Мета: ознайомити учнів з синонімією складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядних і ряду простих речень; формувати вміння з’ясовувати інтонаційні особливості складносурядних речень; удосконалювати вміння школярів розрізняти в текстах складносурядні речення, відмежовувати їх від інших синтаксичних конструкцій, конструювати такі речення і вживати в усному та писемному мовленні відповідно до стилю та жанру висловлювання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до митців різних галузей своєї держави. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія: засвоєння крилатих висловів, а також прислів’їв і приказок. Культура мовлення і стилістика: інтонація складносурядного речення. Правопис: розділові знаки між частинами складносурядного речення. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа Художник повинен бути у своїх творах не лише дзеркалом громади, а й дзеркалом високої ціни. Іван Нечуй-Левицький ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів Спостереження над мовним матеріалом на основі тексту · Прочитати виразно текст. З’ясувати тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок. Аргументувати свій вибір. Дмитро Григорович Левицький — рідкісний талант, живописець, блискучий рисувальник і педагог, видатний живописець-портретист, академік Петербурзької Академії мистецтв. Він увійшов в історію світового портретного живопису як творець живих, колоритних образів. Митець талановито передав подих бурхливої епохи. Народився він у Києві у сім’ї відомого гравера, інспектора з догляду за церковним живописом Григорія Кириловича Левицького. У 1758 році ім’я Левицького вже фігурує серед учнів видатного художника. У домі вчителя Дмитро жив, а навчався майбутній живописець упродовж майже шести років. Учень набагато випередив свого вчителя і вже у 1766 році самостійно керував живописними роботами у Москві, зокрема під час реставрації Тріумфальних воріт. Авторитет Д. Левицького стає досить значним, і в наступному році він одержав царське замовлення писати ікони для церков, збудованих за іменним указом імператриці Катерини II. Пізніше молодий художник репрезентував твори, та в них уже відчувався неперевершений майстер великої портретної форми, інтерпретатор найкращого в людині. Левицький удостоєний звання академіка. Незабаром його призначено академіком Академії мистецтв. Дмитро Григорович стає першим художником Петербурга й одержує найвідповідальніші замовлення. Одночасно з творчою працею почалася і багаторічна педагогічна діяльність художника. Нині картини П. Левицького, яким свого часу присвячувалися поезії й які надихали не одне покоління митця, прикрашають музеї багатьох країн світу (За Ф. Шмітом). · Визначити, у яких випадках сполучники сурядності можна замінити іншим синонімічним сполучником. · Усно зробити синтаксичний розбір складносурядних речень. Коментар учителя. Сурядні сполучники в складносурядних реченнях можуть уживатися в реченнях з синонімічним значенням. Деякі з них можливо замінювати лише в окремих випадках. Єднальні сполучники і, та в основному можна замінювати, якщо вони не повторюються. Сполучник та не вживається перед першим однорідним членом. Заміна і сполучником й має не порушувати правила милозвучності. Протиставні сполучники та, проте, зате здебільшого можна замінювати. Порівняйте: Обід уже давно був готовий, проте роздавати його не було наказу (О. Гончар); Обід уже давно був готовий, але роздавати його не було наказу. Відповідно до вживання сполучників сурядності в складносурядних реченнях утворюються синтаксичні смислові зв’язки між його частинами. ІV. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми Колективна робота з текстом · Прочитати. Яке значення у вашому оточенні має українське національне слово? Висловити свої думки про значущість творінь митців художнього слова. Слово — не лише вищий синтез, а й джерело самосвідомості народу. Ось чому мовна політика в Київській Русі підноситься великими князями на рівень державної. Про роль слова загалом і художнього зокрема писали Святослав і Володимир Великий, Іларіон, Ярослав Мудрий і Володимир Мономах, наголошуючи: «У словах книжних знаходимо мудрість і здержливість. Бо це ріки, що напоюють світ водою, це джерела мудрості. У книгах є незмірна глибина. («Як пошукаєш у книгах пильно мудрості, знайдеш велику користь для душі своєї», «Книги подібні до морської глибини, хто пірне у них, той знаходить дорогоцінні перли»). Ось чому слово, зокрема народна дума та історична пісня, і в найчорніші епохи реакції та недолі української нації виступає як її голос, совість і захисник, безсмертний дух і незнищенний знак суверенності людини та народу. Слово є безсмертним виразником історії, душі й духу, характеру та долі, минулого і будучини народу (П. Кононенко). · Перебудувати (де це можливо) речення у складносурядні, використовуючи сполучники сурядності. · Пояснити вживання великої літери і лапок. Практичний синтаксис · Записати речення, розставляючи розділові знаки. Зробити синонімічну заміну сполучників. З’ясувати, як впливає заміна сполучників на зміст речення. 1. А ранки цвітуть перламутром і падають вранішні зорі в туман дальнього бору (М. Хвильовий). 2. Мені війнула в очі сивина а я нічого не везу додому (Д. Павличко). 3. Я принесу тобі свою надію і подарую смуток і біду (В. Симоненко). 4. Пошлю Енея до Плутона а сам в ад копирсну (І. Котляревський). 5. Сонячні промені не досягали землі проте внизу стояли прохолодні зеленкуваті сутінки (В. Малик). 6. Іволга в пісні їх (шпаків) дзвенить і хлопчик друзів кличучи свистить і колесо немазане скрипить (М. Рильський). 7. Життя було таке широке й безмежне а вік мій такий коротенький, як носик горобчика (М. Хвильовий). · Письмово зробити синтаксичний розбір будь-яких трьох речень. Здійснити взаємоперевірку з товаришем по парті. Указати на недоліки та шляхи подолання їх. · Дослідити, чи всі речення є складносурядними. Назвати «зайве» речення (не складносурядне). · Дібрати синоніми до виділеного слова. (Безмежний — безкраїй, безконечний, безберегий, безбережний, безграничний, нескінчений; безмірний, незміре_ний). Творче моделювання · Скласти складносурядні речення за поданими схемами й пояснити розділові знаки. 1. ..., і ... 4. ..., а ... 7. ...— і ... 2. ..., та ... 5. ..., але ... 8. Або ..., або ... 3. То ..., то ... 6. ..., і, ..., і ... 9. ..., проте ... · Зробити синонімічну заміну сполучників. З’ясувати стилістичну функцію змодельованих речень.
Розподільний диктант · Записати в першу колонку прості речення зі сполучником і, у другу — складносурядні. Пояснити свій вибір.
Дослідження-відновлення · Прочитати речення, дотримуючись правильної інтонації. Записати їх у таблицю, вставляючи пропущені літери. Пояснити орфограми. 1. Або не сокіл я, або спалила мені н..воля крила (Леся Українка). 2. І пот..чуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, в...селим птаством ож..вуть (Т. Шевченко). 3. Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом (В. Сосюра). 4. Чи то настане нічка темна, чи то в..селий день шумить (Л. Глібов). 5. Тебе нема, і дні — як ночі, і сад хитається в журбі (В. Сосюра). 6. Вітру на морі не було, проте кл..котав сильний пр..бій (М. Трублаїні). 7. То віт..рець дихне, то коник в житі засюрчить... (Л. Глібов). 8. Співай же, Десно, у в..сняних просторах, і ростіть будови, і гомоніть міста (М. Рильський). 9. Можна вибрать друга і по духу брата, та н.. можна рідну матір виб..рати (В. Симоненко).
· Назвати з останнього речення всі можливі словосполучення. Зробити синтаксичний розбір 2–3 словосполучень (на вибір). V. Систематизація й узагальнення знань учнів з теми Розвиток мовлення На основі таблиці з попереднього завдання скласти зв’язну розповідь про складносурядне речення та смислові зв’язки між його частинами. Звернути увагу на синонімію в складносурядних реченнях. VІ. Підсумок уроку VІІ. Домашнє завдання · Написати твір-роздум про мистецтво. Використати подані поетичні рядки: Святе мистецтво! В пензлі чи пері Є сила дати вічність кожній рисі, Хмарині, що пливе в небесній висі, Веселих промінців химерній грі... В. Вордсворт · Використати складносурядні речення з різними сполучниками. З’ясувати, у яких реченнях можна здійснити заміну сполучників синонімічними.
| |||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |