Топонімічні нариси Придніпровщини

Мета: продовжити вивчення життєвого шляху та досягнень знаменитих земляків, причин, що призвели до їх відкриттів на благо своєї землі та наслідків цих відкриттів; вчитися працювати у групі – збирати,обробляти та узагальнювати інформацію; вчитися працювати з ІКТ, створюючи презентації та інші наочні посібники,виховувати повагу до надбань своєї землі, свідоме бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, карти та атласи, словники, довідники, газети та журнали, енциклопедії, презентація «Що в імені твоєму, ріднокраю?»

Опорні та базові поняття:картографія, землезнавство,геологія

Географічна номенклатура: Дніпропетровська область 

Зміст уроку:

І.Організаційний момент: перевірка присутності учнів, їх підготовка до уроку,організація уваги учнів, психологічний настрій на роботу.

ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Бліц-опитування»

  1. Назвіть чотири головних підходи до вивчення території (глобальний, державний, регіональний, локальний)
  2. Наведіть приклади всіх чотирьох підходів до вивчення території.
  3. Назвіть джерела краєзнавчих та географічних знань про рідний край.
  4. Що називають картографією?
  5. Що називають землезнавством?
  6. Що називають краєзнавством?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Розповідь вчителя

Нам, звичайно, відомі імена великих мандрівників, дослідників різних куточків нашої планети – Христофора Колумба, Фернана Магеллана,Вітуса Берінга, Фаддея Белінсгаузена, Івана Крузенштерна, українців Миколи Міклухо-Маклая, Степана Рудницького та багатьох інших. А чи знаєте ви імена людей, які досліджували та відкривали наш край, нашу Дніпропетровщину? Адже ж  наш край не одразу став обжитим та відомим. Проходили епохи, які його змінювали. І ці зміни ми можемо спостерігати та вивчати лише завдяки людям, які досліджували природу та суспільство , населення та господарство. Ці люди географи за покликанням та духом. Отож, хто ж були дослідники Придніпров’я?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Географічний семінар»

Учні разом з вчителем обговорюють всіх дослідників Дніпропетровщини, етапи їх географічних відкриттів. Відбирають лише ту інформацію, яка потрібна для створення презентації «Краєзнавці Придніпров’я», компонуючи її за змістом, інформативністю та першочерговістю.

Прийом «Робота в групах»

Вчитель ділить клас на 7 груп. Кожна група обирає собі по 2 дослідника і обговорюючи, залишає лише визначні факти географічних відкриттів для створення презентації.

Прийом «Історична довідка»

Ще одним із важливих символів території є її географічні назви – топоніми, які є цікавим об’єктом наукових географічних досліджень. Географічні назви можуть розглядатися як окремі слова, як джерела історичних відомостей, як характеристика географічних умов минулого і сучасного. Бо їм притаманна географічна «прив’язаність». Географічні назви приховують в собі мудрість народу й історичну давнину, а також загадки української мови. На всі ці питання дає відповідь наука топоніміка (від грецькогоtopos –місце, місцевість, і onima – ім’я )- наука про назви місць, що займається вивченням походження, розвитку сучасного стану, смислового значення назв.

    

 Прийом «Шпаргалка»

Користуючись підручником учні створюють конспект-шпаргалку, заповнюючи таблицю:

Етап формування топонімії

Часові межі

Приклади топонімів

Язичеська епоха

Від найдавніших часів до 9-12 століття

О.Перун, р.Дніпро, Янчул, Самара, Домоткань, Базавлук, гайчул, с.Рим

Епоха Київської Русі і феодального слов’янського князівства 

9-12 століття

р.Татарка, с.Первозванівка, смт Царичанка

Польсько-Литовська і козацька епоха

14-15 століття

С.Половиця, Потоцьке, Вишневецьке. Сурсько-Литовське

Період заселення Новоросії

17-19 століття

С.Ново-Полтавка, с.Куроєдівка, м.Катеринослав

Період промислового освоєння краю

Кінець 19-початок 20 століття

С.Заводське. с.Хуторо-Губиниха, Почино-Софіївка

Радянський і сучасний періоди

20-21 ст

О.Комсомольський, с.Пролетарське

V.Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Проблемне питання»

-    Чи доцільно змінювати назви населених пунктів (наприклад Дніпроптровськ на Січеслав) Чому? Відповідь обґрунтуйте.

VI.Підсумок уроку.

-    З багатьма населеними пунктами нашого краю пов’язане життя і діяльність письменників і поетів, мандрівників та першовідкривачів регіону, імена яких відомі в усьому світі. Ці люди внесли свій вагомий вклад у дослідження нашого краю. Жили та працювали тут, примножували його багатства.

-    Перегляд презентації «Дослідники Дніпропетровщини»

VII. Домашнє завдання

- Опрацювати відповідний матеріал підручника, конспект

Автор: Бондаренко Людмила Анатоліївна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: