Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок через дефіс. Прикладки, що беруться в лапки

Мета:  сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до мистецтва як вагомого духовного надбання народу.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: стилістична роль прикладок у художньому й публіцистичному мовленні.

Текст (риторичний аспект): використання прикладок у мовленні.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів

Творче спостереження з елементами аналізу

Ø   Прочитати текст. Визначити його стильову і жанрову належність. Схарактеризувати виділені слова (на які запитання відповідають, що означають, до яких слів належать).

Переглядаючи творчий доробок майстрів народної творчості, живописців та графіків Житомирського Полісся, часто є нагода зустріти символ-знак тризуб у декоративних, графічних або живописних композиціях. Принаймні, згадаймо вже добре відомий у мистецьких колах декоративний твір «Князь Володимир» Олексія Макаренка, заслуженого майстра народної творчості України та першого лауреата премії імені Івана Огієнка, із так званого іконостасу «Реквієм. Україна», або у його подальших розписах-портретах «Іван Мазепа», «Митрополит Іларіон», «Свіча», «Євангеліст».

Творчий зір житомирського різьбяра Михайла Соломченка також занотовує сонцедайну сутність трисуття, доцільніше сказати, тризуба-трояна в жіночому образі настінної декоративної тарелі «Берегиня» і в десятках авторських стрічкових горизонтальних орнаментів для художньої різьби по дереву (А. Шевчук).

Ø   Пригадати основні правила вживання великої літери в іменниках.

Вибіркова робота

Ø   Прочитати вголос уривки хроніки літературно-мистецького життя Волині. Виписати прикладки з означуваними словами. Указати на значення прикладок, підкреслити їх.

Уривок 1

Волиняни взяли участь у XII Національному форумі книговидавців України, що традиційно відбувається у місті Львові. Цього разу форум зібрав 577 підприємців та книговидавничих організацій. Було організовано виставку-продаж книг видавництв «Терен», «Твердиня», «Вежа».

Уривок 2

«Лесина казка» — таку назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30 художніх композицій — фігурки ляльок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», виконаних матір’ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських краєвидів виконані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки - їх восьмирічним сином Андрієм. Виставка присвячена 135­річчю з дня народження Лесі Українки (З альманаху «Світязь»)

ІV. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення правописних умінь і навичок

Самостійне опрацювання таблиці

Правопис непоширених прикладок

Дефіс ставиться

Дефіс не ставиться

1. Якщо у ролі прикладки виступає родова назва: звіробій-трава, Ахун-гора, Донець-ріка.

2. Якщо означуване слово і прикладка є загальними назвами: дівчина-красуня, жінка-легенда, герой-рятівник.

3. Якщо означуване слово і прикладка можуть мінятися місцями: художник-пейзажист і пейзажист-художник.

4. Якщо прикладка входить до складу терміна: льон-довгунець, заєць-русак

1. Якщо прикладкою виступає видова назва: місто Херсон, ріка Дніпро, трава звіробій.

2. Якщо іменник, що має означальне значення і вжитий у ролі прикладки, стоїть перед означуваним словом: красуня дівчина, богатир хлопець

Дослідження-відновлення деформованого висловлювання

Ø   Дослідити, чи становлять подані речення зв’язне висловлювання. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Записати його, правильно оформлюючи прикладки. Пояснити їх правопис.

1. Воно було присвячене черговій річниці створення Лесею Українкою безсмертної драми/феєрії. 2. У святі взяли участь письменники з Києва, Рівного, Острога, Тернополя, Вінниці. 3. На Ковельщині вже вшосте відбулося поетичне свято Лісова пісня. 4. Наступного дня свято перемістилося в урочище Нечімне, де під зелене склепіння лісу зійшлися дорослі і малі мешканці з навколишніх сіл, представники товариства Просвіта, члени Союзу українок, учителі/словесники, працівники культури, учні та випускники шкіл. 5. Вони відвідали музей/садибу Лесі Українки в Колодяжному, виступили на вечорі/зустрічі з творчою інтелігенцією, яка відбулась у центральній районній бібліотеці у Ковелі (За Н. Горик).

Ø   Назвати прикладки з тексту, які в лапки не беруться. Пояснити чому.

Ø   Пояснити вживання великої літери в іменниках.

Вибірково-розподільний диктант

Ø   Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. Заповнити таблицю.

Прикладки, що пишуться через дефіс

Прикладки, що пишуться окремо

 

 

Брати/слов’яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Берислав, очі/волошки, конструктор/Корольов, дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фізик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк, пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, Острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник.

Ø   По одному прикладу з кожної колонки таблиці ввести в самостійно складені речення. Підкреслити прикладки.

Творче моделювання

Ø   До поданих означуваних слів дібрати прикладки, які б: а) писалися через дефіс; б) уживалися в лапках або окремо.

Зразок. Художник-декоратор, художник Михайло Врубель; картина-вітраж, картина «Демон».

Світлина, довідник, твір, симфонія, вірш, салон, конкурс, фестиваль.

Ø   Навести власні приклади означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в лапках.

Творче конструювання (робота в парах)

Скласти й записати речення так, щоб подані слова і словосполучення виступали: а) прикладками; б) іншими членами реченнями.

Зразок. На березі річки Дніпро, поблизу Канева, відбувся концерт народних аматорських колективів. Зі сторінок літературного альманаху «Дніпро» можна познайомитися з сучасними українськими письменниками. Дніпро — найбільша водна артерія України.

Шляхами Кобзаря, Славутич, червона калина, берегиня.

Ø   Визначити синтаксичну роль означуваних слів при прикладках.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

Подумати й дати відповіді на запитання:

1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.

2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами.

3. За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади.

4. Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо?

5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки

VІ. Домашнє завдання

Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:

1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;

2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: