Науково-дослідницька робота:зібрати і узагальнити протягом семестру матеріали про краєзнавців своєї місцевості

Мета: Систематизувати знання про видатних людей краю, топонімічні особливості у назвах населених пунктів, річок, інших географічних об’єктів;  створити презентацію «Видатні люди краю», та «Ці загадкові назви»; виховувати комунікативність у роботі в групах, повагу до думки інших, вміння слухати та чути своїх товаришів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, карти та атласи, словники, довідники, газети та журнали, енциклопедії, презентація «Наші знамениті земляки», «Що в імені твоєму, ріднокраю?»

Опорні та базові поняття:картографія, землезнавство,геологія

Географічна номенклатура: Дніпропетровська область 

Зміст уроку:

І.Організаційний момент: перевірка присутності учнів, їх підготовка до уроку,організація уваги учнів, психологічний настрій на роботу.

ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Експрес-тест»

1.     Які досягнення у вивченні краю належать французькому військовому Гійому Лавассеру де Боплану?

А) дослідив демографію краю

Б)відкрив Нікопольський марганцеворудний басейн

В)склав військово-топографічну карту «Спеціальний і детальний план України разом з приналежними їй воєводствами, округами й провінціями» (+)

     2.   Хто організовував навчальні екскурсії для учнів з метою спостереження за розробками родовищ залізної руди, ознайомлення з друкарською справою, вивчення флори і фауни Катеринослава та ознайомлення з старожитностями?

А) Олександр Миколайович Поль

Б) Іван Якович Акінфієв (+)

В)Гійом Левассер де Боплан

   3.    Які відкриття зробив Дмитро Іванович Яворницький?

А) Вивчав грунти Придніпров’я   

Б) детально описав і вивчив р.Дніпро, Дніпровські пороги, дав детальний опис багатьох населених пунктів, етнографічних традицій, козацької минувшини, збагатив експонатами колекцію історичного музею (+)

В) організовував навчальні екскурсії для учнів з метою спостереження за розробками родовищ залізної руди, ознайомлення з друкарською справою, вивчення флори і фауни Катеринослава та ознайомлення з старожитностями.

   4.   Імена яких церковних діячів пов’язують з дослідженнями Придніпров’я?

А) Розанова та Макаревського (+)

Б) Скальковського та Яворницького

В) Акінфієва та Поля

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Розповідь вчителя

Ще одним із важливих символів території  є її географічні назви – топоніми, які є цікавим об’єктом наукових географічних  досліджень. Географічні назви можуть розглядатися як окремі слова, які склалися у відповідності чи всупереч мовним правилам; як джерела історичних відомостей – оскільки є свідками і спадщиною історичних епох. Вони можуть розглядатися як джерела історичних відомостей. Оскільки є свідками і спадщиною історичних епох. Географічні назви приховують в собі мудрість народу, й історичну давнину, й хитромудрі загадки української мови. Чому ж слова-назви такі незвичайні? Хто їх придумав?  Що  вони означають? На всі ці запитання дає відповідь географічна наука топоніміка  (від грецького topos – місце, onima – ім’я . Тобто «наука про назви місць» ). Отож, топоніміка – це наука, що займається вивченням походження, розвитку сучасного стану, смислового значення топонімів, дослідженням їх структури, ареалів поширення та умов виникнення (природних та соціальних).  Сукупність географічних назв певної території називають топонімією цієї території.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Розгадка проблеми»

Категорії топонімів Дніпропетровщини

Гідроніми – назви водних об’єктів. (Природні – річки, лимани, озера, болота, затоки, протоки. Штучні – водосховища, ставки, канали, водогони )

Гідроороніми – назви об’єктів, що існують та утворюються на межі гідро – і літосфери. (миси, півострови, острови, коси, балки)

Омоніми – назви форм та елементів рельєфу (кряжі, вершини, кургани, височини, підвищення, долини, рівнини, низовини)

Геостратоніми – назви геологічних структур (геологічні шари. Верстви, гірські породи, родовища корисних копалин)

Екотопоніми – назви природоохоронних об’єктів, ландшафтів (заповідники, національні парки,заказники, бот сади, лісові масиви, урочища)

Ойконіми  - назви населених пунктів (міста, села, СМТ, селища, хутори, висілки, фортеці)

Урботопоніми – назви внутріміських об’єктів (площі, вулиці,провулки, проїзди, станції метро)

Назви шляхів сполучення – назви автодоріг, залізниць, нафто - , газо - , продуктопроводів, станцій, зупинок

Промислово-господарські топоніми – назви кар’єрів, заводів, шахт, турбаз, пансіонатів, таборів, рибгоспів, лісгоспів

Прийом «Шпаргалка»

Вчитель пропонує заповнити таблицю, використовуючи текст підручника

Етап формування топонімії

Часові межі

Приклади тпонімів

1.     Язичницька епоха

Від найдавніших часів до 9-12 ст

о.Перун, річки Дніпро, Янчул, Самара, Базавлук

2.     Епоха Київської Русі і феодального словянського князівства

9-12 ст

Р.Татарка, с.Первозванівка, СМТ Царичанка

3.     Польсько- Литовська і Козацька епоха

14-15 ст

с.Половиця,с.Потоцьке, с.Вишневецьке, с.Сурсько-Литовське

4.     Період заселення Новоросії

17-19 ст

с.Ново-Полтавка, с.Куроєдівка, м.Катеринослав

5.     Період промислового освоєння краю

Кінець 19-початок 20 ст

с.Заводське, Хуторо-Губиниха, Почино-Софіївка

6.     Радянський і сучасний періоди

20-21 ст

м.Дніпропетровськ, о.Комсомольський, с.Пролетарське,с.Ленінське

Прийом «Домашня заготовка»

Перегляд презентації, створеної вчителем «Що в імені твоєму, ріднокраю?» з коментарями та поясненнями вчителя.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Знайди відповідь»

Вчитель пропонує знайти відомості про походження об’єктів Дніпропетровщини за варіантами, використовуючи підручник «Топонімія Дніропетровщини»

І варіант: с.Малокозирщина, с.Комінтерн, с.Багате, м.Перещепине, м.Жовті Води, р.Мокра Сура, р.Кільченька, р.Оріль

ІІ варант:  СМТ Губиниха, с.Хуторо-Губиниха,с.Ягідне, м.Новомосковськ, м.Нікополь, оз.Грушове, р.Дніпро, р.Самара   

VI.Підсумок уроку.

Прийом «Кросворд»

   
1. Назви водних об’єктів

2.Назви об’єктів, що існують та утворюються на межі гідро-, і літосфери

3. Назви геологічних структур

4. Озеро у нашій місцевості, назва якого утворилася від назви культурних рослин

5.Назва населеного пункту в новомосковському районі, назва якого пішла від колишніх військових ознак

6. Назва населеного пункту нашого району, назва якого утворилася від імені його засновника

VII. Домашнє завдання

Автор: Бондаренко Людмила Анатоліївна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: