Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів

Мета уроку: ознайомити учнів з розмаїтістю сучасних плазунів, їхньою роллю в природі й житті людини.

Обладнання і матеріали: вологі препарати плазунів, скелет ящірки, таблиці «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Внутрішня будова ящірки», малюнки, фотографії та діапозитиви різних представників плазунів.

Базові поняття і терміни уроку: ряд Лускаті, підряди Змії та Ящірки, ряди Черепахи, Крокодили, отруйні змії, панцир.

Концепція уроку

На прикладі конкретних видів показати відмінності й подібність у будові різних рядів плазунів. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів з їхнім способом життя. Показати значне поширення представників класу, їхню роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Коли виникли рептилії?

Які групи вимерлих рептилій ви знаєте?

Коли спостерігався розквіт рептилій

II. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення учнів

Ряд Черепахи.

Змії та ящірки.

Ряд Крокодили.

Плазуни Червоної книги України.

Бесіда з аналізом повідомлень учнів про ряди плазунів (проводиться з одночасним заповненням таблиці)

Ряд

Особливості будови

й життєдіяльності

Значення

Представники

Черепахи

Мають кістково-роговий або

кістково-шкірястий панцир, що

вкриває все тіло і складається

зі спинного й черевного щитів.

У багатьох черепах хвіст, голова

й кінцівки можуть втягуватися

під панцир. Щелепи не мають

зубів і вкриті роговими пласти-

нами у вигляді дзьоба. Венти-

ляція легенів забезпечується

за рахунок рухів дна ротоглот-

кової порожнини, кінцівок

і шиї. Морські, прісноводні або

сухопутні організми. Більшість

рослиноїдні, деякі хижаки

Окремі види — об’єкт

промислу. Ви-

користовується

м’ясо, жир,

яйця й рогові

щитки черепах

Степова

черепаха,

болотна

черепаха,

слонова

черепаха,

супова (зе-

лена) чере-

паха, бісса

Лускаті

Тіло вкрите різними за формою

й розмірами роговими лусоч-

ками й щитками. Під ними

можуть розташовуватися кіст-

кові пластинки. Яйця більшості

видів мають м’яку зовнішню

оболонку й не мають білкової

оболонки. Поширені на всіх

континентах, крім Антарктиди.

Більшість видів — хижаки

Деякі види мо-

жуть уживатися

в їжу. Отруйні

види небезпечні

для людини,

але їхню отруту

широко ви-

користовують

для одержання

лікарських пре-

паратів

Ящірки

(жовтопуз,

прудка

ящірка,

кримський

гекон, сірий

варан), змії

(гадюки,

гюрза,

ефа, кобра,

анаконда),

хамелеони

Крокодили

Великі плазуни, пристосовані

до напівводного способу життя.

Тіло подовжене, вкрите рогови-

ми щитками, хвіст стислий з бо-

ків, на задніх лапах — плаваль-

на перетинка. Голова сплощена.

Очі й ніздрі сильно виступають

над поверхнею голови. Ніздрі

й вушні отвори закриваються

клапанами. Хижаки

М’ясо кроко-

дилів їстівне,

шкіра широко

використову-

ється в про-

мисловості.

У зв’язку із

цим більшість

видів інтенсив-

но винищується

й перебуває на

межі вимиран-

ня. Деякі види

можуть напада-

ти на людину

Нільський

крокодил,

гавіал, міс-

сісіпський

алігатор,

каймани

 

До Червоної книги України занесені такі плазуни, як гекон кримський, жовтопуз, полоз жовточеревний, полоз леопардовий, ескулапова змія, полоз чотирисмугий, мідянка звичайна, гадюка степова східна.

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Дайте стислу характеристику ряду Лускаті.

Дайте стислу характеристику ряду Черепахи.

Дайте стислу характеристику ряду Крокодили.

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Запропонуйте свою гіпотезу про причини, з яких сучасні групи рептилій збереглися, а не вимерли, як інші. Поясніть, як особливості будови черепах відбиваються на функціонуванні їхніх систем органів.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: