Загальна характеристика класу Птахи

Мета уроку: ознайомити учнів із класом Птахи, їхнім походженням, основними прогресивними ознаками й механізмом польоту птахів.

Обладнання і матеріали:скелети й опудала птахів, таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», «Тип Хордові. Клас Плазуни», набір пір’я.

Базові поняття і терміни уроку: птахи, проавіс, археоптерикс, пір’я, махаючий і ширяючий політ, контурні й пухові пера, пух, стрижень, опахало, стовбур, борідки 1-го й 2-го порядків, очин, махові, кермові й контурні пера, цівка, линька.

Концепція уроку

Дати сислу характеристику класу Птахи. Розповісти про походження птахів. Виокремити найбільш прогресивні ознаки птахів. Звернути увагу на розвиток нервової системи, теплокровність і пристосованість до польоту. Розглянути механізм і типи польоту птахів.

Звернути увагу на перехід до літаючого способу життя та пов’язані з ним зміни в будові організму. Як характерну ознаку классу розглянути наявність зовнішніх покривів з пір’я.

Відзначити наявність різних типів пір’я, показати зв’язок будови пір’я з виконуваними ними функціями.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Перелічіть найбільш характерні ознаки рептилій.

Коли виникли рептилії?

Чи можуть плазуни мати постійну температуру тіла?

Що ви знаєте про літаючих ящерів?

II. Вивчення нового матеріалу

Хто такі птахи?

Теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям. В основному організми, що добре літають. Є представники, що

пристосувалися до життя на поверхні землі й у водному середовищі. Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються в основному тваринними організмами (від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.

Основні прогресивні ознаки класу птахів

Значний розвиток центральної нервової системи порівняно з плазунами.

Високорозвинена здатність до терморегуляції, що зумовила відносно сталу температуру тіла.

Добре розвинена здатність до пересування в повітрі (у більшості представників).

Виражена турбота про потомство (висиджування яєць і вигодовування пташенят).

Особливості зовнішньої будови птахів

Форма тіла й розміри

Тіло птахів має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється в крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість.

Покриви тіла

Шкіра вкрита пір’ям. Пір’я розташовані на певних ділянках (птеридіях). Є ділянки, вільні від пір’я (аптерії).

Типи пер:

- контурні пера;

- пухові пера;

- пух;

- ниткоподібні пера;

- щетинки.

Будова пера

Контурні пера складаються зі стрижня (поділяється на дві частини — очин (занурений у шкіру) і стовбур) і двох бічних пластинок — опахал (складаються з борідок першого й другого порядків). У пухового пера на борідках другого порядку відсутні гачечки. Пух

не має стрижня. Шкірною залозою птахів є куприкова. Вона розташована над основою хвоста й добре розвинена у водних видів. У деяких наземних видів (страуси, дрохви) відсутня.

Як літають птахи

Крила птахів є видозміненими передніми кінцівками. Їхні рухи забезпечуються добре розвиненими грудними м’язами. Вони поперемінно піднімають і опускають крило.

Несуча поверхня крил може утворюватися перами, які черепицеподібно перекривають одне одного.

Типи польоту птахів

Тип польоту

Опис польоту

Махаючий

Політ, під час якого птах утримується в повітрі з допомогою змахів крил

Планерувальний

Політ, під час якого крила нерухомо розставлені під кутом 90° відносно тіла, а птах під впливом сили тяжіння поступово втрачає висоту

Ширяючий

Це планерувальний політ, що відбувається без утрати висоти або навіть із підйомом. Під час такого типу польоту птахи використовують висхідні потоки повітря

Зависаючий

Політ, під час якого птах інтенсивно махає крильми, але залишається на одному місці. У цьому випадку тяга, яку розвивають крила, спрямована вгору й урівноважує вагу тіла птаха

 

III. Лабораторна робота № 13

«Вивчення зовнішньої будови птахів та будови піря»

Цілі: ознайомитись із особливостями зовнішньої будови і будови пір’яптахів, у висновках зазначити, які особливості зовнішньої будови і будовипір’я птахів є ознаками пристосованості до польоту.

Обладнання та матеріали: опудало птаха, лупа ручна, пір’я птаха, інструктивна картка для виконання роботи, підручник.

Хід роботи

1. Розглянути опудало птаха, визначити форму тіла і хвоста птаха.

2. На голові птаха знайти очі, ніздрі, дзьоб і слухові отвори.

3. На тулубі птаха знайти крила і ноги, розглянути цівку і рогову луску, якою вона вкрита.

4. Розглянути будову пір’я і знайти відмінності між контурним і пуховим пір’ям.

5. Намалювати в зошитах схему зовнішньої будови птаха і зробити відповідні позначення.

6. Намалювати в зошитах схему будови пір’їни птаха і зробити відповідні позначення.

7. Зробити висновок і записати його в зошит.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: