Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповід анням Дж. Лондона «Жага до життя»)

Мета: вдосконалювати навички стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику героеві твору, аналізувати текст; розвивати усне зв’язне мовлення; формувати прагнення до високих моральних цінностей; виховувати мужню, відважну особистість.

Обладнання: тексти оповідань, схема, таблиця.

Тип уроку: формування й удосконалення навичок та вмінь.

Нещастя буває пробним каменем характерів.

О. де Бальзак

Перемагають лише найсильніші.

М. Островський

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфами

— Як ви гадаєте, чи справедливі вислови О. де Бальзака та М. Островського? Чи стосуються ці фрази образу головного героя з оповідання Дж. Лондона «Жага до життя»? Чи можна вважати його сильною людиною? Які ситуації називають екстремальними?

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

1) Бесіда

- Що таке оповідання?

2) Стислий переказ оповідання («ланцюжком»)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Словесне малювання «Яким я уявляю собі героя оповідання "Жага до життя”?»

2. Складання схеми «Які почуття переживає герой оповідання?»

- Про які риси характеру персонажа ми можемо зробити висновки? (Сміливість, терпіння, упертість, життєлюбність)

Коментар учителя

Герой Д. Лондона переживає різні почуття, що стосуються його фізичного й морального стану, та проявляє позитивні якості характеру. Герой відчуває змореність від довгої дороги, холод Білої пустелі, тугу від усвідомлення зради товариша, страх самотності, голод, який не вгамовується мізерною «їжею», біль у ногах, розтертих до крові, та змученому тілі, відчай після марних спроб роздобути їжу, виснаженість, що призводить до галюцинацій. Але в ланцюжку відчуттів намічається зміна на краще: це сміливість, виявлена під час зустрічі з ведмедем, усвідомлення нестримного бажання жити, спокій, яким змінився страх, терпіння, з яким герой продовжує свій важкий шлях, сила волі у поєдинку з вовком. «Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед».

3. Система образів оповідання Герой і Білл

- Чому Білл зрадив друга? (Було важко йти одному, допомагати іншому — ще важче)

- Як він поплатився за зраду? (Загинув)

- Чому герой оповідання не взяв золото «друга»? (Не хотів скористатися смертю Білла)

- У чому різниця між цими персонажами? (Один — Людина, інший — зрадник, людина, що не має високих моральних устоїв)

Герой і вовк

- Які почуття викликає у героя вовк? (Лише увагу до нього, страх вже зник, ненависті теж немає; і вовк, і людина — в однаковому становищі: голодні, хворі, самотні)

- Чому людина перемагає? (Людина, як і вовк, бореться за виживання і, завдяки силі волі й упертості, перемагає у цьому двобої.)

Герой і природа

- Відшукайте в тексті описи картин природи, що співзвучні станові героя, заповніть таблицю.

Висновок. Біла пустеля випробовує людину на міцність, але, немов переконавшись у силі її духу, дарує їй сонячні дні та надію на порятунок.

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда

- Які якості характеру не дали героєві загинути? (Сміливість, упертість, сила духу, волі, високі моральні цінності, любов до життя) «Доля вимагала від нього дуже багато. Навіть помираючи, він не підкорився смерті. Можливо, це було справжнє безумство, але і в пазурах смерті він кидав їй виклик і боровся з нею».

- Чому, на вашу думку, автор не дав імені своєму героєві? (Він утілює в собі узагальнений образ людини, що бореться за своє виживання й у двобої з природою відстоює своє право на існування.)

- Назву оповідання Дж. Лондона перекладають по-різному: «Любов до життя» і «Жага до життя». У чому різниця цих назв? Яка з них здається вам точнішою щодо змісту оповідання?

V. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Перемагають лише сильні».

Індивідуальне завдання: учневі-«географу» підготувати повідомлення про сучасну Угорщину.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: