Змінювання дієслів минулого часу за родами

Мета: Поглиблювати знання учнів про дієслово як частину мови, познайомити учнів зі змінюванням дієслів минулого часу за родами, допомогти засвоїти спосіб визначення роду дієслів минулого часу; розвивати творчу ініціативу в процесі дослідження мовних явищ та вміння працювати з таблицями; сприяти розширенню словникового запасу; виховувати уважність, стараність, працелюбність. 
Обладнання: картки, малюнок шпака, памятки. 
Хід уроку 
І . Організація класу 
• Релаксація 
Весна у коло всіх зібрала й свої вітання всім надіслала: 
Того, хто справа – похвалити! 
Того, хто зліва – збадьорити! 
Всіх, хто пустує – пожурити, 
Всіх, хто сумує – звеселити! 
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 
1. Перевірка домашнього завдання 
Щоб на уроці гарно працювати, треба раніше вивчене пригадати. 
- Тест 
Дієслово це 
А) частина слова б) частина мови 
Дієслово вказує на 
А) дію предмету б) ознаку предмету 
Відповідає на питання 
А) який ? яка? яке ? 
Б) що робить? Що робив? Що зробить? 
- Вправа 172 
2. Хвилинка каліграфії 
Чисто й правильно писати, себе та інших поважати. 

А) Прочитайте прислів’я, вставте пропущене слово. Поясніть зміст. 

Знай: в…сна на порі, якщо (по)бачив … (у) дворі. (шпака) 

- Готуємо очі, увагу та списуємо прислів’я. 
- Зверніть увагу на нахил та з’єднання букв. 
- Підкресли дієслова і визнач час 

3. Робота в зошитах 
вибірковий диктант 
Загадка 
Першим я приніс весну, 
Розбудив усе від сну, 
Заспівав під вікном, 
Звуть мене усі … 
Люди з нетерпінням чекали на пташок. В народі говорять, що пташки – серце весни. Першими весну на своїх крилах приносили … 

• Інтерактивна вправа «Карусель» 
Зміни дієслова за часами: летіти, співати 
• Вправа «Мій не мій час» 
Прочитайте текст, випишіть : хлопчики – дієслова майбутнього часу, 
дівчатка – теперішнього. 
Вилетіла із вулика бджілка. Літає над пасікою. Чує, десь далеко дзвенять голосні дзвіночки. Прилетіла бджілка до лісу. А то дзвеніли квіти конвалії. 
4. Робота в группах 
Весна 
Списати текст, вставити пропущені дієслова так, щоб показати , що весна вже настала. 

5. Словничок 
Встав пропущені букви, утвори від дієслів дієслова минулого часу 
Гр…мить 
К…пить 
М…нає 

6 ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 

ІІІ. Повідомлення теми уроку 
Не гаймо часу, переходимо до вивчення нового. 

- Прочитайте речення, визначте число і час дієслів. 
Весною кожне дерево співає свою пісню. Береза співає ніжну пісню. Дуб співає мужню пісню. 
- Поставте дієслова в минулому часі. Що ви помітили? Чому? 

ІV Вивчення нового матеріалу 
• Пояснення вчителя 
Дієслова минулого часу в однині змінюються за родами. Щоб визначити рід дієслова в минулому часі, потрібно визначити рід іменника, з яким дієслово пов’язане. 

Вправа 173 
Прочитати текст і визначити час дієслів? 
Чи можна визначити їх рід? 
- Продовжуємо засвоєння знань і попрацюємо з таблицею 

- Які закінчення у чол., жін., серед. роді? 

• Робота з пам’яткою 
Минулий час 
Число рід суфікс +закінчення 
чол. – в - 
одн. жін. – л - а 
середн. – л - о 
мн. - - л - и 
VI Закріплення вивченого 
• ЗАВДАННЯ «позначте» 
Зацвіла в долині червона калина, 
Ніби засміялась дівчина – дитина. 
Любо, любо стало, 
Пташечка зраділа і защебетала. 
- Позначте рід у дієсловах минулого часу. 
• Тренувальна вправа 175 
Три слова колективно, решта: 
1 в – думав, казав; 
2в – говорив, розповідав. 
Взаємоперевірка. 

VII Підсумок уроку 
- Чи виконали ми завдання уроку? 
- Дієслова якого часу змінюються за родами? 
- Що допомагає визначити рід дієслова? 
VIII Домашнє завдання

Автор: Кошель Олена Станіславівна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: