Творення і правопис дієслів наказового способу

Мета: поглибити знання семикласників про способи творення й особливості правопису дієслів наказового способу; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова наказового способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги, гордості за досягнення наших співвітчизників. 
Внутрішньопредметні зв’язки: 
Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних синонімів, антонімів у переносному значенні. 
Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з дієсловами умовного способу. 
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. 
ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку 
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці 
Вибірково-розподільна робота 
 Подані дієслова записати у три колонки: а) дієслова дійсного способу; б) умовного способу; в) наказового способу. 
Повернися, укриють, читаєте, ходив би, несуться, світіть, виступали б, подумав, не хотів би, повернися, раділи б. 
Дієслова Дієслова Дієслова 
дійсного способу умовного способу наказового способу 


ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу 
Коментар учителя. Дієслова наказового способу мають три особові форми: 2-га особа однини (бери, жни; плач, читай), 1-ша особа множини (берімо, жнімо, плачмо, читаймо), 2-га особа множини (беріте, жніте, плачте, читайте). Форми наказового способу утворюються від основи теперішнього часу. Є два типи творення форм наказового способу. 
Перший тип. Для дієслів цього типу характерні закінчення -и, -імо, -іть. 

Особа Однина Множина 
1-ша — пишімо, учімо, летімо 
2-га лети, пиши, вчи летіть, пишіть, учіть 

Другий тип. У 2-й особі однини наказового способу дієслова мають чисту основу, відповідно у 1-й особі множини закінчення -мо, у 2-й множини — -те. 
У дієсловах з основою на д, т, з, л, н у формах наказового способу всі ці приголосні пом’якшуються: стань, сядь, злазьте, гляньте, дозвольмо. 
Дієслова з основою на губний, шиплячі приголосні та на р у формах наказового способу не пом’якшуються: плач, плачмо, плачте, мажте, удар, облиш, голуб, голубмо, голубте. 
Для 3-ї особи однини та 3-ї особи множини наказовий спосіб твориться за допомогою частки хай (нехай), яка додається до дієслів теперішнього часу або простої форми майбутнього часу: хай скаже, хай скажуть, хай підуть, хай зроблять. Це так звана описова форма наказового способу. 
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи 
Колективна робота над текстом 
 Прочитати висловлювання. Визначити, чи можна його вважати текстом. До якого стилю мовлення належить? Чому? Виписати дієслова. Визначити їх вид, спосіб творення. 
Болять майбутнім, школо, твої груди — 
Нехай святиться твій простий поріг! 
Це вчителі, найкращі наші люди, 
Готують старт для всіх крутих доріг. 
Так, Вчителю, вже істина ця сива, 
Хай все в книжках — хіба ж в книжках усе?! 
Бо неповторність людська, як росина, 
Всеможне сонце в крихточці несе. 
Неси, як пташку, мрію їм безсонну, 
Щодня їм поклювати дай зерна 
І в корінці пізнай шумливу крону, 
Щоб в небі вкорінилася вона. 
Це вчителі, найкращі наші люди, 
Плекають нас для всіх крутих доріг. 
Болять майбутнім, школо, твої груди — 
Нехай святиться твій простий поріг! 
І. Драч 
Творча робота 
 Утворити від дієслів форму наказового способу в усіх можливих особових формах. Скласти з ними речення-заклики на тему «Підвищення культури поведінки». 
Берегти, порадити, розказати, перевіряти, боротися. 
Дослідження-відновлення 
 Відновити прислів’я, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова в наказовому способі. Виділити закінчення. 
1) (Бути) спокійні, як порося в мішку. 2) (Драти) лико, поки спокійно. 3) Де тин нижчий, там і (перелазити). 4) (Ждати) у моря погоди. 5) (Знати) віл з волом, а кінь — з конем. 6) (Знати) кінь з конем, свиня зі свинею, рідня — з ріднею. 7) (Знати) годині ціну, хвилинам — рахунок (Нар. творчість). 
 Визначити число й особу дієслів. 
Пошуково-вибіркова робота 
 Виразно прочитати вірш. З’ясувати, до кого і чому М. Рильський звертається у своєму творі. Знайти і виписати дієслова наказового способу. Визначити їх стилістичну роль у поетичних творах. 

МОВА 
Як парость виноградної лози, 
Плекайте мову. Пильно й ненастанно 
Політь бур’ян. Чистіша від сльози 
Вона хай буде. Вірно і слухняно 
Нехай вона щоразу служить вам, 
Хоч і живе своїм живим життям. 
Прислухайтесь, як океан співає — 
Народ говорить. І любов, і гнів 
У тому гомоні морськім. Немає 
Мудріших, ніж народ, учителів; 
У нього кожне слово — це перлина, 
Це праця, це натхнення, це людина. 
Не бійтесь заглядати у словник: 
Це пишний яр, а не сумне провалля; 
Збирайте, як розумний садівник, 
Достиглий овоч у Грінченка й Даля. 
Не майте гніву до моїх порад 
І не лінуйтесь доглядать свій сад. 
М. Рильський 
VІ. Підбиття підсумків 
VІI. Домашнє завдання 
Сформулювати й записати у формі спонукальних речень 5–6 порад щодо поважного ставлення до надбань попередніх поколінь. Визначити спосіб ужитих дієслів.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: