Закріплення знань з теми « Споріднені слова. Корінь слова»

Мета:

  •  закріпити вміння розрізняти споріднені слова і слова близькі за значенням, визначати корінь у спільнокореневих словах;
  • розвивати розумові здібності учнів,творче мислення,зв’язне мовленя;
  • виховувати любов до рідного краю,до рідного слова,інтерес і повагу до української культури,традицій,формувати морально-етичні навички.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: віночок,малюнок калини,тестові завдання,картки для роботи в групах,таблиця «Чарівне дерево», плакат « Правила роботи в групах».

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація і мотивація навчально – пізнавальної діяльності.

1. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок – починається урок.

А який у нас урок? (рідна мова)

  • Рідна мово! Рідна мово!

Як сопілка калинова, Мова наших кобзарів!

  • Рідна мово! Рідна мово!

Пісня неньки колискова,

Шум калинових гаїв.

Вчитель:

  • Сьогодні ми робимо ще один крок в чудову країну,що чекає нас і збагачує нашу мову.

Щоб наше мовлення було красивим і солов’їним продовжуємо відкривати таємниці української мови. Сьогодні ми вплетемо ще одну квітку в наш віночок. А щоб дізнатися яку, відгадайте загадку:

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою червону вроду. ( Калина)

  • Але щоб вплести її треба виконати всі завдання на уроці.

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  • Темою нашого уроку буде закріплення знань про споріднені слова корінь слова.

Мозкова атака.

  • Пригадайте все т,що ви знаєте про спільнокореневі слова.( відповіді учнів)

III. Актуалізація опорних знань.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Дидактична гра « Нове слово».

  • Щоб вдосконалити навички каліграфічного письма,я пропоную вам цю гру.

а ) утворення слова з данних букв  (КАЛИНА);

б ) етомологічна довідка (підготовлений раніше учнівський проект на тему

 « Калина – символ України).

Учень. Калина

Я - калина земна краса

 Для людей я - лікування

 Пташкам завжди корисна і смачна

 А ще я - символ поетичний

 Кущ у мене пишний

 Так, я калина,

 З якої починається ненька - Україна.

 

Калина – символ дівочої краси. Споконвіку любили українці червону калину. Садили її коло хати,у садку,над ставком,на узліссі. У калини гарний білий цвіт,пахучий,рясний. А ще більше милують око ягоди калини.  Калина – це символ рідної землі,отчого краю,батьківської хати.  Існував звичай: біля щодо зведених осель у першу чергу садили калину. Калина коло хати - здавна найкраща і найзначніша ознака оселі українця. Кущі милують зір білим цвітом рубіновими кетягами восени. Рубінові ягоди калини, за народними уявленнями, здавна символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами.

Насіння з калини схоже на серце. Непроста ця рослина з маленькими серцями. Вона не тільки символ України, а символ дівчини.

У народі живуть легенди про сміливих дівчат, які заводили у непрохідні хащі загони завойовників Батия, прирікаючи їх на загибель. Саме з крові і їх дівочих сердець зросли калинові кущі.

Запис речення

Без верби і ______________________ нема України. ( пояснення орфограм)

  1. « Криголам»
  • В яку пору року цвіте калина? (весною)

За  допомогою прийому  «Криголам» в слові калина до кожної букви треба дібрати  слова,які можна сказати про неї.

К – красива

А – апетитна

Л – лікувальна, лагіна

И – симпатична

Н – ніжна, налита

А – акуратна

  • На які питання відповідають всі ці слова? (яка?)
  • Що означають вони? (ознаку предметів)

IV. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Колективна робота.

Вчитель: Діти,порівняйте,будь ласка,слова  двох стовпчиків:

Калина                                 запашна

Калинка                               червона

Калинова                            духмяна

  • Які, на вашу думку,з них є спільнокореневими (спорідненими)?

Висновок: ті,що мають спільну частину. Це і є корінь.

  • Визначте корінь в спільнокореневих словах.

( учень виходить до дошки і визначає спільну частину – корінь - калин)

  1. Добір спільнокореневих слів.
  • Де росте калина? ( У садах. Біля хати,річки, на узліссі)

На дошці – таблиця « чарівне дерево».

Завдання: « посадити» у корені дерева корінь слова «сад». Спостерігайте,що з нього виросте. Але виростуть на ньому нові слова тільки з вашою допомогою.

  висадити                                                                                      садівник

 

 посадив                                                                              садити

пересадив

                                       сад                                            садок

 

 

  • Молодці! Багато слів ви « виростили». То і калина буде пишною, гарною.
  1. Фізхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

  1. Творча робота з деформованим текстом.
  • Скласти і записати речення.

Невисокий,калина,але,кущ,пишний.

Зацвітає, вона, цвітом, білим, навесні.

Червоніють, восени,важкі, кетяги,і, соком, калини, наливаються.

Шанують, здавна, її, лікувальні,за, властивості, люди.

 

  1. Робота в групах.

Вчитель: Прийшов час показати в практичній роботі всі знання здобуті на попередніх уроках. Я прошу об’єднатися в групи,залежно від  кольору квітки на вашій парті.

(Діти об’єднуються в групи)

На виконання завдання ви маєте 5 хвилин. Але перш ніж ми будемо працювати.давайте згадаємо наші правила.

Концентрація уваги. Повторення правил роботи в групах.

Правила роботи в групах

  • Перед початком роботи обрати командира групи.
  • Уважно читати завдання.
  • Говорити по черзі, не перебивати одне одного.
  • Дотримуватися відведеного часу.
  • Презентувати роботу може командир групи.
  • Давати можливість презентувати дослідження всім членам групи.
  • Дотримуватися правила піднятої руки.
  • Працювати так, щоб не заважати іншим.

Кожна група отримує завдання:

 

Скласти нові слова з коренем.                              Знайти зайве слово. Пояснити, чому?

    1 група – ліс                                                                      Міст, місток, місто.

    2 група - мор                                                                     Вода, водій, водичка.

    3 група - спів                                                                     Літо, літечко, літак, літній. 

  1. Презентація роботи в групах.

 

  1. Тестові завдання.
  • Щоб закінчити нашу роботу я пропоную вам виконати тестові завдання.

 

  1. Вкажи правильне твердження:

Слова,які мають однакову спільну частину називаються:

а)Спорідненими;

б) Головними;

в) Другорядними.

  1. Вкажи правильну відповідь:

Спільна частина споріднених слів називається:

а) Членом речення;

б) Присудком;

в) Коренем.

  1. Вибери правильне твердження:

Корінь – це…..

а) Головна значуща частина слова;

б)Головна, але не значуща частина слова.

  1. Вкажи правильну відповідь:

Щоб визначити в слові корінь,треба:

а) Дібрати до нього кілька споріднених слів;

б) Визначити спільну частину в усіх словах;

в) Дібрати споріднені слова і визначити в них спільну частину.

  1. Визнач  «зайве»  слово:

а) Малює                                  в) малий

б) Сльозливий                        г) розмальовка

       6.  Підкресли у тексті споріднені слова:

Квітню мій заквітчаний,

Місяць – квітничок.

Виший мені квітню,

Цвітом рушничок.

V. Підсумок уроку.

- Що нового дізналися на уроці?

- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

Вчитель: Молодці! Мені сподобалась ваша робота на уроці. Гадаю, що ми можемо тепер вплести в наш віночок кетяг калини. ( Діти вплітають калину у віночок)

VI. Домашнє завдання.

Повторити правила.

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: