Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати лінійні й рівневі схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів (афоризмів) у формі складних речень з різними видами зв’язку. Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку. Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю. Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література). Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Генералізація знань учнів з теми Дослідження-характеристика · Виразно прочитати вірш Миколи Карпенка. Дослідити синтаксичну організацію поетичного твору. Накреслити рівневі схеми складних синтаксичних конструкцій. * * * Років тягар ляга мені на плечі, Мій полудень зі мною вже на «ти», І все частіш повторюю, до речі: Життя прожить — не поле перейти. А молодість, хоча вона й далеко, На крилах раптом думу принесе: Бува, і поле перейти нелегко, Якщо воно прострілюється все... · Який зв’язок частин характерний ужитим у вірші складним реченням? · Визначити тип підрядних частин у другій синтаксичній конструкції. ІV. Виконання системи проблемно-пошукових завдань Кодовий диктант (взаємоперевірка) · Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком; 2 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і підрядним зв’язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з сурядним і підрядним зв’язком. 1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура... 2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього. 3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася. 4. Хо підійшов до села, і перша хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням. 5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись. 6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було накоалене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром 7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського). Ключ. 1 — 2, 7. 2 — 3, 5, 6. 3 — 1, 4. · Схарактеризувати засоби зв’язку в складних синтаксичних конструкціях: визначити вид сполучників (сурядний чи підрядний), синтаксичну роль сполучних слів і спосіб морфологічного вираження їх (частину мови). · З’ясувати, зі скількох частин складаються складні синтаксичні конструкції. Назвати спочатку речення з трьома частинами, потім — з чотирма й шістьома. Ключ. З трьох частин складаються 4–7 складні речення. З чотирьох частин складаються 1–2 складні речення. З шістьох частин складається 3 складне речення. Дослідження-моделювання · Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Визначити вид їх.
· Указати на засоби зв’язку у відновлених синтаксичних конструкціях. Накреслити лінійні схеми.
Дослідження-відновлення · Відновити складні синтаксичні конструкції, розташувавши частини їх у відповідній послідовності. Розставити потрібні розділові знаки. Пояснити вживання їх. 1. Коли народилася ця по-дитячому наївна істота. Ви тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук). 2. Щоб сад навколо палацу перетворився на парк. Григорій Тарнавський був закоханий у Качанівку. Він подбав (В. Панченко). 3. Дисципліна вимагає засвоєння й виконання правил культури поведінки. Існує така взаємозалежність. А в культурі поведінки знаходять свій вияв конкретні вимоги дисципліни (А. Коваль). 4. Розгорніть будь-яку художню книжку. Як неохоче фразеологічні синоніми спілкуються з позитивними героями, але звиваються коло негативних. І ви побачите (В. Ужченко). 5. На Івана Купала дівчата ворожать на воді, пускаючи вінки іноді зі свічкою. Вогонь дуже часто виступає в поєднанні з водою. Щоб дізнатися про свою подальшу долю (В. Завадська). · Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку. Накреслити рівневі схеми їх.
Творче конструювання (робота в парах) · За поданими схемами скласти складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку.
· Визначити стильову належність побудованих складних синтаксичних конструкцій. · Зробити письмовий синтаксичний розбір одного з побудованих речень. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання · Виписати з художньої літератури 4–5 складних синтаксичних конструкцій. Схарактеризувати засоби зв’язку в них. Накреслити лінійні й рівневі схеми.
| |||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |