Рабовласництво й біблійні істини у романі Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»

Мета: обговорити прочитаний твір Г. Бічер-Стоу; відшукати відповідь на проблемне запитання; вчитися висловлювати свою думку; брати участь у дискусії; виховувати негативне ставлення до рабства та всіляких проявів приниження людини.

Обладнання: портрети Г. Бічер-Стоу; тексти роману «Хатина дядька Тома»;

Біблія.

Тип уроку: формування знань, розвиток мовлення.

Перед ним невідступно стояла нерозв’язна загадка: душі людські розтоптані, занапащені,зло торжествує, а Бог мовчить.

Г. Бічер-Стоу

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Робота над епіграфом

(Зачитується епіграф.)

— Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, як поєднуються у житті героївроману рабовласництво й біблійні істини. Чи можуть вони співіснувати? Який шлях і чому обирають герої твору?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя

— Коли Гаррієт Бічер-Стоу (1811–1896) у 1862 р. відвідала президента Лінкольна, він вигукнув: «Ось вона, маленька жінка, чия книга спричинила велику війну!» І справді, роман «Хатина дядька Тома» належить до тих літературних творів, які примусили світ змінитися.

Роман швидко став популярним. Ним захоплювалися на Півночі Америки,його проклинали на Півдні, а про безжалісного плантатора Легрі склали баладу. Під час громадянської війни між Північчю і Півднем книгу було перекладено всіма європейськими мовами. Письменниця народилася у сім’ї священика. Багато з того, що описано в романі, вона бачила на власні очі. У світову літературу Г. Бічер-Стоу ввійшла завдяки романові «Хатина дядька Тома».

2. Повідомлення учня-«історика» про існування рабства в США

— Америка у ХІХ ст. поділялася на дві частини: Північні штати та Південні. В Північних штатах не існувало рабовласництва, на відміну від Південних.Юридично рабство в Америці було скасоване у 1865 р. Та проблема чорношкірого населення як нижчої раси продовжувала існувати.

3. Виявлення читацьких вражень учнів

- Чи сподобалась вам книга?

- Що вразило вас найбільше?

- Які почуття ви переживали, читаючи цю книгу?

4. Проблемне запитання

- Яка головна проблема висвітлюється в романі? (Рабовласництво і його наслідки)

5. Інтерактивне опитування

- Чи має людина право розпоряджатися долею, життям іншої людини?

6. Робота над схемою

- Як персонажі роману справляються з бідами та негараздами?

7. Виразне читання діалогів Тома і Кассі (розділи XXXIV, XXXVIII)

8. Дискусія «Хто має слушність: Том чи Кассі?»

Матеріали до дискусії: епіграф, зміст діалогів героїв, цитати з тексту.

«Що б ви зі мною не зробили, мої муки незабаром закінчаться, а ваші будутьпродовжуватися вічно, якщо не розкаєтесь». (Том) «Ні! Страждання наші не свідчать про те, що Господь покинув нас. Він із нами, якщо тільки ми не забудемо його». (Том)

«Тим, хто підкорився, сподіватися ні на що. Ми потопаємо у мерзенності й стаємо огидними самі собі». (Кассі)

Проблема вибору (для рабів)

- Чому Том не тікає від Шелбі, Сен-Клера та Легрі? (Том любить Шелбі й нехоче завдавати йому шкоди (той у боргах). Сподівається, що Шелбі викупить його, хоче навернути до своєї віри Сен-Клера; Сен-Клер обіцяє йому свободу. Втеча від Легрі практично неможлива; сподівається, що Бог врятує його; не хоче, щоб через нього страждали невинні люди.)

- Як би почувався і поводився Том, якби він не був істинно віруючою людиною? (Міг би озлитися, як Кассі, підкоритися, як інші негри, втратити або життя, або почуття власної гідності. Віра допомагала Томові витримати всі випробування, що випали на його долю)

Проблема вибору (для рабовласників)

Рабство завдає горя не тільки рабам, але і їх власникам, душі яких деформувалися від вседозволеності. Але рабовласники бувають різні.

Шелбі: місіс Шелбі ставиться до негрів як християнка, прихильна до них. Натомість містерові Шелбі не спадає на думку відмовитися від рабства.

Сен-Клер: добрий, але не ставився до негрів як до людей, не дбав про їхню душу (як і про свою власну).

Легрі: жорстокий, рабовласник, що втратив людську подобу, має пристрасть  до влади і грошей.

Гейлі: торговець рабами, який навіть не замислюється над тим, що раби — люди, але визнає, що жорстокість не вигідна у спілкуванні з неграми, тож пишається своїм «добрим» норовом.

Джордж, Єва: єдині, хто мріяв дати свободу своїм неграм. Джордж здійснює свою мрію.

Висновок. Кожен з героїв здійснює свій вибір.

ІІ. Підбиття підсумків уроку

Запис до зошитів

- Кожен з героїв — чи то раб, чи то рабовласник — здійснює свій вибір. Людина самостійно може обирати свій шлях.

- Біблійні істини допомагають людям жити. Але діяти також потрібно. У кожного героя — свій шлях до свободи.

- У наш час також дуже важливо поважати вибір інших людей, оцінювати їхне за кольором шкіри, а за їхніми вчинками й моральними якостями.

ІІI. Домашнє завдання

Прочитати повість Е. По «Золотий жук» (до наступного уроку позакласного читання).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: