповою, порядною, доброю, чуйною людиною. Скласти полілог. У репліках кожного учасника використати дієприслівники доконаного і недоконаного виду.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: