Мета: повторити загальну характеристику звукового складу української мови, навчити встановлювати роль звуковідтворення в художніх текстах, удосконалювати орфоепічні вміння учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси рідної мови. Внутрішньопредметні зв’язки: Орфоепія: читання поетичного твору з дотриманням орфоепічних норм. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання поетичного тексту. Тип уроку: урок повторення здобутих знань. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів десятикласників на основі повторення вивченого Мовознавча вікторина
1. З якої кількості звуків складається звукова система української літературної мови? 2. Скільки голосних звуків в українській літературній мові? Назвіть їх основні характеристики. 3. На які групи поділяються приголосні звуки за участю голосу й шуму? 4. Які звуки утворюються за допомогою голосу й шуму? 5. Які приголосні характеризуються за глухістю-дзвінкістю? 6. За місцем творення приголосні поділяються на… 7. За способом творення приголосні української мови поділяються на… 8. На які групи поділяються приголосні звуки за твердістю-м’якістю? Матеріал для вчителя 1. 38 звуків. 2. 6 голосних звуків. Характеризуються за способом творення (підняття і ряд), лабіалізацією, наголошеністю. 3. Шумні й сонорні. 4. Сонорні. 5. Шумні. 6. Губні, передньоязикові, середньоязикові, задньоязикові, глотковий. 7. Проривні, фрикативні, зімкнено-прохідні, африкати. 8. Тверді й м’які. М’які, у свою чергу, поділяються на м’які [д’], [т’], [н’], [л’], [й] та пом’якшені [з’], [с’], [ц’], [дз’], [р’]. Окремо позначаються напівпом’якшені [б’], [п’], [в’], [ф’], [м’], [ґ’], [к’], [х’], [г’], [ж’], [ш’], [дж’], [ч’]. Орфоепічний практикум. Спостереження над мовним матеріалом
У кутку живе хіп-хап, В нього безліч довгих лап, — Ух!.. Тільки сутінь заляга, Він лапища простяга, — Ой! Я хапаю за прута Та по лапах, як кота, — Бах! А ніяких лап нема — Тінь хитається сама… Ха!.. (Т. Коломієць) IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого Дослідження-відновлення
[музиека], [зйавилос’а], [шчас’т’а], [л’ікуван:а], [двойеи], [вирошчеина], [беиж:урн’іс’т’], [р’із’б’ар], [с’імйа], [йедн’іст’], [джеиреило], [запор’ іж’:а], [веисеил’ац’:а], [над:н’іпр’аншчиена], [п’ірйіна], [розйізд], [круйіз], [л’:ец’:а], [йув’ілей], [г’іл’:ачка], [деил’ф’ін], [майстерн’іс’т’].
1. Голосний заднього ряду, високого піднесення, лабіалізований, ненаголошений; приголосний сонорний, передньоязиковий, дрижачий, твердий; голосний заднього ряду, середнього піднесення, лабіалізований, наголошений; приголосний шумний, глухий, задньоязиковий, проривний, твердий. 2. Приголосний сонорний, передньоязиковий, зубно-боковий, твердий; голосний переднього ряду, середнього піднесення, нелабіалізований, наголошений; приголосний шумний, глухий, задньоязиковий, проривний, твердий; приголосний шумний, глухий, передньоязиковий, африката свистяча, пом’якшений; голосний переднього ряду, високого (підвищеного) піднесення, нелабіалізований, ненаголошений; приголосний сонорний, середньоязиковий,щілинний, м’який; голосний заднього ряду, низького піднесення, нелабіалізований, ненаголошений. Дослідження-аналіз
1. Гігантське місто витискає штанги — гуп-гуп, гуп-гуп… (Л. Костенко). 2. Колишися, калинонько, колишися, зеленими листочками розпишися (М. Підгірянка). 3. Гуси крильми важкими лопочуть, на льоту між собою ґелґочуть (М. Пригара). 4. В нас є розбійник у дворі: он він цвірінькає вгорі (М. Пригара). 5. На галяві озерце — кришталеве люстерце (Т. Коломієць). 6. Лопотіли крилами й рожевим пір’ям, лоскотали марево золотим сузір’ям (В. Симоненко). 7. Жухне жах на ножах, на тривожних рубежах (І. Драч). 8. І він іде, і я собі іду. Йдемо удвох під вечір по стежині. А він мені дудукає: ду-ду! (Л. Костенко). 9. Тихше. Тихше — Хто це дише?.. (О. Олесь). Фонетичний аналіз слів
Варіант 1: оновлюється, волелюбність, незбагненний, українська, агентство. Варіант 2: зв’язаний, взаємність, нескінченний, велетенський, контрастний. Зразок фонетичного розбору Джмелі — джме-лі: 2 склади, відкриті [джмеил’і] д ж [дж] — приголосний, дзвінкий, твердий, африката; м — [м] — приголосний, сонорний, твердий, губний; е — [еи] — голосний, ненаголошений, переднього ряду, підвищеного підняття; л — [л’] — приголосний, сонорний, м’який, зубний; і — [і] — голосний, наголошений, переднього ряду, високого підняття. 6 букв, 5 звуків V. Підсумок уроку VI. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |