Розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв’язку

Мета: поглибити знання учнів про складні речення з різними видами зв’язку (структуру, смислові відношення, засоби зв’язку); ознайомити з особливостями пунктуації в складних синтаксичних конструкціях; сформувати пунктуаційні вміння й навички вживати відповідні розділові знаки між частинами складних речень з різними видами зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й сили.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.

Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів

Бліц-опитування

1. Які речення називають складними синтаксичними конструкціями?

2. Скільки частин може входити до структури складної синтаксичної конструкції? Чи може складатися складне речення з різними видами зв’язку з двох умовно простих речень? Відповідь обґрунтувати.

3. Які розділові знаки переважають між частинами складносурядного й складнопідрядного речень?

4. Які розділові знаки вживаються в безсполучниковому складному реченні?

ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

Пояснювальний диктант

·         Пояснити вживання розділових знаків у поданих складних синтаксичних конструкціях за допомогою пунктуаційних правил. Визначити вид речень. Накреслити рівневі схеми.

1. Ти не дивись, що буде там —

Чи забуття, чи зрада:

Весна іде назустріч вам,

Весна в сей час вам рада.

Олександр Олесь

2. Забулися давно образи, суперечки,

Злиденні і напівголодні дні,

Та не забуду я, як пінилася гречка

І чорногузи гуртувались на стерні.

В. Симоненко

3. Темніє вечір, вівці і горби,

Погуцали під гору дві смереки,

Боками світять хмари і гриби,

І світить Шлях, що із Варяг у Греки...

М. Вінграновський

4. Стояла в травах ніч, а трави пахли літом,

За кленами сіріло джерело,

І небо йшло задумливо над світом,

І довгі зорі сіяло крізь віти,

Втираючи хмариною чоло.

М. Вінграновський

·         Виділене слово усно ввести в речення так, щоб воно писалося окремо. Чи однієї частини мови належать назустріч і на зустріч?

Пошуково-вибіркова робота

·         Прочитати речення з відповідною інтонацією. Знайти й виписати спочатку складні речення з безсполучниковим і сурядним зв’язком, потім — з безсполучниковим і підрядним зв’язком та сурядним і підрядним зв’язком. Розставити потрібні розділові знаки. Пояснити вживання їх.

1. Пливе у сірі безвісті нудьга пливе безнадія і сти_ха хлипає сум. 2. Плачуть голі дерева плачуть солом’яні стріхи вмивається сльозами убога земля і не знає коли осміхнеться. 3. Вітер стукав дверима по покинутих хатах корови блукали по дворах та гризлися собаки поміж роями сухого листя. 4. Уже нічого нема на вулиці все щезло як сон пил поволі сідає на землю а вечірнє повітря все ще тремтить живим акордом завмираючих згуків. 5. Важким

холодним сном за хатою спала земля, а високо над нею тріпалися зорі наче в небесному акваріумі грали золоті рибки. 6. Вискочить сонце на мить на блакитну полянку щоб обсушитись гляне на себе в калюжу і знову лізуть на нього важкі розтріпані хмари (З тв. М. Коцюбинського).

·         Дослідити, чим ускладнені частини складних синтаксичних конструкцій.

·         Накреслити рівневі схеми складних речень з різними видами зв’язку. Звірити зі схемами, зображеними на дошці.

Матеріал для вчителя

 

Дослідження-відновлення

·         Відновити поетичні уривки, записавши їх так, щоб рядки римувалися. Розставити потрібні розділові знаки. Обґрунтувати вживання їх за допомогою пунктуаційних правил.

1. Щебечуть птиці вітер лине немов дитинства дальні дні і кожна квітка і стеблина до тебе тягнуться в півсні (В. Сосюра). 2. Червона осінь стеле черлеці на луг і степ на вибалки і гори жовтавий лист як човники в ріці женуть у даль могутні осокори і розгулялись дужі вітерці долаючи невидимі простори (А. Малишко). 3. Димить стерня над синіми ярами ряхтить над

кленами рожева далина і полином надихавшись сповна встає зоря вечірня з полина... (М. Вінграновський). 4. Ще тільки почалося літо ще в’яжеться садовина а вже пече несамовито і в’яне вже луговина (В. Підпалий). 5. Стоїть хатина посивіла а в ній душа твоя живе як свічечка що догоріла у неба чисте горьове (Л. Горлач).

·         Виразно прочитати відновлені поетичні рядки.

·         Визначити вид складних синтаксичних конструкцій. Схарактеризувати засоби зв’язку.

Дослідження-зіставлення

·         Прочитати пари складних синтаксичних конструкцій. Дослідити засоби зв’язку частин їх. З’ясувати, чи однакові розділові знаки вживатимуться між частинами варіантних конструкцій. Відповідь обґрунтувати.

1. Науковці вважають що життя зародилось у воді отже вода колискова людства (Д. Біда).

2. Як тільки повітря запахне натяком про весну то знову оживають бруньки а згодом так само тягнуться до води зелені довгі віти.

Науковці вважають життя зародилось у воді отже вода колискова людства. Тільки-но повітря запахне натяком про весну знову оживають бруньки а згодом так само тягнуться до води зелені довгі віти (В. Думанський).

·         Записати проаналізовані складні синтаксичні конструкції, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити вид зв’язку в реченнях. Накреслити схеми.

V. Самостійна робота

Пунктуаційний практикум

·         Записати текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Дослідити синтаксичну організацію висловлювання. Дібрати до нього заголовок.

Я пригадую з яким особливим нетерпінням чекав коли прилетять лелеки до нашого села. І була якась особлива радість зустрічі із цими птахами вони всідалися на старій клуні і закинувши голову до неба розсипалися клекотом. Разом з ними приходила весна земля прокидалася й виповнювалася знову безліччю істот жаби кумкали жайворонки вимірювали піснями височінь неба бджоли стрімко проносилися над головою а джмелі особливо довірливо щось проказували до розцвіченої синенької кропивки. Який багатий світ! Спориш зворушливо зеленів дрібнесенькими листочками червонясті язички кінського щавлю ловили тепле проміння а на оболоні залитій водою походжали на певній відстані один від одного поважно переставляючи ноги лелеки (За П. Мовчаном).

·         Зробити письмовий синтаксичний розбір останнього речення.

·         Назвати речення, що відповідають поданим схемам. Указати на вид синтаксичних конструкцій.

 

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

·         Скласти невеликий твір-опис в художньому стилі, використовуючи складні речення з різними видами зв’язку. Звернути увагу на вживання розділових знаків між частинами складних синтаксичних конструкцій


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: